Spada sprzedaż nowych aut w Polsce

Sprzedaż nowych aut osobowych w Polsce
spadła w ciągu pierwszych czterech miesięcy o 33,81% w
stosunku do analogicznego okresu 2000 roku - poinformowała w
piątkowym komunikacie spółka Samar monitorująca rynek samochodów.

Od stycznia do kwietnia 2001 roku sprzedano w Polsce 123.857 nowych samochodów osobowych wobec 187.135 w analogicznym okresie 2000 roku.

W kwietniu tego roku sprzedano o 35,95 proc. mniej nowych samochodów osobowych (30.850) niż w kwietniu 2000 roku (48.166).

W stosunku do stycznia-kwietnia 2000 roku sprzedaż aut produkowanych w Polsce spadła od początku stycznia 2001 roku o 46,17%. W kwietniu tego roku było to o 53,27% mniej (13.634 sztuk) niż w kwietniu 2000 roku (29.175).

Sprzedaż aut z importu od początku roku spadła o 12,25%. W stosunku do kwietnia 2000 roku (18.991) sprzedaż nowych aut była niższa o 9,35% (17.216).

Wprowadzone w marcu ograniczenia importu samochodów powypadkowych - jak na razie - nie znalazły odzwierciedlenia we wzroście sprzedaży nowych samochodów, m.in. ze względu na to, że w pierwszym kwartale 2001 roku sprowadzono do Polski około 80.000 aut używanych.

Niezmiennie negatywnie oddziałują na rynek pozostałe wielokrotnie już omawiane czynniki, takie jak wysoki poziom stóp procentowych (wpływające na wysokie koszty związane z obsługą kredytu), rosnące koszty utrzymania samochodów. Dodatkowo, ogólna sytuacja gospodarcza oraz bardzo duże zagrożenie bezrobociem, kryzys ten pogłębiają - komentuje Wojciech Drzewiecki z Samaru.

Dodatkowo, w piątkowym komunikacie Stowarzyszenia Oficjalnych Importerów Samochodów podano, że w ciągu ostatnich sześciu miesięcy obserwuje się likwidację miejsc pracy w autoryzowanych sieciach sprzedaży importerów samochodów.

Pod względem sprzedaży aut na pierwszym miejscu listy producentów po czterech miesiącach nadal znajduje się Fiat. Udział Fiata w rynku wyniósł 26,63% (32.997 sprzedanych aut) z 30,48% w 2000 roku (57.045). Na koniec kwietnia firma odnotowała spadek sprzedaży 42,19%.

Drugie miejsce wciąż zajmuje Daewoo z prawie 49-procentowym spadkiem sprzedaży. Firma sprzedała 20.181 aut wobec 39.570 w 2000 roku i odnotowała 16,29% udział w rynku w stosunku do 21,15% w 2000 roku.

Na trzecim miejscu jest Skoda (14.755 sprzedanych aut wobec 12.806 do końca kwietnia 2000 roku), której udział w rynku wyniósł 11,91% wobec 6,84%.

Kolejne miejsca zajęły Opel (9.224 aut wobec 14.582), Renault (8.263 samochodów wobec 11.028), Volkswagen (6.993 wobec 7.344) i Peugeot (5.771 auta wobec 7.324).

W rankingu najlepiej sprzedających się modeli pierwsze miejsce nadal zajmuje Fiat Seicento (17.039 sprzedane sztuki, o 32,07% mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku).

Na drugim miejscu znalazła się Skoda Fabia (8.672), a na trzecim Daewoo Matiz (8.304). Kolejne miejsca zajęły Daewoo Lanos (6.016), Fiat Uno (5.879), Fiat Punto (5.467), Peugeot 206 (3.881), Skoda Felicia (3.350), Volkswagen Polo (3.000) oraz Skoda Octavia (2.733).

Spośród modeli, których sprzedaż najbardziej spadła, na czele listy znalazły się: Daewoo Matiz (8.256 sztuk mniej), Fiat Seicento (8.046 mniej), Daewoo Tico (7.247 mniej), Fiat 126 EL (6.788) oraz Skoda Felicia (6.723).(ps)

polskasamarraport
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)