Papierosy będą miały nowe etykiety
Większe i wymowniejsze ostrzeżenia na paczkach papierosów - to przykład nowych regulacji dotyczących oznakowania opakowań i reklam wyrobów tytoniowych, jakie w środę ogłosił w USA Urząd Kontroli Żywności i Leków (FDA), to pierwsza tego typu zmiana od 25 lat.
11.11.2010 | aktual.: 11.11.2010 08:21
Zgodnie z nowymi wytycznymi, które wejdą w życie we wrześniu 2011 r., obustronne graficzne ostrzeżenie o szkodliwości palenia będzie musiało zajmować połowę powierzchni paczki. Na reklamach ma się pojawiać w górnej części i zajmować 20%. ogłoszenia. Obecnie na paczkach papierosów sprzedawanych w Stanach Zjednoczonych ostrzeżenie znajduje się jedynie na bocznej części opakowania.
Nowe ostrzeżenia będą kompozycją grafiki i tekstu na temat szkodliwości palenia. Na etykietach mogą się znaleźć np. fotografie objętych nowotworem płuc.
- Grafika będzie obrazować szkodliwość palenia. Niektóre zdjęcia mogą mieć bardzo mocny przekaz, ale przecież o to chodzi - powiedziała przedstawicielka FDA Margaret Hamburg.
Do czerwca 2011 r. FDA ma wybrać co najmniej dziewięć wzorów kolorowych etykiet, których będą musieli używać producenci wyrobów nikotynowych od września przyszłego roku.
Amerykańska minister zdrowia i opieki społecznej Kathleen Sebelius powiedziała, że nowe przepisy są częścią antynikotynowej kampanii skierowanej głównie do młodych ludzi. - Każdego dnia w Stanach Zjednoczonych prawie cztery tys. dzieci w wieku poniżej 18 lat wypala swojego pierwszego papierosa, tysiąc z nich kontynuuje palenie - stwierdziła.
Używanie tytoniu jest w USA przyczyną 450 tys. przedwczesnych zgonów rocznie. Około ośmiu mln Amerykanów cierpi na choroby spowodowane paleniem. Ich leczenie kosztuje budżet państwa nawet 100 mld dolarów rocznie. Wskaźnik palaczy, który w 1965 r. wynosił 42%, w 2004 r. spadł do ok. 21% i od kilku lat pozostaje na tym samym poziomie. Celem nowej antynikotynowej kampanii amerykańskiego ministerstwa zdrowia i opieki społecznej jest obniżenie liczby palaczy do 12%. do 2020 r.