Sieciowi Polacy
Blisko połowa Polaków (44%) posiadających w domu dostęp do
internetu stworzyła domową sieć komputerową - wynika z badania
D-Link Technology Trend (DTT), przeprowadzonego przez Millward
Brown SMG/KRC. Sieci domowe najczęściej są tworzone przez
mieszkańców dużych miast.
Najpopularniejszym łączem w Polsce jest ADSL, z którego korzysta 37% internautów.
Polacy tworzą najczęściej sieci przewodowe. Do stosowania takiego rozwiązania przyznaje się 35% badanych posiadających dostęp do internetu. W 8% przypadków domowe sieci są bezprzewodowe, natomiast 1% ankietowanych wskazał na posiadanie w domu obu typów sieci.
W badaniu D-Link Technology Trend pytano również o nowoczesne urządzenia technologiczne jakie Polacy posiadają w swoich domach. Najpopularniejszy jest komputer, który posiada 51% Polaków. Najczęściej jest to stacjonarny desktop - tak odpowiedziało 45% ankietowanych. Z kolei do posiadania laptopa przyznało się 6% badanych. Coraz popularniejsze są nowinki związane z telewizją. Odtwarzacze DVD znajdują się u 20%, natomiast telewizory nowej generacji HD u 6% respondentów.
Liczba osób posiadających komputer pokrywa się dokładnie z wynikami, które zostały zaprezentowane w "Diagnozie Społecznej 2007" - największym polskim badaniu socjologicznym realizowanym przez zespół prof. Janusza Czapińskiego przez Instytut Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego oraz Radę Monitoringu Społecznego.
W badaniu D-Link Technology Trend ankietowani odpowiadali również na pytania dotyczące dostawców internetu. Najpopularniejsze w Polsce jest stałe łącze ADSL, które promują dostawcy telekomunikacyjni (Telekomunikacja Polska, Netia, Tele 2). Korzysta z niego 37% ankietowanych. Kolejne 22% korzysta z łącz operatora telewizji kablowej, a aż 16% lokalnego dostawcy osiedlowego. Polacy zauważyli również, możliwość łączenia się z internetem korzystając z sieci telefonii komórkowej. Z tej opcji korzysta 3% spośród wszystkich mających odstęp do Internetu.
- D-Link Technology Trend pokazuje, iż Polacy są lepiej zinformatyzowani niż nasza rodzima administracja państwowa - mówi Roman Napierała, szef D-Linka w Europie Środkowej i Wschodniej. - W Estonii 82% podatników składa deklaracje podatkowe przez internet. W Polsce nie ma przede wszystkim woli do wprowadzenia takiego projektu w życie, podczas gdy ponad 30 procent gospodarstw domowych ma już dostęp do internetu. To wynik słabszy niż w bardziej rozwiniętych krajach, ale wzrost zainteresowania internetem i technologiami jest ogromny.
Komentarze: prof. Janusz Czapiński, komentując wyniki Diagnozy Społecznej 2007 na antenie Pierwszego Programu Polskiego Radia.
- Wydaje się, że bariera finansowa jest coraz słabszą barierą jeśli chodzi o dostęp i umiejętność posługiwania się nowoczesnymi technologiami. [&] W tej chwili barierą wydaje się być głównie poziom wykształcenia i wiek. To jest bariera edukacyjna. Ale ponieważ Polacy również na potęgę się kształcą, w związku z tym można oczekiwać, że tempo wzrostu upowszechnienia tych nowoczesnych technologii komunikacyjnych będzie przynamniej takie jak dotychczas, a to jest naprawdę bardzo duże tempo, ponieważ ponad połowa gospodarstw domowych w Polsce jest wyposażona w komputery, a prawie 40 proc. ma dostęp do Internetu. I pod tym względem to raczej wyprzedzamy inne kraje na podobnym poziomie rozwoju, aniżeli ciągniemy się gdzieś w ogonie.
Kuba Antoszewski, PR Manager SMG/KRC
- Wyniki badania pokazują, że rewolucja technologiczna w polskim domu jest jeszcze kwestią przyszłości. Komputer stacjonarny jest, co prawda, w prawie połowie wszystkich gospodarstw domowych, a dostęp do internetu w blisko jednej trzeciej. Jednak posiadaniem urządzeń związanych z nowymi technologiami (laptop, palmtop, kamera komputerowa) może się pochwalić już poniżej 10%.. Coraz więcej internautów łączy się z siecią w domu. Charakter internetu w Polsce zmienia się i z obszaru aktywności zawodowej wkracza w świat rozrywki, spędzania wolnego czasu. Biorąc pod uwagę rosnącą penetrację internetu w Polsce (obecnie ponad 42%) oraz zróżnicowanie potrzeb i zainteresowań internautów, ze względu choćby na wiek oraz ciągle spadające ceny urządzeń, można się spodziewać, że już wkrótce dwa lub więcej komputerów w domu nie będzie rzadkością. Podobnie jak obecnie dzieje się z telefonami komórkowymi.
O badaniu D-Link Technology Trend
D-Link Technology Trend (DTT) to cykliczne, kwartalne badanie nastawienia Polaków do nowych technologii. Realizowane jest na zlecenie firmy D-Link przez Instytut MillwardBrown SMG/KRC. Badanie przeprowadzane jest w oparciu o bezpośrednie wywiady ankieterskie prowadzone w domach respondentów na ogólnopolskiej próbie ok. 1000 osób, reprezentatywnej dla populacji Polaków w wieku 15+.