Jak wypadamy na tle innych?
Przetarg na małe i średnie maszyny
Najważniejsze osoby w państwie dostaną własne samoloty?
Jeszcze w tym roku zostanie ogłoszony przetarg na małe i średnie maszyny dla najważniejszych osób w państwie. Obecnie polskie VIP-y latają wyczarterowanymi od LOT Embraerami 175.
Według pierwotnych planów dwa małe samoloty dla najważniejszych osób w państwie miały być dostarczone już w czerwcu tego roku, jednak prace nad tym projektem zainicjowane jeszcze przez poprzedni rząd wstrzymano.
Do najdalszych podróży ma służyć duży samolot. Ale, jak informował "Dziennik Gazeta Prawna", nie będzie mowy o kupnie, a raczej o możliwości czarteru dwa, trzy razy w roku (Dreamlinera od LOT).
A jak to wygląda u naszych bliższych i dalszych sąsiadów? Sami zobaczcie.
(WP, PAP, Dziennik Gazeta Prawna, oprac.: mg)
W USA Air Force One
Najsłynniejsze chyba na świecie samoloty dla głowy państwa, to dwa amerykańskie Boeingi 747. Ten, na którego pokładzie znajdzie się prezydent USA, przyjmuje nazwę Air Force One.
Marine One
Do krótszych podróży - aby dostać się na przykład z Waszyngtonu do samolotu Air Force One - prezydent korzysta ze specjalnego śmigłowca piechoty morskiej. Ten, gdy wsiądzie do niego prezydent, staje się Marine One.
Oddział Lotniczy Rossija
Prezydent i premier Rosji latają luksusowym Ił-96, którego urządzone z przepychem wnętrze nawiązuje do sal Kremla. Przewozem najważniejszych osób w państwie zajmuje się specjalny Oddział Lotniczy Rossija, podporządkowany kancelarii prezydenta. Za rekrutację personelu latającego odpowiada Federalna Służba Ochrony, odpowiedniczka polskiego Biura Ochrony Rządu (BOR).
Rossija stacjonuje na lotnisku Wnukowo pod Moskwą. Ma do dyspozycji ponad 20 samolotów, poza czterema szerokokadłubowymi Iłami-96-300, jednostka dysponuje mniejszymi i starszymi samolotami, między innymi: Tu-154M, śmigłowcami Mi-8 oraz dwoma specjalnymi samolotami zapewniającymi łączność w czasie przelotów prezydenta i premiera.
32. eskadra RAF i British Airways
Siły zbrojne Wielkiej Brytanii posiadają niewielką flotę samolotów i śmigłowców do przewozu rodziny królewskiej i członków rządu. Należą one do 32. eskadry RAF w Northolt. Na dalszych trasach czarteruje się loty lub korzysta z połączeń liniowych narodowego przewoźnika British Airways.
Od 2001 roku Elżbieta II nie lata za granicę rejsowymi lotami, ale reszta rodziny królewskiej korzysta z przelotów komercyjnych, gdy tylko jest to możliwe.
Flugbereitschaft
W Niemczech na rzecz urzędu kanclerskiego i parlamentarzystów loty wykonuje specjalna jednostka Bundeswehry-Flugbereitschaft, która zajmuje się też transportem żołnierzy, lotami ewakuacyjnymi i medycznymi.
Niedawno, po ponad 20-letniej służbie z jednostki wycofano Airbusa A310, którego zastąpił nowszy, większy i o większym zasięgu używany A340 - kupiony od Lufthansy i zmodernizowany.
ETEC
We Francji obsługą oficjalnych podróży lotniczych prezydenta, premiera i ministrów zajmuje się licząca 165 członków personelu wojskowego i dysponująca kilkunastoma samolotami różnej wielkości oraz trzema śmigłowcami specjalna eskadra sił powietrznych ETEC.
Gulfstream IV
W Szwecji za transport lotniczy najważniejszych osób w państwie odpowiada wojsko - dywizja lotnicza z Blekinge. Rodzina królewska, premier, członkowie rządu mają do dyspozycji dwa międzykontynentalne samoloty odrzutowe Gulfstream IV, każda z maszyn może maksymalnie zabrać na pokład 12 osób.
Politycy, a także rodzina królewska, nie zawsze jednak korzystają z samolotów dla VIP-ów. Na mniej formalne spotkania lub w razie konieczności latają również samolotami wyczarterowanymi lub po prostu normalnymi liniami lotniczymi.
Samolotów dla VIP-ów nie ma Austria, Finlandia i Estonia
Specjalne samoloty do lotów VIP mają także Hiszpania (na zdjęciu), Grecja i Rumunia, Słowacja i Szwajcaria, w której jednak na dalszych trasach korzysta się z lotów komercyjnych.
Maszyn do lotów dyspozycyjnych nie mają między innymi Austria, Finlandia, Estonia. W tych krajach korzysta się z samolotów cywilnych oraz śmigłowców wojska, policji lub straży granicznej.