PolskaSzynobusem pod Tatry?

Szynobusem pod Tatry?

Elektryczny autobus szynowy zawitał wczoraj do Zakopanego. Ten nowoczesny pojazd ma być alternatywą dla przestarzałych, ciężkich i często za dużych, tradycyjnych pociągów. Szynobusy już wkrótce mają zrewolucjonizować kolejowy transport pasażerski.

Szynobusem pod Tatry?

07.09.2005 | aktual.: 07.09.2005 11:37

Niestety, Zakopane na razie nie ma szans na autobusy szynowe. Ale za jakiś czas? Kto wie.... Wczorajszy przyjazd ultranowoczesnego elektrycznego autobusu szynowego na stację PKP w Zakopanem było prawdziwym wydarzeniem. - Dla mnie to prawdziwe cudo! - rozmarzył się oglądający szynobus Andrzej Jeleń, szef sekcji przewozów pasażerskich zakopiańskiego PKP.

- Dla przewozów regionalnych takie cacko to idealne rozwiązanie. Tańsze, bardziej komfortowe. Wtedy bylibyśmy w stanie konkurować z komunikacją samochodową. Zachwyceni autobusem szynowym byli także pasażerowie i sami kolejarze. - To pojazd na miarę XXI wieku - ocenia Andrzej Sokołowski, maszynista. - Gdy przesiadłem się z normalnego elektrowozu, to czułem się jak kierowca, który z poloneza wsiadł do mercedesa. Różnica kolosalna. Ten pojazd jest naszpikowany elektroniką - to skok o jedną epokę. Przestarzały, zniszczony, rozlatujący się tabor, wcale nierzadko brudne przedziały - to obecna oferta PKP. Zaprezentowany wczoraj szynobus ma to zmienić.

W przewozach regionalnych nowoczesny pojazd ma być tańszy i bardziej ekonomiczny od ciężkich zestawów kolejowych. Po drugie - zapewnia pasażerom nieporównywalnie większy komfort jazdy. W zaprezentowanym wczoraj w Zakopanem szynobusie jest sześćdziesiąt miejsc siedzących i ponad osiemdziesiąt - miejsc stojących. - Szynobus jest klimatyzowany i przystosowany do przewożenia osób niepełnosprawnych - prezentują kolejarze. - Jest tu również specjalne miejsce dla osób z dużymi bagażami czy rowerami. Co jest równie ważne - autobus szynowy posiada nowoczesną toaletę. Każdy, kto korzystał w tradycyjnych pociągach z ubikacji wie, ile trzeba mieć w sobie samozaparcia i desperacji, by wejść do kolejowej toalety.

Szynobus może jechać z maksymalną prędkością ponad 120 kilometrów na godzinę. Podróż z Krakowa do Zakopanego zabiera około godziny, a nie jak do tej pory - trzy a nawet cztery godziny! Niestety, Zakopane będzie musiało jeszcze na taki luksus poczekać. Pierwsze elektryczne autobusy szynowe zakupione dla Małopolski będą wykorzystywane w rejonie Krakowa. Jeśli chodzi o stolicę Tatr, poważną przeszkodą jest jeden tylko tor, stan techniczny torowiska i różnica wzniesień, jaką pociąg musi pokonać.

Źródło artykułu:WP Wiadomości
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)