"Kim oni są, ci Polacy?"
Francuski tygodnik "Courrier International",
będący odpowiednikiem polskiego "Forum", najnowszy numer poświęca
Polsce. Pismo reklamowane jest rozwieszonymi na tysiącach kiosków
plakatami z pytaniem: "Kim oni są, ci Polacy?"
16.07.2004 | aktual.: 16.07.2004 15:12
Dzięki tej kampanii twarz ośmioletniej Aniki Cieślak z Włocławka jest najbardziej znanym dziś polskim wizerunkiem we Francji, kraju gdzie wizerunek Polski i Polaków, stracił - jak przyznaje redakcja - wiele z dawnego blasku.
Uwielbialiśmy ich, gdy buntowali się przeciw komunizmowi. Podziwialiśmy ich odbudowę gospodarczą - pisze redakcja w tekście otwierającym numer. Trochę mniej ich kochamy, odkąd odkryliśmy ich proamerykanizm w sprawie Iraku, nieustępliwość w rokowaniach poprzedzających rozszerzenie, upór w obronie własnych interesów w Brukseli, papizm taki, że niemal zablokowali konstytucję europejską - wylicza "Courrier" przyczyny ochłodzenia propolskich uczuć we Francji. I sugeruje, że Francuzi nie próbują naprawdę zrozumieć Polaków.
By "bez szablonów" przedstawić "40 milionów sąsiadów", "Courrier International" przedstawia szeroki wybór artykułów z prasy polskiej i niemieckojęzycznej. Wyłania się z nich dosyć pełny obraz życia politycznego, gospodarczego, społecznego i intelektualnego w Polsce.
Wybór poprzedzony jest "Minisłownikiem na użytek obserwatora zagranicznego" pióra Olgi Tokarczuk. Tekst bardzo błyskotliwy, bardzo dowcipny. I utrwalający wszelkie szablony myślenia o Polakach - skomentował francuski filozof Paul Thibaud.
"Courrier International" jest jednym z największych i najbardziej nieoczekiwanych sukcesów na francuskim rynku prasowym ostatniego dziesięciolecia. A jego numer polski jest osobistym sukcesem jednej z redaktorek "Courriera", Iwony Ostapkowicz, która od lat zabiega o to, by francuscy czytelnicy tygodnika otrzymywali wyczerpujące informacje o Polsce.