Konkurencja bije w Media Markt

Czy klienci zbojkotują sieć Media Markt? Liczy na to konkurencja, ruszając z agresywną kampanią reklamową.

SKOMENTUJ

Wczoraj w stacjach radiowych ruszyła nietypowa kampania reklamowa. W spotach można usłyszeć fragmenty artykułów z polskiej prasy krytykujące niemiecką reklamę sieci Media Markt, w której Polacy byli ośmieszani i przedstawiani jako złodzieje.

Obecnie w stacjach radiowych emitowane są trzy różne reklamy. Oto jedna z nich.

- Witamy Państwa i podajemy informacje z polskiej prasy – mówi pierwszy lektor, po czym dodaje: "Polacy jako złodzieje" - "Rzeczpospolita". "Nie dla idiotów, czyli jak Polacy kradli w niemieckiej reklamie" - "Gazeta Wyborcza", "Robią z Polaków złodziei" - "Super Express", "Polscy podludzie" - "Życie Warszawy" - Oto niektóre z tytułów z gazet z 28 marca – mówi dalej. - Gazeta Wyborcza pyta: "Czy reklama opłaci się sieci supermarketów" - wtrąca się drugi lektor. - W poniedziałek od rana Polacy i Niemcy zasypywali siedzibę koncernu emailami z protestem przeciwko reklamie – dodaje. - Zaś Życie Warszawy puentuje: "Ciekawe tylko czy do 'Media Markt' w Polsce przyjdzie jeszcze choć jeden klient" - A mówili: "Nie dla idiotów".

Kto jest autorem kampanii reklamowej? Jak dowiedział się wortal Wirtualnemedia.pl jest to reklama właściciela sieci sklepów RTV Euro AGD, głównego konkurenta firmy Media Markt.

- Uważamy, że emitowana w Niemczech reklama sieci Media Markt godzi w dobre imię naszych Klientów i wszystkich Polaków. Jest nie tylko niestosowna, ale również sprzeczna z etyką reklamy, gdyż szerzy uprzedzenia narodowe i ksenofobię. Oburzeniem napawa nas fakt, iż zaniechano emisji dopiero po protestach ze strony społeczeństwa polskiego i niemieckiego, a także po zdecydowanej reakcji polskich służb dyplomatycznych w tym Ambasady RP w Berlinie - powiedział Wirtualnemedia.pl Tomasz Siedlecki, Dyrektor ds. Marketingu EURO-Net Sp z o.o., właściciela sieci sklepów RTV Euro AGD.

- W różny sposób protestowano przeciwko reklamie. Pojedyncze osoby wyrażały swój protest wysyłając maile do siedziby Media Markt. Eksperci, dziennikarze i osoby publiczne wypowiadały się w mediach. Będąc polską firmą zdecydowaliśmy się wyrazić nasz protest poprzez zacytowanie opublikowanych informacji prasowych na temat reklamy sieci Media Markt w komunikacie radiowym - dodaje Tomasz Siedlecki.

Przypomnijmy. W ubiegły piątek w największych niemieckich stacjach telewizyjnych i radiowych ruszyła nowa kampania reklamowa sieci Media Markt z Polakami w roli głównej. W reklamie telewizyjnej trzej aktorzy mówią niegramatycznie z łatwo rozpoznawalną, słowiańską naleciałością. Wylewnie ściskają się z trzema menadżerami firmy, komplementując drużynę niemiecką. Potem okazuje się, że przy okazji ukradli im spodnie. Jeden z nich ironicznie zauważa, że "Polak to przyzwoity człowiek, bo mógł ukraść zegarek".

W spocie radiowym gra słów dotyczy czasownika "klauen", czyli kraść i podobnie brzmiącego imienia Klaus. W tych reklamach również są wyraźne odniesienia do Polaków, gdzie prezenter łączy się z fanem z Polski i pyta:

- Jak brzmi pańskie imię?

- Ich Klaus - słyszy w odpowiedzi, czyli "Ja Klaus".

Jednak to samo zdanie można zrozumieć też jako "ja kradnę".

- Co kradniesz? - pyta Niemiec oburzonym głosem.

- Ja Klaus Michałek - odpowiada Polak.

Wszystko robi się jasne, a na wszelki wypadek niemiecki radiowiec dodaje, że przy tak niskich cenach w Media Markt kraść się nie opłaca. We wtorek niemiecki koncern Media Markt przeprosił za wykorzystanie w radiowej i telewizyjnej kampanii reklamowej spotów odebranych przez Polaków jako obraźliwe i wycofał je z programu. W liście do ambasadora RP Andrzeja Byrta członek kierownictwa koncernu Klaus-Peter Voigt podkreślił, że celem kampanii była "informacja i rozrywka", a nie obrażenie czy urażenie kogokolwiek. "Spot »Polska« - jedna z ośmiu reklam - nawiązuje do niestety istniejącego stereotypu Polaka-złodzieja, bardzo go przerysowując, i w ten sposób demaskuje go jako prostacki i niesłuszny przesąd" - napisał przedstawiciel Media Markt. Voigt wyraził ubolewanie, że część mieszkających w Niemczech Polaków odebrała reklamę jako obraźliwą dla narodu polskiego. "Wyrażamy głęboki żal" - czytamy w piśmie.

Feralna reklama była częścią kampanii Media Markt, w której obśmiewano różne nacje - np. Francuzi wyszli na erotomanów, a Niemcy na pochłaniaczy hektolitrów piwa.

Wybrane dla Ciebie

Chcieli zablokować Rosjan. Wysadzili kluczowy most
Chcieli zablokować Rosjan. Wysadzili kluczowy most
Oni nie wjadą do USA. Powstaje gigantyczna lista
Oni nie wjadą do USA. Powstaje gigantyczna lista
Rosja stawia żądania. Dostanie gwarancje ws. Ukrainy?
Rosja stawia żądania. Dostanie gwarancje ws. Ukrainy?
Przesłuchanie bez adwokata. Były prokurator generalny o Skrzypek
Przesłuchanie bez adwokata. Były prokurator generalny o Skrzypek
Rosyjski oligarcha wykreślony z listy sankcyjnej UE
Rosyjski oligarcha wykreślony z listy sankcyjnej UE
Ile za żłobek w Polsce? Zdumiewające dane od rządu
Ile za żłobek w Polsce? Zdumiewające dane od rządu
"Do jesieni jestem wykluczony". Grzegorz Braun ukarany przez PE
"Do jesieni jestem wykluczony". Grzegorz Braun ukarany przez PE
Atak dronów na amerykański lotniskowiec. Żaden nie sięgnął celu
Atak dronów na amerykański lotniskowiec. Żaden nie sięgnął celu
Władza użyła broni akustycznej? Nagranie z Belgradu trafiło do sieci
Władza użyła broni akustycznej? Nagranie z Belgradu trafiło do sieci
Trump w świetnym humorze. Świętuje sukces na polu golfowym
Trump w świetnym humorze. Świętuje sukces na polu golfowym
Wyniki Lotto 16.03.2025 – losowania Multi Multi, Ekstra Pensja, Kaskada, Mini Lotto
Wyniki Lotto 16.03.2025 – losowania Multi Multi, Ekstra Pensja, Kaskada, Mini Lotto
Tona narkotyków na granicy z Turcją. Ukryte w deskach do prasowania
Tona narkotyków na granicy z Turcją. Ukryte w deskach do prasowania