PolskaReklama to czy informacja?

Reklama to czy informacja?

Na zewnętrznych ścianach kiosków zawisły plakaty reklamujące papierosy. chociaż Ponoć nie reklamujące, lecz informujące. Zgłupieliśmy i postanowiliśmy się dowiedzieć, czym tak naprawdę jest reklama, a czym informacja. Prawo nie jest jednoznaczne, więc i poglądy są sprzeczne.

30.06.2008 | aktual.: 30.06.2008 11:18

Juliusz Braun- dyrektor generalny Związku Stowarzyszeń „Rada Reklamy”
Firmy tytoniowe nazywają to informacją handlową, bo gdyby się przyznały, że to reklama, musiałyby się przyznać także do tego, że łamią prawo. Reklamą bowiem – zgodnie z ustawą antynikotynową – jest samo publiczne rozpowszechnianie wizerunku marek służące popularyzowaniu produktu. Jeśli na reklamie pojawia się hasło reklamowe, a na niektórych umieszczanych na kioskach się pojawia, to jest to reklama. Poza tym ustawa antynikotynowa mówi jednoznacznie, że reklamy mogą być eksponowane wyłącznie wewnątrz punktów sprzedaży papierosów, a nie na zewnątrz. Przyjmując rozumowanie firm tytoniowych, można by uznać, że oklejenie billboardami centrów handlowych też jest dozwolone. Przecież w centrach handlowych też znajdują się kioski z papierosami.

Jerzy Szul dyrektor do spraw korporacyjnych firmy produkującej papierosy Scandinavian Tobacco
To nie jest z naszej strony żadna próba obejścia przepisów, tylko zwykła informacja o dostępności produktu w danym punkcie sprzedaży detalicznej. Taka informacja jest zgodna z obowiązującą ustawą o ochronie zdrowia i jest czymś zupełnie innym niż reklama. Przede wszystkim na informacji musi się znajdować ostrzeżenie zdrowotne o powierzchni 20 procent całego plakatu o szkodliwości palenia tytoniu. Muszą być także podane zawartości substancji szkodliwych. Informacja taka musi być też pozbawiona elementów (tak zwanych ozdobników) zachęcających do nabywania lub używania tytoniu. Nasze plakaty spełniają wszystkie te kryteria. Jeśli nie moglibyśmy informować o naszych produktach w kioskach, do których wejść nie można, prawo zezwalające na informowanie klientów o dostępności papierosów byłoby martwe. Posiadamy opinię renomowanej warszawskiej kancelarii prawnej o zgodności naszych działań z przepisami prawa.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)