"Media Markt jest jednak głupi"
Niemiecki dziennik "Tageszeitung" (Taz)
krytykuje koncern Media Markt za wykorzystanie w kampanii przed
Mistrzostwami Świata w piłce nożnej reklam radiowych i
telewizyjnych powielających negatywne stereotypy na temat
Polaków.
29.03.2006 09:45
"Slogan reklamowy Media Markt brzmi właściwie: 'Nie jestem przecież głupi'. Elektroniczny koncern udowodnił jednak dzięki swojej nowej kampanii reklamowej coś wręcz przeciwnego" - czytamy w opublikowanym w środę materiale.
Gazeta podkreśla, że po licznych protestach słuchaczy i telewidzów koncern zmuszony był we wtorek do wycofania reklam, w których polscy klienci Media Marktu przedstawieni byli jako złodzieje.
"Taz" opisuje obraźliwą treść reklam i wskazuje na falę protestów. Ambasada RP w Berlinie i centrala koncernu bombardowane była telefonami. Zaprotestował ambasador RP Andrzej Byrt. Firma posłużyła się "niegodnym Niemców i nieprawdziwym stereotypem, sugerującym, jakoby Polacy byli złodziejami" - cytuje "Taz" z listu ambasadora.
"Taz" podkreśla, że władze koncernu wycofały we wtorek kontrowersyjną reklamę. Chcemy świadomie docierać z naszą reklamą do granic, bez przekraczania ich - wyjaśnił rzecznik firmy. W przypadku polskich reklam skończyło się to fiaskiem - dodał. Liczne protesty pokazały, że wielu obywateli polskiego pochodzenia poczuło się dotkniętych.
Gazeta przypomina, że polskie spoty były częścią szerokiej kampanii reklamowej przed Mundialem. Reklamy dotyczące klientów francuskich i brytyjskich znajdują się nadal w programie. "Nawiązują one do stereotypowego obrazu erotycznej Francuzki i nieco sztywnego Brytyjczyka" - wyjaśnia "Tageszeitung".
Jacek Lepiarz