Stilo wjeżdża na rynek
(inf. własna)
25.05.2001 | aktual.: 22.06.2002 14:29
Na tegorocznym 71 Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie zaprezentowano nową rodzinę pojazdów o nazwie Stilo. Samochody te wkrótce będą reprezentować markę Fiata w kategorii pojazdów średniej wielkości, czyli w sektorze rynkowym C. Oficjalna prezentacja tego samochodu będzie miała miejsce w czasie tegorocznego salonu we Frankfurcie. Pojazdy te można natomiast oglądać już podczas targów Poznań Motor Show.
W stosunku do popularnych modeli Bravo/Brava, zarówno trzydrzwiowe jak i pięciodrzwiowe nadwozie jest nieco dłuższe, szersze i wyższe. Obydwie wersje nadwoziowe mają ten sam rozstaw osi wynoszący 2600 mm, czyli został on powiększony o 60 mm. Ich sylwetki mają delikatny zarys klinowy. Na bokach nadwozia pojawiły się zdecydowane krawędzie, a przednie lampy i wlot powietrza mają "ostre" narożniki. Łagodnie wznosząca się linia pokrywy silnika płynnie przechodzi w silnie pochyloną szybę przednią. Takie rozwiązanie pomaga zredukować opór powietrza. Struktury nośne o powiększonej sztywności przygotowane są do spełniania wymogów najnowszych norm w zakresie bezpieczeństwa.
Oba nadwozia różnią się ukształtowaniem części tylnej (za słupkiem środkowym) oraz drobnymi szczegółami w części przedniej. Odzwierciedla to odmienny charakter i przeznaczenie tych samochodów.
Trzydrzwiowe wersje Stilo adresowane są głównie do młodszych klientów preferujących dynamiczny styl życia. Jego długość całkowita została zwiększona w stosunku do modelu Bravo o 155 mm i wynosi obecnie 4180 mm. Znacząco zwiększono także wysokość pojazdu. Linia dachu przebiega teraz o 44 mm wyżej niż w modelu Bravo. Dzięki takim zabiegom zwiększono wymiary wnętrza. Pasażerowie tylnego siedzenia nie będą więc narzekać na brak miejsca na nogi, czy nad głowami. Wygodniejsze będzie również wsiadanie do tego samochodu.
Samochody rodziny Stilo będą miały zespoły napędowe umieszczone poprzecznie w przedniej części pojazdu. Przewiduje się stosowanie szerokiej gamy jednostek napędowych. W grupie silników benzynowych znajdą się silniki o pojemnościach skokowych 1,2, 1,6, 1,8, 2,0 i 2,4 dm3. Silniki wysokoprężne o pojemności skokowej 1,9 dm3 dostępne będą w dwóch wariantach mocy maksymalnej. Rozbudowane elektroniczne układy sterujące nadzorują pracę niemal wszystkich zespołów samochodów Stilo.
Druga wersja nadwoziowa Stilo ma charakter praktycznego samochodu rodzinnego. Nadwozie w układzie pięciodrzwiowym jest nieco dłuższe i wyższe od wersji trzydrzwiowej. Jego długość została zwiększona do 4250 mm. Z formalnego punktu widzenia jest to nadwozie typu hatch-back, ale mające niektóre cechy pojazdów wielofunkcyjnych (typu MPV). Jedną z tych cech jest stosunkowo duża wysokość wynosząca 1510 mm, co ułatwia wsiadanie i wysiadanie. Tylna ściana nadwozia ma mniejszy kąt pochylenia, a na bokach pojawiły się trzecie okna. Rozwiązania te sprzyjają poprawie widoczności, a więc podnoszą poziom bezpieczeństwa czynnego.
Naturalną konsekwencją zwiększenia gabarytów pojazdu jest obszerniejsze wnętrze. Zostało ono wyposażone w cztery indywidualne fotele. Takie rozwiązanie pozwala na wprowadzanie przez użytkownika pewnych zmian w konfiguracji wnętrza. Prawy przedni fotel ma możliwość składania oparcia do przodu, natomiast tylne można przesuwać na prowadnicach zarówno do tyłu jak i do przodu.
Pojazd będzie wyposażony do wyboru w cztery benzynowe lub dwa turbodoładowane silniki Diesla wyposażone w układ wtryskowy typu Common Rail (podobnie jak wersja 3-drzwiowa).
Samochody Stilo otrzymają bogate wyposażenie podnoszące poziom komfortu i bezpieczeństwa. Przewidziano stosowanie do ośmiu poduszek gazowych. Dostępne będą także układy ASR i VDC oraz Brake Assist. Pierwszy z nich ogranicza poślizg kół napędowych podczas przyspieszania, drugi pomaga kierowcy w utrzymaniu stabilnego ruchu samochodu. Układ Brake Assist wspomaga działanie kierowcy w sytuacji awaryjnego hamowania. W opcji będą także reflektory ksenonowe zapewniające lepszą widoczność oraz regulator prędkości jazdy (tempomat) współpracujący z radarem utrzymującym zadaną odległość do poprzedzającego pojazdu.
Samochody Stilo produkowane będą we włoskiej fabryce Cassino. W przyszłości rodzina tych pojazdów powiększy się prawdopodobnie o uniwersalne nadwozie typu kombi.(run)