Jak wypadamy na tle innych?

Przetarg na małe i średnie maszyny

Obraz

/ 9Najważniejsze osoby w państwie dostaną własne samoloty?

Obraz
© AFP/Radek Pietruszka

Jeszcze w tym roku zostanie ogłoszony przetarg na małe i średnie maszyny dla najważniejszych osób w państwie. Obecnie polskie VIP-y latają wyczarterowanymi od LOT Embraerami 175.

Według pierwotnych planów dwa małe samoloty dla najważniejszych osób w państwie miały być dostarczone już w czerwcu tego roku, jednak prace nad tym projektem zainicjowane jeszcze przez poprzedni rząd wstrzymano.

Do najdalszych podróży ma służyć duży samolot. Ale, jak informował "Dziennik Gazeta Prawna", nie będzie mowy o kupnie, a raczej o możliwości czarteru dwa, trzy razy w roku (Dreamlinera od LOT).

A jak to wygląda u naszych bliższych i dalszych sąsiadów? Sami zobaczcie.

(WP, PAP, Dziennik Gazeta Prawna, oprac.: mg)

/ 9W USA Air Force One

Obraz
© AFP/Jewel Samad

Najsłynniejsze chyba na świecie samoloty dla głowy państwa, to dwa amerykańskie Boeingi 747. Ten, na którego pokładzie znajdzie się prezydent USA, przyjmuje nazwę Air Force One.

/ 9Marine One

Obraz
© AFP/Mandel NGAN

Do krótszych podróży - aby dostać się na przykład z Waszyngtonu do samolotu Air Force One - prezydent korzysta ze specjalnego śmigłowca piechoty morskiej. Ten, gdy wsiądzie do niego prezydent, staje się Marine One.

/ 9Oddział Lotniczy Rossija

Obraz
© AFP/Alexei Nikolsky

Prezydent i premier Rosji latają luksusowym Ił-96, którego urządzone z przepychem wnętrze nawiązuje do sal Kremla. Przewozem najważniejszych osób w państwie zajmuje się specjalny Oddział Lotniczy Rossija, podporządkowany kancelarii prezydenta. Za rekrutację personelu latającego odpowiada Federalna Służba Ochrony, odpowiedniczka polskiego Biura Ochrony Rządu (BOR).

Rossija stacjonuje na lotnisku Wnukowo pod Moskwą. Ma do dyspozycji ponad 20 samolotów, poza czterema szerokokadłubowymi Iłami-96-300, jednostka dysponuje mniejszymi i starszymi samolotami, między innymi: Tu-154M, śmigłowcami Mi-8 oraz dwoma specjalnymi samolotami zapewniającymi łączność w czasie przelotów prezydenta i premiera.

/ 932. eskadra RAF i British Airways

Obraz
© AFP/John MacDougall

Siły zbrojne Wielkiej Brytanii posiadają niewielką flotę samolotów i śmigłowców do przewozu rodziny królewskiej i członków rządu. Należą one do 32. eskadry RAF w Northolt. Na dalszych trasach czarteruje się loty lub korzysta z połączeń liniowych narodowego przewoźnika British Airways.

Od 2001 roku Elżbieta II nie lata za granicę rejsowymi lotami, ale reszta rodziny królewskiej korzysta z przelotów komercyjnych, gdy tylko jest to możliwe.

/ 9Flugbereitschaft

Obraz
© AFP/Thobias Schwartz

W Niemczech na rzecz urzędu kanclerskiego i parlamentarzystów loty wykonuje specjalna jednostka Bundeswehry-Flugbereitschaft, która zajmuje się też transportem żołnierzy, lotami ewakuacyjnymi i medycznymi.

Niedawno, po ponad 20-letniej służbie z jednostki wycofano Airbusa A310, którego zastąpił nowszy, większy i o większym zasięgu używany A340 - kupiony od Lufthansy i zmodernizowany.

/ 9ETEC

Obraz
© AFP/Thomas Coex

We Francji obsługą oficjalnych podróży lotniczych prezydenta, premiera i ministrów zajmuje się licząca 165 członków personelu wojskowego i dysponująca kilkunastoma samolotami różnej wielkości oraz trzema śmigłowcami specjalna eskadra sił powietrznych ETEC.

/ 9Gulfstream IV

Obraz
© AFP/Kayana Szymczak/Getty Images/North Arena

W Szwecji za transport lotniczy najważniejszych osób w państwie odpowiada wojsko - dywizja lotnicza z Blekinge. Rodzina królewska, premier, członkowie rządu mają do dyspozycji dwa międzykontynentalne samoloty odrzutowe Gulfstream IV, każda z maszyn może maksymalnie zabrać na pokład 12 osób.

Politycy, a także rodzina królewska, nie zawsze jednak korzystają z samolotów dla VIP-ów. Na mniej formalne spotkania lub w razie konieczności latają również samolotami wyczarterowanymi lub po prostu normalnymi liniami lotniczymi.

/ 9Samolotów dla VIP-ów nie ma Austria, Finlandia i Estonia

Obraz
© PAP/EPA/Javier Soriano

Specjalne samoloty do lotów VIP mają także Hiszpania (na zdjęciu), Grecja i Rumunia, Słowacja i Szwajcaria, w której jednak na dalszych trasach korzysta się z lotów komercyjnych.

Maszyn do lotów dyspozycyjnych nie mają między innymi Austria, Finlandia, Estonia. W tych krajach korzysta się z samolotów cywilnych oraz śmigłowców wojska, policji lub straży granicznej.

Wybrane dla Ciebie
Jest kara dla Jarosława Kaczyńskiego. Chodziło o dwie sytuacje
Jest kara dla Jarosława Kaczyńskiego. Chodziło o dwie sytuacje
Franciszek zostawił pieniądze? Zakonnica ujawniła, na co je przeznaczył
Franciszek zostawił pieniądze? Zakonnica ujawniła, na co je przeznaczył
Jest wyrok dla lekarza za sprzedaż ketaminy Matthew Perry'emu
Jest wyrok dla lekarza za sprzedaż ketaminy Matthew Perry'emu
Podrzucony dzik z ASF w Polsce. "Nie wykluczamy sabotażu"
Podrzucony dzik z ASF w Polsce. "Nie wykluczamy sabotażu"
Zmarł legendarny gitarzysta Steve Cropper
Zmarł legendarny gitarzysta Steve Cropper
Trump zapowiada uderzenia przeciwko przemytnikom na lądzie
Trump zapowiada uderzenia przeciwko przemytnikom na lądzie
Ujawniono zdjęcia i nagrania z prywatnej wyspy Jeffreya Epsteina
Ujawniono zdjęcia i nagrania z prywatnej wyspy Jeffreya Epsteina
Trump ocenia spotkanie w Moskwie. Padło, czego chce Putin
Trump ocenia spotkanie w Moskwie. Padło, czego chce Putin
Zełenski po rozmowach delegacji USA w Moskwie. "Realna szansa"
Zełenski po rozmowach delegacji USA w Moskwie. "Realna szansa"
Senator USA: Nie oddamy Rosji 19 tys. ukraińskich dzieci
Senator USA: Nie oddamy Rosji 19 tys. ukraińskich dzieci
Eksplozja na Morzu Czarnym. Rumuni zniszczyli drona Sea Baby
Eksplozja na Morzu Czarnym. Rumuni zniszczyli drona Sea Baby
Wyniki Lotto 03.12.2025 – losowania Multi Multi, Ekstra Pensja, Kaskada, Mini Lotto
Wyniki Lotto 03.12.2025 – losowania Multi Multi, Ekstra Pensja, Kaskada, Mini Lotto