Trwa ładowanie...
d27c7ll
28-09-2005 10:03

Rekord PiS

Prawo i Sprawiedliwość wydało najwięcej pieniędzy na telewizyjną kampanię wyborczą.

d27c7ll
d27c7ll

Od początku marca do 25 września PiS przeznaczył na ten cel ok. 12,8 mln złotych – wynika z danych TNS OBOP.

Najintensywniej swoją kampanię prowadził komitet Prawa i Sprawiedliwości oraz Lecha Kaczyńskiego. Za 12,8 mln złotych (38,1 proc. ogółu wydatków na tegoroczną kampanię) wykupił 9 godz. 13 minut czasu antenowego. Spoty PiS przynajmniej raz zobaczyło 93,4 proc. dorosłych Polaków, z kolei przynajmniej trzykrotny kontakt ze spotem tego komitetu miało 87,5 proc. Polaków uprawnionych do głosowania.

Drugie miejsce w tym rankingu zajęła Platforma Obywatelska z 6,16 mln złotych (18,3 proc. ogółu wydatków) zainwestowanymi w 6 godz. 12 minut spotów. Dotarły one do 90,1 proc. dorosłych mieszkańców Polski, zasięg efektywny natomiast (co najmniej trzykrotny kontakt ze spotem) wyniósł 78,5 proc.

Pozostałe komitety wyemitowały łącznie 1567 spotów o wartości 14,6 mln złotych. Choć zasięg ich kampanii był mniejszy, niż ma to miejsce w przypadku PiS i PO, średni koszt dotarcia do jednego procenta grupy celowej (CPP dla grupy Wszyscy 18+) nie przekroczył 4 tys. zł., podczas gdy CPP dla PiS wyniósł 5,4 tys. a dla PO - 4,6 tys.

d27c7ll

Największą część budżetów reklamowych w telewizji komitety wyborcze zaczęły wydawać we wrześniu, przede wszystkim w ciągu dwóch tygodni przed wyborami. Pomiędzy 12 a 25 września na reklamę wydano 37,8 proc. z ponad 33,5 mln złotych. Za te pieniądze kupiono 1617 spotów (ponad 51,3 proc. wszystkich), z czego najwięcej promowało PiS (480 spotów), PO (339) oraz PSL (168).

Spośród stacji, w których emitowano płatne spoty wyborcze najwięcej zarobiła TVP1 (14,6 mln zł), Polsat (7,1 mln zł), TVN (6,1 mln zł) oraz TVP2 (ponad 5 mln zł). Pozostałe stacje (TVP3, TVP3 Warszawa, TVP3 Wrocław, TVN Siedem, TV4, TVN24, TVP Polonia) zarobiły 741 tys. zł.

Emisja 863 bezpłatnych ogłoszeń wyborczych (w TVP1, TVP2, TVP Polonia i TVP3) trwała w sumie 31 godz. 7 minut. Najintensywniej z tej formy prezentowania swoich programów korzystały komitety SLD (78 ogłoszeń), PiS i PO (po 69 ogłoszeń) oraz PSL i SdPL (po 66 ogłoszeń).

W sumie na tegoroczną kampanię telewizyjną komitety wyborcze wydały od marca ponad 33,5 mln złotych.

d27c7ll
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

WP Wiadomości na:

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d27c7ll
Więcej tematów