UKE o cenach szerokopasmowego Internetu

Urząd Regulacji Telekomunikacji przygotował we wrześniu analizę cen usług szerokopasmowych w Polsce po wprowadzeniu przez Telekomunikację Polską nowej promocji na neostradę.

17.09.2006 15:33

Analiza obejmuje usługi dostępu do sieci Internet spełniające kryterium uznane przez Urząd Komunikacji Elektronicznej jako podstawowe przy określaniu usług szerokopasmowych a mianowicie takie, że przepływność w stronę abonenta powinna być wyższa niż 144 kbit/s. Dane dotyczące działalności analizowanych podmiotów pochodzą z cenników posiadanych przez UKE oraz z oficjalnych stron operatorów.

Analiza składa się z trzech części. Pierwsza część analizy obejmuje porównanie cen usług dostępu szerokopasmowego do sieci Internet świadczonych przez TP S.A. na koniec roku 2005 z promocją cenową obowiązującą od 4 lipca 2006. W drugiej części przeprowadzona została analiza cen z końca roku 2005 i aktualnych 6 największych konkurentów TP, (Netia, Dialog, UPC, Vectra, Multimedia Polska, Aster City) wraz z opisem aktualnych promocji oferowanych przez operatorów. W ostatniej podsumowującej części dokumentu zawarte zostały wnioski nasuwające się po analizie wyżej opisanych zmian cen usług szerokopasmowych.

Najważniejsze wnioski z analizy:

Rozwój rynku dostępu do sieci Internet w ostatnich latach spowodowany był głównie częściowym uwolnieniem rynku usług telekomunikacyjnych. Jednak najistotniejszym z punktu widzenia użytkowników bodźcem skłaniającym do przyłączenia się do sieci stały się niskie koszty instalacji oraz obniżenie opłat dostępowych. Tempo wzrostu użytkowników Internetu jednak nie jest zadowalające i w związku z tym UKE w roku bieżącym podjął szereg decyzji, których zadaniem jest między innymi zwiększenie liczby osób korzystających z usług dostępu do sieci Internet.

Na podstawie analizy można stwierdzić, iż rynek próbuje reagować na obniżki cen ze strony operatora dominującego. Pozostali gracze na rynku dostępu do sieci Internet również próbują pozyskać nowych abonentów swoich usług poprzez wprowadzanie na rynek różnego rodzaju promocji. Ceny usług w poszczególnych przedziałach przepływności nie wykazują znacznych różnic. Różnice uwidaczniają się przy analizie horyzontów czasowych, na jakie zawierane są umowy. Żaden z analizowanych operatorów, wyłączając TP S.A., nie wymaga podpisywania umowy aż na 3 lata. Nawet umowa jaką oferuje operator dominujący na najkrótszy okres, 24 miesiące, znajduje się w regulaminie promocji tylko Netii S.A., pozostali operatorzy wymagają podpisywania umowy z reguły na 12 miesięcy.

W dniu 10 maja 2006 r. została podpisana przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej decyzja administracyjna wprowadzająca do stosowania przez Telekomunikację Polską S.A. ofertę ramową określającą warunki dostępu do lokalnej pętli abonenckiej poprzez dostęp do węzłów sieci telekomunikacyjnej na potrzeby usług szerokopasmowej transmisji danych.

Decyzja ta jest odpowiedzią Prezesa UKE na wysokie ceny dostępu szerokopasmowego do Internetu. Zapewni także uwolnienie rynku usług szerokopasmowej transmisji danych i umożliwi innym operatorom oferowanie tego typu usług (odpowiednik neostrady TP) abonentom TP S.A. Sposób ustalania opłat dla operatorów alternatywnych opiera się na metodzie „cena detaliczna minus”. W wyniku tego różnica pomiędzy ceną oferowaną przez TP S.A. swoim abonentom, a ceną za usługę dla operatorów w celu umożliwienia tworzenia ofert konkurencyjnych wynosi 51 %, a dla ofert obejmujących promocje dla abonentów TP S.A. – 41 %.

Na tę decyzję operator dominujący zareagował obniżką cen usług neostrada, której promocyjny abonament w opcji 512 kbit/s i umowie na 36 miesięcy wynosi obecnie 28 zł w pierwszym roku użytkowania, co stanowi niespełna 17 % opłaty z cennika podstawowego, a po tym okresie podwaja się i stanowi 33,26 % opłaty standardowej.

Kolejnym krokiem w kierunku zwiększenia liczby użytkowników Internetu jest zalecenie pokontrolne Prezesa UKE o rozdzieleniu neostrady od abonamentu telefonicznego w ofercie TP S.A. Dotychczas Telekomunikacja Polska S.A. wymagała od użytkowników neostrady by dodatkowo byli abonamentami usług telefonicznych.

Podsumowując należy podkreślić, że dzięki rozbudowanej sieci telekomunikacyjnej oraz największej liczbie abonentów TP S.A. może pozwolić sobie na okresowe promocje obniżające znacznie wysokość abonamentów za dostęp do sieci Internet. Pozostali operatorzy mimo usilnych starań, nie posiadając takich atutów jak operator dominujący w postaci bogatego zaplecza technicznego, rozległej sieci oraz dużej liczby użytkowników, nie zawsze mogą zaoferować usługi na porównywalnych – do takich jakie TP S.A. świadczy w ramach promocji - warunkach cenowych - informuje UKE.

Źródło artykułu:WP Wiadomości
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)