UOKiK kontra TP
Telekomunikacja Polska ma obowiązek dostarczania abonentom razem z fakturami szczegółowego wykazu wykonanych usług telekomunikacyjnych.
29.07.2005 08:15
Uznał Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Cezary Banasiński.
Postępowanie w tej sprawie zostało wszczęte 7 września 2004 r. W jego toku Urząd ustalił, że na fakturach wystawianych abonentom korzystającym z planów sekundowych z ofertą darmowych połaczeń, TP SA zamieszczała informację o łącznym czasie zrealizowanych rozmów, bez wyodrębnienia wykorzystanego czasu bezpłatnych minut w ramach abonamentu. Wszczęte postępowanie ujawniło także drugą niedozwoloną praktykę stosowaną przez spółkę polegającą na niedostarczaniu konsumentom wraz z rachunkami, zamówionych przez nich szczegółowych wykazów usług telekomunikacyjnych.
W opinii Prezesa UOKiK powyższe działania spółki są niezgodne z obowiązującymi przepisami. Praktyki stosowane przez Telekomunikację Polską uniemożliwiały konsumentom weryfikację prawidłowości wystawionych faktur oraz monitorowania ponoszonych wydatków. W świetle prawa, operator ma obowiązek dostarczania klientom informacji o wykorzystanym czasie darmowych połączeń oraz innych szczegółowych danych na temat wykonanych usług telekomunikacyjnych. Prezes Urzędu nałożył na Telekomunikację Polską obowiązek informowania abonentów o wykorzystanym czasie bezpłatnych minut. Ustalony został także harmonogram, według którego TP SA ma zastosować się do wydanej decyzji.
W toku postępowania TP SA zaprzestała stosowania drugiej z zarzucanych przez Urząd praktyki polegającej na niedostarczaniu szczegółowych wykazów usług. Prezes UOKiK uznał powyższe działania za naruszające zbiorowe interesy konsumentów i jednocześnie stwierdził zaniechanie ich stosowania.
Decyzja nie jest prawomocna. Przysługuje od niej odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.