Trwa ładowanie...
31-07-2018 15:16

Kruszywo jeździ po torach

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują wielki program inwestycyjny - Krajowy Program Kolejowy o wartości ponad 66 mld zł. W realizacji jest obecnie ponad 100 projektów za ok. 32 mld złotych. Mimo szczytu inwestycyjnego po sieci kolejowej jeżdżą pociągi pasażerskie i towarowe. W zakresie towarowym szczególnym monitoringiem zarządca infrastruktury obejmuje przewóz kruszyw na budowy oraz węgla do elektrociepłowni. Spółka realizuje wszystkie zamówienia przewoźników towarowych.

Kruszywo jeździ po torachŹródło: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
dg699gh
dg699gh

Zakres i sposób prowadzenia prac inwestycyjnych PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przedstawiły przewoźnikom i organizatorom przewozów jeszcze w grudniu 2017 r. Organizowane są również spotkania z wykonawcami i omawiane sprawy dowozu materiałów oraz wykorzystanie czasu przydzielonych zamknięć linii. PLK zwiększyły także na newralgicznych odcinkach gotowość służb technicznych, by nie dopuścić do przerw w kursowaniu składów. Ponadto w przypadku prac na linii, proponowane są takie rozwiązania, które zapewniają przejazd np. w porze nocnej, ustalane są też trasy alternatywne.

Jest miejsce na dodatkowe pociągi

Przepustowość na liniach wywozu kruszyw, mimo zamknięć, wynosi 40–60 procent. To oznacza, że więcej pociągów też mogłoby przejechać. Ważna jest dobra logistyka. Zdarza się bowiem, że pociąg jest zgłaszany przez przewoźnika kilka godzin po planowanym czasie lub przed czasem, ułożonego wcześniej rozkładu jazdy. W takich sytuacjach, po zgłoszeniu gotowości przez przewoźnika, pociąg wyjeżdża na tory w przeciągu jednej godziny. Analiza obsługi składów za maj – czerwiec potwierdziła, że na Dolnym Śląsku czas oczekiwania na wywóz kruszyw nie był dłuższy niż godzina - do półtorej, od momentu zgłoszenia gotowości do odjazdu przez przewoźnika. Zdarza się jednak, że pociąg stoi dłużej, jeśli na przykład przewoźnik kompletuje skład np. z 30 wagonów, a z kopalni wyjeżdża tylko po 6–8 wagonów i uzupełnia ten skład. Czasami trwa to nawet dwa dni.

PLK zależy, aby pełnej długości składy wyjeżdżały sprawnie na tory stacyjne. Wówczas są szybko odprawiane i nie blokują torów. Na Dolnym Śląsku, skąd wyjeżdża większość kruszyw, na stacji Kłodzko Główne został powołany zespół koordynujący, którego zadaniem jest czuwanie nad maksymalną płynnością przewozów w rejonie stacji i na odcinkach, m.in. Kłodzko - Nowa Ruda i Ścinawka Średnia.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Źródło: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Dla sprawnego transportu towarów PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przygotowały trasy objazdowe. Np. dla usprawnienia dowozu kruszyw dla modernizacji linii nr 7 oprócz wyremontowania linii objazdowej Łuków – Lublin, otwarto wyremontowaną łącznicę Rejowiec Zach – Rejowiec Płd. Zadębie – Adampol, a także mijanki. Na linii Skierniewice – Łuków została przywrócona do eksploatacji stacja Puszcza Mariańska. Otwarto dodatkowe tory na stacjach Siemianówka i Czeremcha. Przy modernizacji jednotorowej linii Legnica – Rudna Gwizdanów zapewniony został przejazd pociągów do kopalń i zakładów Zagłębia Miedziowego. Przygotowane są także linie objazdowe dla modernizacji Rail Baltica – tj. Ostrołęka – Łapy, Czeremcha – Siedlce i linia Czeremcha – Białystok. Pociągi towarowe będą miały zapewniony przejazd bez ograniczeń prędkości przez Ostrołękę lub Czeremchę i Siedlce. Na modernizowanej trasie Rail Baltica będą utrzymane połączenia pasażerskie.

W nadchodzących miesiącach, zarządca infrastruktury nadal będzie monitorował przewóz kruszyw. Przy stałej współpracy z wykonawcami, zaangażowaniu przewoźników i sprawnej logistyce formowania pociągów, kruszywo i materiały, niezbędne dla sprawnego funkcjonowania gospodarki, dojadą na budowy.

Materiał powstał we wspołpracy z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

dg699gh
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

WP Wiadomości na:

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
dg699gh
Więcej tematów