Nie będzie alpejskich superwind

Z przyczyn finansowych szwajcarskie władze zrezygnowały z zamiaru połączenia budowanego nowego tunelu kolejowego pod Przełęczą Św. Gotarda i alpejskiej wioski Sedrun windami osobowymi, pokonującymi 800 metrów różnicy wysokości.

Nazwany Porta Alpina (Alpejskie Wrota) kompleks dwóch równoległych wind miał stać się jedną z głównych atrakcji turystycznych Szwajcarii, przenosząc pasażerów z podziemnego dworca kolejowego do położonego 1400 metrów nad poziomem morza Sedrun. Windy wykorzystywałyby istniejące już szyby, używane obecnie do transportu ekip pracowniczych i skalnego urobku.

Władze kantonu Gryzonia oświadczyły w czwartek, iż brak odpowiednich zobowiązań finansowych ze strony szwajcarskiego rządu federalnego oraz państwowych kolei SBB czyni zamiar realizacji Porta Alpina zbyt ryzykownym. "Kontynuowanie projektu w zaplanowanej wersji, polegającej na budowaniu Porta Alpina jednocześnie z tunelem pod Przełęczą św. Gotarda, stał się zbyt wielkim ryzykiem" - głosi komunikat rządu kantonalnego.

Koszt budowy Porta Alpina oszacowano na 50 mln franków szwajcarskich (42 mln dolarów). Jednak rząd federalny zawiesił do roku 2012 podjęcie decyzji w sprawie współfinansowania tej inwestycji. Gdyby władze Gryzonii chciały ją kontynuować samodzielnie, stanęłyby wobec konieczności wydania do połowy 2009 roku 29 mln franków.

Nowy tunel pod Przełęczą św. Gotarda, zwany Gotthard-Basistunnel ma zostać przekazany do eksploatacji w 2016 roku. Ze względu na łączną długość 57 kilometrów - co czyni go najdłuższym tunelem komunikacyjnym świata - drążony jest w trzech oddzielnych sekcjach, przy czym północna z nich sięga od wylotu do podziemnej bazy technicznej pod Sedrun.

Według władz Gryzonii, istnienie tej bazy oraz wiodących z niej na powierzchnię szybów daje możliwość zrealizowania Porta Alpina w bliżej nieokreślonej przyszłości.

Utracono szansę dla regionu i kantonu, jak również szansę stworzenia wyjątkowej atrakcji turystycznej w Szwajcarii. Jednak później inne pokolenie mogłoby znów ożywić tę wizję przy pomocy nowej, być może bardziej wspaniałomyślnej koncepcji - powiedział szef departamentu transportu w rządzie kantonalnym Stefan Engler.

Nowy tunel pod Przełęczą św. Gotarda skróci o godzinę wynoszący obecnie trzy godziny 40 minut czas podróży pociągiem z Mediolanu do Zurychu.

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
Sprawa działki pod CPK. Komorowski: powinni mieć twardy zadek
Sprawa działki pod CPK. Komorowski: powinni mieć twardy zadek
W Hongkongu taniej kupisz mieszkanie. Jeśli uznane jest za nawiedzone
W Hongkongu taniej kupisz mieszkanie. Jeśli uznane jest za nawiedzone
Ukraiński atak dronowy. Doszło do pożaru tankowca
Ukraiński atak dronowy. Doszło do pożaru tankowca
Atak na dziewczynki w Halloween. "Był w amoku"
Atak na dziewczynki w Halloween. "Był w amoku"
Rosjanie uderzyli. Tysiące Ukraińców bez prądu
Rosjanie uderzyli. Tysiące Ukraińców bez prądu
NATO patroluje Bałtyk. Rosja eskortuje tankowce "floty cieni"
NATO patroluje Bałtyk. Rosja eskortuje tankowce "floty cieni"
Spadnie deszcz. IMGW wydał ostrzeżenia
Spadnie deszcz. IMGW wydał ostrzeżenia
Tragedia w Meksyku. Wybuch w sklepie pochłonął 23 życia
Tragedia w Meksyku. Wybuch w sklepie pochłonął 23 życia
USA uderzyły na Karaibach. Trump kazał zniszczyć statek przemytników
USA uderzyły na Karaibach. Trump kazał zniszczyć statek przemytników
2-letnie dziecko wpadło do basenu. W stanie hipotermii trafiło do szpitala
2-letnie dziecko wpadło do basenu. W stanie hipotermii trafiło do szpitala
Wenezuela rozmieściła rosyjskie systemy Buk-M2E. Chce odstraszyć USA?
Wenezuela rozmieściła rosyjskie systemy Buk-M2E. Chce odstraszyć USA?
Dzień Zaduszny. Procesje i zaduszki w całej Polsce
Dzień Zaduszny. Procesje i zaduszki w całej Polsce