Kupujesz to?
Pod takim hasłem rozpoczyna się adresowana do dzieci i młodzieży kampania edukacyjno-informacyjna Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
02.03.2006 01:11
Dzięki niej najmłodsi poznają swoje prawa, dowiedzą się, jak skutecznie rozwiązywać problemy oraz do jakich instytucji mogą zwrócić się po bezpłatną pomoc
Wiedza na temat mechanizmów rynkowych, praktyk marketingowych czy podstawowych praw konsumenckich jest w Polsce niewielka. Młodzież i dzieci są grupami szczególnie narażonymi na negatywne konsekwencje nieznajomości reguł panujących we współczesnym świecie. Niezbędne jest zatem podjęcie długofalowych działań edukacyjnych mających na celu podniesienie świadomości konsumenckiej najmłodszych.
„Moje konsumenckie ABC” jest najnowszym projektem edukacyjnym i informacyjnym skierowanym przede wszystkim do dzieci i młodzieży w wieku od 5 do 18 lat a także ich rodziców. Kampania składa się z wielu różnych elementów przeznaczonych dla przedszkolaków, uczniów szkół podstawowych i gimnazjów oraz szkół ponadgimnazjalnych. W jej ramach realizowany będzie także pilotażowy program dla studentów „Etyka w biznesie”.
Najważniejszymi założeniami kampanii jest m.in.: zwiększenie znajomości praw przysługujących najmłodszym konsumentom, rozbudzenie krytycznego podejścia młodzieży do oferty rynkowej i technik sprzedaży, a także edukacja w zakresie umiejętnego korzystania z reklamy jako źródła informacji o produktach i usługach oraz wzmocnienie asertywnych postaw młodzieży wobec przekazów reklamowych i praktyk marketingowych.
Kampanię pod dwuznacznym hasłem Kupujesz to? rozpoczyna ogólnopolska konferencja naukowa, która odbędzie się 2 marca w warszawskim Pałacu Staszica. W jej trakcie zaprezentowane zostaną wyniki ogólnopolskich badań społecznych: „W krainie konsumpcji: nastolatki wobec marki, reklamy, konsumpcji” przeprowadzonych przez CBOS na zlecenie UOKiK. Celem sondażu było m.in. określenie stopnia niezależności nastolatków w dokonywanych przez nich wyborach konsumenckich oraz znajomości przysługujących im praw.
W trakcie konferencji socjologowie, psychologowie, prawnicy oraz antropologowie kultury spróbują odpowiedzieć na pytanie: Jak skutecznie edukować młodzież i dzieci, by wzrosła ich świadomość konsumencka oraz by w rozsądny sposób odnosili się do działań marketingowo-reklamowych.
Jednocześnie zostanie uruchomiona strona internetowa www.konsumenckieabc.pl, gdzie oprócz informacji na temat praw konsumenckich (w formie historyjek – opowiadań) dostępne będą gry edukacyjne, testy, konkursy oraz internetowe forum dyskusyjne „Młodzi o konsumpcji”.
Kolejnym elementem kampanii będą publikacje informacyjne i edukacyjne: kolorowanki, komiksy oraz podręczniki i filmy dla nastolatków. Studenci otrzymają skrypt na temat etyki w biznesie. W ramach akcji powstają również scenariusze lekcji dla poszczególnych typów szkół. Ponadto 900 wychowawców przedszkoli i 1600 nauczycieli szkół podstawowych w całej Polsce weźmie udział w szkoleniach dotyczących edukacji konsumenckiej.
Począwszy od kwietnia odbędzie się siedem regionalnych konferencji naukowych (w Gdańsku, Katowicach, Krakowie, Lublinie, Poznaniu, Szczecinie oraz Wrocławiu). W tych samych miastach przeprowadzone zostaną warsztaty dla studentów kierunków ekonomicznych, poświęcone społecznej odpowiedzialności biznesu oraz odbędą się happeningi na temat znaczenia etyki w biznesie.
Trwającą do września kampanię zakończy podsumowująca przedsięwzięcie ogólnopolska konferencja naukowa.
Kampania „Moje konsumenckie ABC” jest finansowana ze środków Unii Europejskiej oraz Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.