Rekord PiS

Prawo i Sprawiedliwość wydało najwięcej pieniędzy na telewizyjną kampanię wyborczą.

Od początku marca do 25 września PiS przeznaczył na ten cel ok. 12,8 mln złotych – wynika z danych TNS OBOP.

Najintensywniej swoją kampanię prowadził komitet Prawa i Sprawiedliwości oraz Lecha Kaczyńskiego. Za 12,8 mln złotych (38,1 proc. ogółu wydatków na tegoroczną kampanię) wykupił 9 godz. 13 minut czasu antenowego. Spoty PiS przynajmniej raz zobaczyło 93,4 proc. dorosłych Polaków, z kolei przynajmniej trzykrotny kontakt ze spotem tego komitetu miało 87,5 proc. Polaków uprawnionych do głosowania.

Drugie miejsce w tym rankingu zajęła Platforma Obywatelska z 6,16 mln złotych (18,3 proc. ogółu wydatków) zainwestowanymi w 6 godz. 12 minut spotów. Dotarły one do 90,1 proc. dorosłych mieszkańców Polski, zasięg efektywny natomiast (co najmniej trzykrotny kontakt ze spotem) wyniósł 78,5 proc.

Pozostałe komitety wyemitowały łącznie 1567 spotów o wartości 14,6 mln złotych. Choć zasięg ich kampanii był mniejszy, niż ma to miejsce w przypadku PiS i PO, średni koszt dotarcia do jednego procenta grupy celowej (CPP dla grupy Wszyscy 18+) nie przekroczył 4 tys. zł., podczas gdy CPP dla PiS wyniósł 5,4 tys. a dla PO - 4,6 tys.

Największą część budżetów reklamowych w telewizji komitety wyborcze zaczęły wydawać we wrześniu, przede wszystkim w ciągu dwóch tygodni przed wyborami. Pomiędzy 12 a 25 września na reklamę wydano 37,8 proc. z ponad 33,5 mln złotych. Za te pieniądze kupiono 1617 spotów (ponad 51,3 proc. wszystkich), z czego najwięcej promowało PiS (480 spotów), PO (339) oraz PSL (168).

Spośród stacji, w których emitowano płatne spoty wyborcze najwięcej zarobiła TVP1 (14,6 mln zł), Polsat (7,1 mln zł), TVN (6,1 mln zł) oraz TVP2 (ponad 5 mln zł). Pozostałe stacje (TVP3, TVP3 Warszawa, TVP3 Wrocław, TVN Siedem, TV4, TVN24, TVP Polonia) zarobiły 741 tys. zł.

Emisja 863 bezpłatnych ogłoszeń wyborczych (w TVP1, TVP2, TVP Polonia i TVP3) trwała w sumie 31 godz. 7 minut. Najintensywniej z tej formy prezentowania swoich programów korzystały komitety SLD (78 ogłoszeń), PiS i PO (po 69 ogłoszeń) oraz PSL i SdPL (po 66 ogłoszeń).

W sumie na tegoroczną kampanię telewizyjną komitety wyborcze wydały od marca ponad 33,5 mln złotych.

Źródło artykułu: WP Wiadomości
Wybrane dla Ciebie
Rosja przygotowuje eskalację na wschodzie NATO? Ekspert ostrzega
Rosja przygotowuje eskalację na wschodzie NATO? Ekspert ostrzega
Doradca Zełenskiego chce, by Europa współfinansowała ukraińską armię
Doradca Zełenskiego chce, by Europa współfinansowała ukraińską armię
Rosja rozszerza rejestr "terrorystów". Wzrost liczby nieletnich
Rosja rozszerza rejestr "terrorystów". Wzrost liczby nieletnich
"Potężny i śmiertelny cios". USA uderzyły w Nigerii
"Potężny i śmiertelny cios". USA uderzyły w Nigerii
Senior zginął pod okienkiem drive-thru. "Dziwny wypadek" w USA
Senior zginął pod okienkiem drive-thru. "Dziwny wypadek" w USA
Niger nie wpuści żadnego Amerykanina. To efekt decyzji Trumpa
Niger nie wpuści żadnego Amerykanina. To efekt decyzji Trumpa
Wyniki Lotto 25.12.2025 – losowania Lotto, Lotto Plus, Multi Multi, Ekstra Pensja, Kaskada, Mini Lotto
Wyniki Lotto 25.12.2025 – losowania Lotto, Lotto Plus, Multi Multi, Ekstra Pensja, Kaskada, Mini Lotto
Młody strażak nie żyje. Koledzy oddali mu hołd
Młody strażak nie żyje. Koledzy oddali mu hołd
Niemcy zostały w tyle. Oporny rozwój cyfryzacji
Niemcy zostały w tyle. Oporny rozwój cyfryzacji
Zabójstwo 16-latki z Mławy. Jest decyzja sądu ws. podejrzanego
Zabójstwo 16-latki z Mławy. Jest decyzja sądu ws. podejrzanego
Nietypowa kradzież w Teksasie. Zdemolowali sklep, zgubili bankomat
Nietypowa kradzież w Teksasie. Zdemolowali sklep, zgubili bankomat
Kompletnie pijany wsiadł za kółko. W porę zareagowali inni kierowcy
Kompletnie pijany wsiadł za kółko. W porę zareagowali inni kierowcy