Wielkie plany TVP1
Pielgrzymka papieska, mundial, 20-lecie Teleexpressu to najważniejsze wydarzenia, jakie w najbliższym czasie obsłuży Jedynka. A latem w ramówce hity.
28.04.2006 07:42
W bieżącym roku TVP1 planuje osiągnięcie pierwszego od paru lat wzrostu udziałów. Sprzyjać ma temu m.in. obsługa majowej pielgrzymki Benedykta XVI.
„Przygotowaliśmy szereg programów wprowadzających Polaków w atmosferę wizyty papieża Benedykta XVI. Wśród nich są filmy dokumentalne, programy publicystyczne, nakręcono także okolicznościowy teledysk. Majowa pielgrzymka technicznie jest najtrudniejszą z wszystkich dotychczasowych pielgrzymek papieskich” – mówi Dorota Warakomska, koordynator programów informacyjnych TVP.
Zaplanowano 24 transmisje w TVP, w tym 11,5 godz. transmisji w TVP1. Do tego dochodzą specjalne wydania „Wiadomości”. Przekaz obejmie 6 miast, a wszystko to w czasie 3,5 dnia.
Jedyną nie transmitowaną mszą Benedykta XVI będzie msza w kurii biskupiej.
TVP jest 'host broadcasterem' pielgrzymki, tzn. rozprzestrzenia sygnał z wizyty Benedykta XVI na cały świat. Przygotowano duże zaplecze techniczne. 24 wozy transmisyjne, około 1200 akredytowanych dziennikarzy, specjalna ekipa nadawać będzie przekaz z helikoptera i Volo Papale. "Centra medialne dla korespondentów zagranicznych znajdą się w Warszawie, Krakowie i Birkenau” – dodaje Warakomska. Studia papieskie poprowadzą najpopularniejsi prezenterzy tacy jak: Grażyna Torbicka, Iwona Schymalla, a także osoby duchowne, wśród nich ks. Andrzej Majewski.
Budżet przedsięwzięcia przekroczył 4 mln zł.
20-lecie „Teleexpressu”
26 czerwca 1986 roku miało miejsce pierwsze wydanie „Teleexpressu”. Przez ten czas zrealizowano 7248 wydań popularnego programu informacyjnego. Przez redakcję przewinęło się około 80 osób.
„Na okrągłą rocznicę planujemy zmianę oprawy graficznej i scenografii dziennika, dzień „Teleexpressu” na tegorocznym festiwalu w Sopocie i jego plenerowe wydania tamże, szereg imprez towarzyszących łącznie z imprezą, gdzie zaproszone zostaną dawne i obecne gwiazdy, a także przyjaciele programu. Planujemy wydanie płyty Telehitów 20-lecia Teleexpresu” – zdradza Dorota Warakomska.
Będzie to 2 płytowy album, do którego dołączone zostaną płyty DVD z teledyskami.
„Eventy, jak Sopot czy Opole, od zawsze zapewniały TVP dobrą widownię. Tego samego spodziewamy się w czerwcu podczas niemieckiego mundialu. Jedynka i Dwójka wyemituje po 16 meczy. Jedne z nich pójdą na żywo, inne jako retransmisje” – mówi Maciej Grzywaczewski, Dyrektor TVP1.
Piotr Dejmek zdradza niektóre pozycje z letniej ramówki stacji.
„Dotychczasowa ramówka obowiązuje do 23 czerwca. Strategia na lato ulegnie nieco zmianie. Nie chcemy, jak to było do tej pory, emitować wielu powtórek naszych najlepszych programów. Chcemy zastąpić je całkowicie nową, atrakcyjną ofertą. W letniej ramówce zobaczymy nowy m. in. serial sensacyjny „Mrok” oraz „Moskiewską sagę” - poruszającą opowieść o rosyjskiej rodzinie, żyjącej w czasach stalinowskich. Przynajmniej w lipcu z anteny nie znikną najważniejsze programy publicystyczne”.
Wzrost oglądalności TVP1 w 2006 roku
Celem Programu Pierwszego w bieżącym roku jest utrzymanie stabilności stacji tak, aby w następnym roku zaczął się wzrost oglądalności. W chwili obecnej oglądalność utrzymuje się na poziomie 24%.
Począwszy od 2003 roku Jedynka notowała tendencję spadkową zarówno całego programu, jak też flagowych jego produkcji, na czele z głównym wydaniem „Wiadomości”. Popularne telenowele „Klan”, „Plebania” stopniowo traciły widzów.
„Spowodowane to było wejście nowych, konkurencyjnych propozycji. Pojawiły się nowe formaty „W11”, „Detektywi” na TVN i „Pierwsza miłość” na Polsacie. Dlatego w 2005 roku naszym głównym celem była odbudowa kondycji Jedynki” - mówi Leszek Zaborowski z Działu Marketingu TVP1.
Największy spadek stacja zanotowała na początku 2004 roku. W miesiącach od stycznia do maja oglądalność programu zmniejszyła się z 25% do 21% (dane dla grupy 16-49).
Wzrost udziałów TVP1 w stosunku do roku ubiegłego, stacja notuję od momentu wprowadzenia ubiegłorocznej jesiennej ramówki.
Wtedy w programie pojawiły się nowości takie jak program publicystyczny „Salon prasowy”, kilka nowych seriali w tym „Wiedźmy” z Katarzyną Figurą i Marią Seweryn w rolach głównych. Zainwestowano w reklamę „Wiadomości”. W całej Polsce pojawiły się billboardy z twarzami głównych dziennikarzy m.in.: Durczoka, Kunicy, Gawryluk, Ziemca, Wysockiej i Kraśko.
Cel osiągnięto. Z danych na marzec 2006, 79% Polaków postrzega stację jako główne źródło informacji o sprawach kraju, 36% wskazuję ją jako kanał nadający najlepsze programy informacyjne, a 33% typuje „Wiadomości” jako główne źródło codziennych informacji (dane sondażowe TNS OBOP). Dla porównania, u największego konkurenta Jedynki, TVN-u i jego flagowych „Faktów”, te liczby wyglądają następująco: (48%, 29%, 24%).
Tak często zarzucany stacji brak wypełniania ustawowej misji wydaje się być nieprawdziwy. Na zadane pytania o rzetelność informacji w TVP1, prezentację różnych poglądów i opinii, różnorodność oferty programowej, zapewnienie kontaktu z kulturą, popularyzację wiedzy, a więc wszystko to, co się na tę misję składa, średnio około 80% Polaków udzieliło odpowiedzi, że stacja realizuje ustawowe zadania.