PolskaRPO o prawach konsumenta

RPO o prawach konsumenta

Rzecznik Praw Obywatelskich Andrzej Zoll postuluje prowadzenie jednego dochodzenia w przypadku nierzetelnych firm naciągających konsumentów, zamiast kilkudziesięciu lub kilkuset dochodzeń na wniosek poszczególnych poszkodowanych. Andrzej Zoll wziął w czwartek udział w konferencji poświęconej ochronie praw konsumentów w Polsce i Unii Europejskiej.

14.03.2002 | aktual.: 22.06.2002 14:29

Według Rzecznika Praw Obywatelskich, niedostateczna ochrona konsumentów w Polsce nie wynika z niedoskonałości prawa, lecz z niedostatków sądownictwa. Oczekiwanie przez dwa lata na orzeczenie sądu w prostej sprawie, dotyczącej wymiany wadliwego towaru, to parodia prawa - powiedział Andrzej Zoll. Zwrócił uwagę na coraz częstsze stosowanie przez firmy oszukańczych metod reklamy, w wyniku których konsument, nie mając świadomości podstępu, podejmuje niekorzystne dla siebie decyzje.

Rzecznik Praw Obywatelskich wskazał na nieuczciwe praktyki firm wysyłkowych, na nieprawidłowości w tzw. argentyńskim systemie sprzedaży samochodów, wypłacaniu ubezpieczeń wypadkowych i ubezpieczeń na życie, w działalności operatorów telefonii komórkowej. Podkreślił, że wzmocnienie pozycji konsumenta na rynku wymaga interwencji państwa.

Sławomir Wiatr z Kancelarii Premiera przypomniał, że we wtorek rząd przyjął program polityki konsumenckiej na lata 2002-2003. Wprowadzane są też nowelizacje istniejącego prawa. (jask)

andrzejprawapraw
Zobacz także
Komentarze (0)