Święto młodego wina
„Beaujolais Nouveau est arivée” – jak co roku, w ostatni czwartek listopada koneserzy mogli spróbować pierwszych butelek tegorocznego wina Beaujolais Nouveau.
Pierwszej degustacji dokonano w nocy z 19 na 20 listopada, tuż po północy, na spotkaniu zorganizowanym przez Francuską Izbę Przemysłowo – Handlową w Polsce. Gościem specjalnym wieczoru był Michel Brun z Międzybranżowego Zrzeszenia Win Beaujolais. Jest to organizacja, która od ponad 40 lat prowadzi kampanie promocyjne tego młodego wina.
Tradycja uroczystej degustacji pierwszych butelek Beaujolais Nouveau sięga lat 50. ubiegłego wieku. Od kilku lat, wraz ze wzrostem inwestycji francuskich, święto tego młodego wina zadomowiło się i w Polsce. Promocja Beaujolais Nouveau nazywana jest „najlepszą operacją handlową po drugiej wojnie” czy też „genialnym posunięciem marketingowym”.
W 2003 roku łączna produkcja dla wszystkich 12 apelacji Beaujolais wyniosła 800.000 hl, czyli o 40 % mniej niż normalnie (1 300 000 hl). Tak niska produkcja wynika z wielu czynników klimatycznych w tym roku : wiosennych przymrozków, wichury w maju, suszy, letnich upałów w połączeniu z dążeniem producentów do ograniczenia wydajności. Od stycznia do sierpnia w regionie było 300 godzin słońca więcej niż zazwyczaj. Upał, słońce, niewielkie zbiory to podstawowe czynniki charakteryzujące rocznik 2003.
Specjaliści twierdzą, iż aromaty tegorocznych Beaujolais Nouveaux są niezwykle intensywne i złożone. Kojarzą się z drobnymi, dojrzałymi czerwonymi owocami : truskawkami i malinami, z nawet smażonymi owocami. Wino ma wyrazisty smak w ustach. Jest miękkie, krągłe, a jego smak delikatnie wypełnia usta. Charakteryzuje się niską kwasowością. Końcowa nuta jest pełna i pozostawia uczucie równowagi pomiędzy garbnikami i aksamitnym smakiem.