Supermarkety - zakaz sprzedaży poniżej marży
Zapisy o zakazie sprzedaży poniżej marży oraz ograniczeniu promocji w supermarketach przegłosowała w środę sejmowa komisja nadzwyczajna zajmująca się projektem ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
22.05.2002 | aktual.: 22.06.2002 14:29
Posłowie z komisji chcą także ograniczenia swobody tzw. sprzedaży lawinowej. Supermarkety nie będą mogły wykorzystywać w sprzedaży tzw. piramidy. Zdarzało się, że niektórzy sprzedawcy nakłaniali swoich klientów do sprzedaży produktów znajomym. Projekt ustawy zakazuje takich praktyk - powiedziała Anita Błochowiak (SLD).
Dodała, że zakaz stosowania piramid w sprzedaży nie dotyczy takich sieci jak Amway, czy Oriflame. Dla nich jest to bowiem jedyna forma dystrybucji towarów.
Zakaz promocji przewiduje np., że nielegalne będzie wysyłanie listów do klientów z propozycją, że jeśli chcą wygrać samochód muszą kupić np. komplet encyklopedii. Jeżeli jakaś sieć zaoferuje samochód w zamian za zakup zupki chińskiej, sprawa trafi do sądu. Oczywiście będzie można prowadzić takie promocje, ale wartość zakupionego towaru nie może być rażąco niższa od wartości wygranej - poinformowała Błochowiak.
Obostrzenia nie będą obowiązywać w przypadku likwidacji sklepu i wyprzedaży posezonowej.
Komisja przegłosowała także zapis w sprawie loterii. Komisja rekomenduje Sejmowi, by loterie promocyjne wykorzystywane przez supermarkety podlegały ustawie o grach losowych. To spowoduje, że konkursy i loterie promocyjne nie będą uznawane za nieuczciwą konkurencję.
Zgodnie z rządowym projektem, za nieuczciwą konkurencję będzie uznawane utrudnianie małym przedsiębiorcom dostępu do rynku poprzez sprzedaż towarów lub usług w obiektach handlowych o powierzchni powyżej 400 m kw. po cenie nie uwzględniającej marży handlowej.
Zamiana przepisów ma ochronić małe i średnie przedsiębiorstwa. Projekt ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji częścią pakietu ustaw w ramach programu "Przede wszystkim Przedsiębiorczość". (miz)