Toyota wprowadza następcę RAV4
Kiedy w 1994 roku podczas salonu genewskiego Toyota zaprezentowała model RAV 4, nie spodziewała się, że auto odniesie taki sukces i przyczyni się do rozwoju nowego segmentu samochodów: fun-car.Teraz, po sześciu latach przyszedł czas, aby zmienić nieco i unowocześnić wysłużonego już prekursora. Nowy kompaktowy SUV Toyoty charakteryzuje się z pewnością wyższym standardem niż jego starszy brat. Przeprojektowano wnętrza, unowocześniono napęd i udoskonalono zawieszenie.
Kształtem nowa Toyota RAV4 nawiązuje do rozwiązań projektowych swojego poprzednika, lecz jest bardziej opływowa. Wyraźnie zaznaczono w niej nadkola, kratkę chłodnicy i powiększono reflektory. Samochód posiada bardziej sportowy wygląd dzięki innemu tylnemu błotnikowi i obramowaniu szyb przysłaniającym tylny słupek.
Całość napędzana jest nowym, dwulitrowym silnikiem z dwoma wałkami rozrządu w głowicy, sterującymi czterema zaworami na cylinder. Silnik ten wykonany jest w technologii VVT-i, z powiększonym oknem przelotowym. Rozwija on moc 110 kW przy 6 000 obr/min, maksymalny moment obrotowy to 192 NM przy 4 000 obr/min.
Skrzynie biegów, pięciostopniowa manualna lub czterostopniowa automatyczna wyposażone zostały w system elektronicznego sterowania przekładnią (Super ECT). Uruchamiają one stały napęd na cztery koła i zapewniają optymalny komfort prowadzenia oraz stabilność pojazdu.
RAV4 proponowany jest również w wersji z 16 zaworowym silnikiem DOHC o pojemności 1.8 litra i mocy 92 kW przy 6 000 obrotach na minutę i maksymalnym momencie obrotowym wynoszącym 161 NM przy 4 200 obr/min. Ta wersja dostępna będzie z napędem na przednie koła i przeznaczona raczej dla młodszych klientów.
W nowej Toyocie zmieniono zawieszenie. Dużą uwagę zwrócono na rozstaw kół, rozmieszenie tulei i sprężyn, oraz poprawę stabilności i komfortu jazdy przez właściwe amortyzowanie i resorowanie.
Zawieszenie RAV4 to kolumna MacPhersona przednim wahaczem w kształcie litery L. Amortyzatory wypełnione niskociśnieniowym azotem i stabilizatory przechyłów poprawiają komfort jazdy.
Z tyłu umieszczono podwójne wahacze i powiększone, stalowe wahacze wzdłużne. Sprężyna i amortyzator umieszczono oddzielnie przez co można było obniżyć poziom tylnej części płyty podłogowej i uzyskać w ten sposób więcej miejsca wewnątrz auta.
W układzie kierowniczym zastosowano przekładnię zębatkową z zależną od prędkości siłą wspomagania. Wszystkie wersje nowego RAV4 posiadają także bezstopniową regulację konta pochylenia kierownicy.
12.07.2000 | aktual.: 22.06.2002 14:29
Projektanci Toyoty stworzyli samochód o większej przestrzeni i możliwości adaptacji wnętrza do własnych potrzeb. Zegary główne: szybkościomierz, obrotomierz i wielofunkcyjny wyświetlacz umieszczono na wprost kierowcy. Wszystkie mają białe tło i oznakowania w ciemnym kolorze. Obrotomierz umieszczono na środku, ponad dwoma pozostałymi zegarami.
Konstruktorzy zadbali o funkcjonalność wnętrza auta. Można je łatwo przearanżować, przesuwając tylne siedzenia do tyłu, przodu. Siedzenia można też złożyć lub wyjąć.
Dodatkowo w środku umieszczono szereg bardzo przydatnych szczegółów takich jak: uchwyty na kubki z przodu i tyłu pojazdu, centralnie umieszczony mały schowek na karty i bilon, w modelu trzydrzwiowym niewielką kieszeń na małe przedmioty, takie jak np. parasolka, haczyk w części bagażowej, kieszenie na bocznej ścianie bagażnika, schowek na okulary w górnej konsoli.
Nabywcy nowego RAV4 nie powinni narzekać na wyposażenie seryjne auta. W standardzie znajdują się: poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, ABS i EBD, instalacja radiowa, immobilizer, napinacze pasów bezpieczeństwa, wspomaganie kierownicy, centralny zamek, elektrycznie sterowane szyby i lusterka, lakierowane lusterka, zderzaki oraz klamki, relingi dachowe i wycieraczka tylnej szyby. RAV4 dostępny jest w ośmiu kolorach, są to: biały, srebrny metalik, czarny, czerwony-mika metalik, szampan-metalik, ciemnozielony- mika metalik, granatowy-mika, granatowy metalik. (mak)