Wizerunek sieci handlowych
Wpierw zakupy, potem wrażliwość. Wybierając super- lub hipermarket tylko 1 na 10 Polaków uznaje odpowiedzialność handlowca (np. wobec pracowników) za rzeczywiście ważne kryterium.
26.10.2006 07:10
Według raportu „Wizerunek sieci handlowych” przygotowanego przez firmę On Board PR w oparciu o badania opinii społecznej PBS DGA, tylko 9% Polaków wymienia odpowiedzialność wśród najważniejszych cech super- i hipermarketów. Listę najważniejszych cech marketów otwiera jakość produktów i obsługi (49% wskazań) oraz uczciwość wobec klientów (42%). Wśród cech, które Polacy najbardziej cenią wśród sieci super- i hipermarketów są też fachowość, kompetencja obsługi oraz klimat i miła atmosfera.
„Liczba doniesień prasowych na temat oskarżeń sklepów o złe traktowanie pracowników nie przekłada się wprost na postawy klientów” – komentuje Norbert Kilen z On Board PR – „Wnioski? Na przykład zła atmosfera wokół Wal-Mart i ich relacji z pracownikami wcale nie musi rzutować na ew. powodzenie biznesowe tej sieci w Polsce. Z drugiej strony, każde podejrzenie niskiej jakości może wyrządzić znacznie więcej szkód”
Raport wskazuje, że kryzysy dotyczące relacji marketów ze swoimi pracownikami rzutują negatywnie na reputację całej branży handlowej. Na pytanie o uczciwość super- i hipermarketów wobec pracowników, aż 64% Polaków odpowiada negatywnie. Jeśli chodzi o inne branże, Polacy nie są tak surowi w ocenach.
„Większość Polaków uważa, że sieci handlowe nie są uczciwe w stosunku do zatrudnionych w nich osób” – komentuje Tomasz Dziedzic z PBS DGA – „Łagodniejsze oceny w grupie pracowników branży handlowej mogą jednak sugerować, że rzeczywistość jest lepsza niż wskazują obiegowe opinie”
„Odpowiedzialne prowadzenie biznesu powinno zwiększać przewagę konkurencyjną” – dodaje Norbert Kilen z On Board PR – „Tymczasem okazuje się, że rynek marketów w świadomości klientów zlewa się w jedną całość. Następuje niebezpieczne uśrednienie – reputacja większości firm cierpi z powodu postępowania kilku innych. Z PR-owego punktu widzenia oznacza to potrzebę edukacji społecznej, budowania postaw świadomej konsumpcji.”
Dokument opracowano w oparciu o badania opinii społecznej przeprowadzone przez PBS DGA na ogólnopolskiej, reprezentatywnej, losowej próbie mieszkańców Polski w wieku 15 i więcej lat.