Nowe logo Volvo
Symbol żelaza, jakim od niemal 80 lat posługuje się Volvo, powraca pod postacią unowocześnionego logotypu.
26.03.2006 21:35
Przez lata zajmował ledwie jedno eksponowane miejsce – na chłodnicy wszystkich samochodów Volvo. Teraz ponownie znajdzie się w centrum uwagi – i to dosłownie.
Kiedy w sierpniu 1926 roku zapadła decyzja o podjęciu produkcji aut Volvo, sponsor tego przedsięwzięcia Svenska Kullagerfabriken – SKF – reaktywował do tego celu firmę, która w 1920 roku zawiesiła działalność. Nazwa tej firmy brzmiała VOLVO, a została ona stworzona w roku 1915 do produkcji i wprowadzania na rynek łożysk dla branży motoryzacyjnej.
Volvo – proste, zgrabne i łatwe do wymówienia Nazwę VOLVO wymyślił ktoś mądry z kierownictwa SKF. Nazwa jest nie tylko genialnie prosta, ale też łatwa do wymówienia dla większości ludzi na świecie, zaś ryzyko przekręcenia jej pisowni jest zupełnie minimalne. Co jednak najlepsze – miała ona zawsze niezwykle silny symboliczny związek z obszarem działań firmy.
Słowo „volvere" to bezokolicznik łacińskiego czasownika oznaczającego „toczenie”. W pierwszej osobie liczby pojedynczej czasownik ten brzmi „volvo”, co znaczy „toczę się”.Łacińska forma daje początek wielu wyrazom pochodnym, których znaczenie w wielu językach związane jest z ruchem obrotowym, jak na przykład rewolwer.
Wszystko co się toczyKiedy produkcja ruszyła, działalność firmy według ówczesnego opisu obejmowała: „łożyska kulkowe, łożyska wałeczkowe, maszyny, skrzynie biegów, auta, rowery, tabory kolejowe, urządzenia transportowe, środki transportu wszelkiego rodzaju oraz części i akcesoria do wyżej wymienionych produktów”.
Niektóre spośród tych produktów nigdy nie ujrzały światła dziennego, jednak w ciągu lat wiele samochodów i innych urządzeń transportowych zeszło z taśm produkcyjnych Volvo. Wśród innych wyrobów, również noszących nazwę Volvo, znalazły się takie osobliwości, jak palniki gazowe, przyczepy kempingowe i krzesła biurowe. A nazwa i tak doskonale pasowała do działalności firmy.
Starożytne logoW tym samym czasie, kiedy reaktywowano VOLVO, przyjęto też logotyp firmy – starożytny symbol chemiczny żelaza – koło ze strzałką biegnącą po ukosie ku górze. Jest to jeden z najstarszych i najlepiej znanych w zachodniej kulturze ideogramów, który w okresie Rzymskiego Imperium reprezentował planetę Mars. Ponieważ symbolizował też rzymskiego boga wojny – Marsa – oraz płeć męską (co wiadome każdemu ornitologowi), powiązano symbol Marsa z metalem, z którego wykonywano w dawnych czasach większość narzędzi – żelazem.Ideogram ten był więc przez lata wykorzystywany w hutnictwie, także w Szwecji. Znak żelaza na samochodzie miał przejąć tę symbolikę i nawiązać do cenionych wartości szwedzkiego hutnictwa i stali: siły, bezpieczeństwa, jakości i trwałości. Nazwa nowego samochodu została też wypisana czcionką we własnym „egipskim” stylu.Dziś żelazne logo reprezentuje markę, która promieniuje nowoczesnością i świeżością projektu oraz silnie przemawia do emocji klientów.
Logo zostało uzupełnione ukośnym paskiem, wprowadzonym po raz pierwszy już w kwietniu 1927 roku. Początkowo był on konieczny, aby utrzymać chromowany znaczek we właściwym miejscu, lecz z czasem zaczął pełnić funkcje dekoracyjne. Nadal widać go na chłodnicy każdego samochodu Volvo.
Dziś symbol żelaza znaleźć można w nieco zmodernizowanej stylistyce także na środku kierownicy oraz piast kół, jak również we wszystkich komunikatach firmowanych przez Volvo: reklamach, broszurach, na firmowej papeterii, stronach Internetowych itd.