Marki warte miliardy
Łączna wartość 180 najcenniejszych polskich
marek przekracza 26 mld zł. Najdroższa z nich to ciągle
Telekomunikacja Polska - pisze "Rzeczpospolita".
08.06.2005 | aktual.: 08.06.2005 07:10
Takie są wyniki tegorocznego rankingu "Rzeczpospolitej" i firmy doradczej Ernst&Young. Na liście najmocniejszych znaków towarowych zwycięzcami w swoich kategoriach są: Dr Irena Eris, E. Wedel, TVN i Żywiec Zdrój.
Takie wyróżnienia pozwalają mieć nadzieję, że Polacy się przebiją, ze Polak potrafi. Budujmy dobre marki, a będziemy spokojni o rozwój i dobrobyt naszej ojczyzny - mówił prezydent Lech Wałęsa, honorowy gość gali z okazji ogłoszenia wyników rankingu. Lech Wałęsa to jedna z najcenniejszych polskich marek na świecie - uważa dziennik.
Już 180 firm - 30 więcej niż przed rokiem - liczy tegoroczny ranking najcenniejszych polskich znaków towarowych. Łączna wartość marek ocenianych w rankingu przekroczyła w tym roku 26 mld zł nie tylko dzięki większej liczbie uczestników, ale też dzięki dobrej koniunkturze w gospodarce. Na wartości stracił lider zestawienia gazety - Telekomunikacja Polska, którą w tym roku redakcja oszacowała na ponad 3,2 mld zł, prawie 600 mln mniej niż rok wcześniej.
Do niedawna w Polsce w transakcjach inwestycyjnych płaciło się za fabryki, maszyny, sieć dystrybucji i udział w rynku. Ostatnio coraz częściej przy okazji sprzedaży przedsiębiorstw mówi się także o wartości ich marek. Za firmę ze znanym, silnym znakiem towarowym nabywca płaci zwykle dużo więcej, niż wynosi jego wartość księgowa. Tę różnicę, zwaną goodwill, może uzasadniać np. wysoka wycena marki - informuje "Rzeczpospolita". (PAP)