Rok 2005 podsumowuje Nokia
Nokia w IV kwartale 2005 r. osiągnęła obroty netto 10,3 mld EUR i zysk na jedną akcję 0,25 EUR, a w całym roku 2005 uzyskała obroty netto 34,2 mld EUR i zysk na jedną akcję 0,83 EUR.
27.01.2006 06:57
Wzrostu udziału w rynku telefonów w 4. kwartale i w całym roku 2005 przyniósł 16-procentowe zwiększenie obrotów i 20-procentowy wzrost zysku na jedną akcję.
Pozycje specjalne w czwartym kwartale 2005. - wydatek 29 mln EUR na restrukturyzację grupy biznesowej Enterprise Solutions (wpływający na zysk operacyjny)
- zwrot podatku w wysokości 48 mln EUR (wliczony do podatków)
(Po wyłączeniu wpływu netto tych pozycji specjalnych zysk na jedną akcję wynosi 0,25 EUR)
Pozycje specjalne w roku 2005Poniższe pozycje miały pozytywny, wynoszący 80 mln EUR, wpływ netto na zysk operacyjny:- 45 mln EUR zysku ze sprzedaży nieruchomości, zaksięgowany w pozycji „inne wspólne dochody grupy”- 61 mln EUR zysku związanego ze zbyciem działalności Nokia Tetra (42 mln EUR w Networks i 19 mln EUR w Multimedia)- 18 mln EUR zysku związanego z częściową sprzedażą udziałów mniejszościowych (włączono do Networks)- 15 mln EUR ujemnego wyniku z restrukturyzacji grupy Multimedia.- 29 mln EUR kosztów restrukturyzacji grupy Multimedia Solutions.
Inne pozycje specjalne:- 57 mln EUR zysku ze sprzedaży obligacji France Telecom (wliczony do przychodów finansowych)- 48 mln EUR zwrotu podatku (włączony do podatków)
Wydarzenia czwartego kwartału- W całej branży w ciągu kwartału sprzedano 244 ml sztuk telefonów, co jest wzrostem o 23% w stosunku do poprzedniego kwartału i o 25% licząc rok do roku.- Liczba telefonów Nokia sprzedanych w tym kwartale wyniosła 84 mln sztuk, co jest wzrostem o 26% w stosunku do poprzedniego kwartału i o 27% licząc rok do roku.- W czwartym kwartale udział Nokia w rynku telefonów wyniósł 34%, tzn. o 1% więcej niż kwartale poprzednim i utrzymał się na niezmienionym poziomie licząc rok do roku. - Nokia jest zdecydowanym numerem 1 w Europie, Azji i Pacyfiku, Chinach i w regionie Środkowego Wschodu i Afryki.- Nokia odkupiła 121 mln udziałów (w roku 2005 łącznie odkupionych zostało 315 mln udziałów)
JORMA OLLILA, PREZES I DYREKTOR GENERALNY komentuje wyniki:Bardzo cieszą mnie wyniki uzyskane przez Nokia zarówno w czwartym kwartale, jak i w całym roku 2005. Nasze obroty w tym kwartale po raz pierwszy przekroczyły 10 mld EUR, a w całym roku sprzedaliśmy rekordową liczbę telefonów i wyraźnie powiększyliśmy nasz udział w rynku. Obroty Nokia wzrosły w roku 2005 o 16%, co jest największym wzrostem od roku 2000, a zysk na jedną akcję powiększył się o 20%.
W naszej branży był to kolejny rok silnego wzrostu liczby sprzedanych telefonów komórkowych. Nokia szacuje, że globalny rynek telefonów wzrósł w roku 2005 o 24%, do 795 mln sztuk w skali całego roku, na całym zaś świecie szacunkowa liczba użytkowników telefonów sięgnęła na koniec roku 2,2 miliarda.
Liczba telefonów komórkowych Nokia sprzedanych w roku 2005 wzrosła o 28% i osiągnęła rekordowy poziom 265 mln sztuk. W skali całego roku zwiększyliśmy też nasz globalny udział w rynku do 33%, co zawdzięczamy wynikom uzyskanym w Chinach, regionie Azji i Pacyfiku oraz w Europie. W tym samym czasie ponad trzykrotnie zwiększyliśmy nasz udział w rynku WCDMA.
Cieszą mnie globalne wyniki uzyskane przez Mobile Phones. Grupa udoskonaliła swoją ofertę produktów i wzmocniła swoją pozycję na rozwijających się rynkach, co znacznie przyczyniło się do wzrostu i dochodowości uzyskanych przez Nokia w roku 2005. W naszej grupie biznesowej Multimedia zanotowaliśmy roczny wzrost obrotów o 63%, co wyraźnie wskazuje, że nasza strategia dotarcia do nowych segmentów rynku komunikacji mobilnej przynosi dobre wyniki.
W roku 2005 Nokia uzyskała operacyjny przepływ gotówki na poziomie 4,1 mld euro, a na dywidendy i wykup udziałów wypłaciliśmy naszym udziałowcom rekordową kwotę 5,8 mld euro. Jeszcze raz, zgodnie z tradycją Nokia, nasz zespół sprostał wyzwaniom i doskonale się spisał w warunkach coraz silniejszej konkurencji na rynku.
O wynikach dyrektor wykonawczy - Olli-Pekka KallasvuoCzwarty kwartał 2005 był okresem wspaniałych osiągnięć Nokia na wielu ważnych rynkach. W porównaniu z poprzednim kwartałem liczba sprzedanych przez nas telefonów i udział w rynku znacząco wzrosły w USA, a w Europie, Azji i Pacyfiku, Chinach na Środkowym Wschodzie i w Afryce utrzymaliśmy pozycję lidera. Znaczny udział w tym sukcesie ma udoskonalenie naszej oferty produktów, która na koniec roku 2005 obejmowała szeroki wachlarz różnorodnych telefonów ze wszystkich przedziałów cenowych.
Nadal będziemy dążyć do celu, jakim jest podniesienie efektywności i skuteczności naszych prac badawczo-rozwojowych. W roku 2005 zbliżyliśmy się do zamierzonego celu, to znaczy do zmniejszenia wydatków na badania i rozwój, obliczanych jako procent obrotów netto. Nasze koszty prac BR spadły w roku 2005 do 11,2% obrotów netto, podczas gdy w roku 2004 było 12,9%.
Nasza grupa biznesowa Networks doskonale radziła sobie w czwartym kwartale, co zawdzięcza dobrej realizacji planów i wykorzystaniu wysokiej sprzedaży sezonowej. Grupa biznesowa Enterprise Solutions w skali całego roku prowadziła działania mające na celu lepsze spełnienie oczekiwań rynku korporacyjnego, co obejmuje będące w toku przejęcie spółki Intellisync, lidera rynku w sektorze niezależnego od platformy oprogramowania do komunikacji bezprzewodowej i mobilnej.
Prognoza dla branży na pierwszy kwartał 2006Nokia przewiduje, że po okresie intensywnej sprzedaży w czwartym kwartale, globalna wielkość obrotów na rynku telefonów w pierwszym kwartale 2006 będzie odzwierciedlać normalne w branży zmiany sezonowe. Spodziewamy się, że nasz własny udział w rynku telefonów w pierwszym kwartale utrzyma się bez zmian lub nieco wzrośnie w stosunku do ubiegłego kwartału, a licząc rok do roku - wzrośnie. Przewidujemy też, że przeciętne ceny sprzedaży telefonów Nokia w pierwszym kwartale nie ulegną zmianie lub nieco spadną w porównaniu z poprzednim kwartałem, co będzie wynikiem regionalnych zmian w ofercie. W grupie Networks spodziewamy się sezonowego spadku wyników w pierwszym kwartale, jednakże licząc rok do roku powinien nastąpić wzrost.
Prognoza na cały rokNokia przewiduje, że wielkość rynku telefonów w roku 2006 wzrośnie o ponad 10% w stosunku do naszych pierwotnych szacunków, określających wielkość rynku w roku 2005 na 795 mln sztuk. Spodziewamy się też, że w branży telefonów nastąpi w roku 2006 wzrost wartości, przy jednoczesnym spadku średniej ceny sprzedaży (ASP), co przede wszystkim będzie odzwierciedlać rosnące znaczenie rynków rozwijających się. Nokia przewiduje, że w roku 2006 nastąpi, licząc w euro, umiarkowany wzrost na rynku infrastruktury mobilnej. Celem Nokia jest zwiększenie swego udziału w rynku zarówno telefonów, jak i infrastruktury, tak by umocnić swą pozycję lidera branży.