PolskaSKOK ma misję?

SKOK ma misję?

Spółdzielcze Kasy Oszczędnościowo-Kredytowe,
cieszące się przywilejami podatkowymi, z coraz większym rozmachem
wydają pieniądze - inwestują w turystykę, wydają dziesiątki
milionów na reklamę, a wszystko pod pretekstem społecznej misji,
pisze "Gazeta Wyborcza". System SKOK-ów trzeba uzdrowić - zgodnie
mówią ekonomiści.

17.06.2005 | aktual.: 17.06.2005 08:50

Popularne SKOK-i, które można spotkać już niemal na każdym rogu, oddalają się od przedwojennych, szczytnych ideałów. Zamiast ograniczyć się do oferowania tanich kredytów, pomagania najbiedniejszym i propagowania lokalnej samopomocy, postawiły na konkurencję z bankami i zarabianie pieniędzy. Mają już więcej placówek niż największy bank PKO BP (ponad 1,3 tys.), obsługują półtora miliona klientów.

Obok lokat i kredytów oferują coraz szerszą paletę usług finansowych (konta osobiste, indywidualne konta emerytalne, ubezpieczenia, fundusze inwestycyjne, karty płatnicze). Czerpią dochody z prowizji i rozglądają się za nowymi inwestycjami. Najnowszym pomysłem jest zarabianie na usługach turystycznych.

Zarząd Kasy Krajowej (najważniejsza spółdzielnia systemu SKOK) atakują byli członkowie kas niezgadzający się z jego polityką, skupieni w Stowarzyszeniu Odbudowy Spółdzielczości. Złożyli przeciwko prezesowi Grzegorzowi Biereckiemu i jego współpracownikom doniesienie o popełnieniu przestępstwa "nadużycia zaufania", wytykając im niejasne przepływy finansowe i nakładanie na regionalne kasy nadmiernych obciążeń. Kasa Krajowa odrzuca te oskarżenia.

Rozmach w wydawaniu przez "centralę" SKOK-ów pieniędzy widać nie tylko po rozszerzaniu działalności na nowe, niekojarzone z samopomocą finansową pola. System wydaje też grube miliony na promocję i reklamę. Z danych firmy Agora Monitoring zajmującej się badaniem rynku reklamowego wynika, że w ubiegłym roku spółki należące do systemu SKOK wydały na ogłoszenia w prasie, radiu, telewizji i na ulicznych billboardach kwotę 14,9 mln zł. Dla porównania: taki gigant jak Bank Pekao wydaje na reklamę ok. 15-20 mln zł rocznie. (PAP)

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Funduszowe żłobki
Agnieszka Lewandowska
Komentarze (0)