Tele2 złamała prawo?
Prezes UOKiK bada, czy Tele2 naruszyła prawo. Sprawa dotyczy umów zawieranych z konsumentami na podstawie rozmów telefonicznych.
05.10.2006 07:10
Urząd wyjaśnia sprawę od lipca. We wrześniu wszczął postępowanie o naruszenie zbiorowych interesów konsumentów przeciwko spółce Tele2. Kwestionowane przez UOKiK praktyki dotyczą zawierania umów o świadczenie usług telekomunikacyjnych bez zachowania formy pisemnej oraz zgody konsumentów, jedynie na podstawie rozmów telefonicznych przeprowadzanych z nimi przez konsultantów operatora. Jednocześnie prezes Urzędu zarzuca spółce naruszenie obowiązku udzielania klientom rzetelnych i niewprowadzających w błąd informacji wymaganych, zgodnie z powszechnie obowiązującymi przepisami, przy zawieraniu kontraktu na odległość - np. przez telefon.
Urząd kwestionuje również praktykę przedsiębiorcy polegającą na wysyłaniu konsumentom, w wyniku wspomnianych rozmów telefonicznych, formularza zlecenia preselekcji umieszczonego na kopertach przesyłek poleconych. Spółce postawiono zarzut wprowadzania klientów w błąd, ponieważ nie są świadomi tego, że potwierdzenie odbioru listu jest równoznaczne z wyrażeniem przez nich zgody na korzystanie z usług Tele2.
Po przeprowadzeniu postępowania prezes Urzędu może uznać działania przedsiębiorcy za naruszające zbiorowe interesy konsumentów oraz nakazać ich zaniechania. Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów nie przewiduje w takim przypadku sankcji finansowej. Jednak, gdy po uprawomocnieniu się decyzji, spółka nie zastosuje się do jej postanowień i nie zaprzestanie praktyk naruszających prawo, możliwe będzie nałożenie kary do 10 tys. euro za każdy dzień zwłoki.