Ile płacą w agencji BTL?

Account Manager za godzinę pracy dostaje średnio 191 zł.

19.06.2007 07:10

Stowarzyszenie Marketingu Bezpośredniego (SMB) oraz firma doradcza Deloitte opublikowały "Raport o stawkach godzinowych branży marketingu bezpośredniego".

- Raport o stawkach godzinowych branży marketingu bezpośredniego ma być podstawą racjonalnego określenia zasad współpracy między firmami sprzedającymi i kupującymi usługi BTL. Racjonalnymi zasadami współpracy są z jednej strony ceny możliwie najniższe dla marketerów, z drugiej zaś strony, ceny na takim poziomie, aby agencje mogły realizować rynkową stopę zysku – mówił wczoraj Bartłomiej Gola, prezes Stowarzyszenia Marketingu Bezpośredniego.

Raport SMB i Deloitte przedstawia trzy metody wynagradzania w agencjach BTL, czyli tych zajmujących się promocją marki po wprowadzeniu kampanii w życie. Chodzi o takie działania jak marketing bezpośredni (przesyłki bezpośrednie, marketing lojalnościowy, e-marketing), działania promocyjne czy eventy.

Pierwszą z metod jest wynagrodzenie oparte o stawki godzinowe. Najpierw trzeba określić grupę roboczą. A wyliczenie wynagrodzenia to roczna pensja pracownika powiększona o koszty podatkowo-ubezpieczeniowe i premie. Agencje do stawki wynagrodzenia doliczają tzw. overhead, czyli pozapłacowe koszty związane z obsługą zlecenia, część kosztów wynagrodzeń tzw. indirect salaries oraz koszty administracyjne. Suma tych dwóch pozycji to jedynie pokrycie kosztów agencji. Te muszą generować zyski, dlatego aby uzyskać ostateczną wartość stawki godzinowej, należy do niej dodać procent marży zysku.

- Pracownika rozlicza się z godzin pracy, jakie wykonał lub w początkowej fazie realizacji projektu określa się maksymalną liczbę godzin, jaka potrzebna jest mu na pracę – mówił dalej Bartłomiej Gola.

Drugą metodą jest ryczałt miesięczny (Flat FEE). FEE to miesięczna pensja pracownika powiększona o koszty podatkowo-ubezpieczeniowe i premie pomnożona przez procent miesięcznego czasu pracy poświęconego na obsługę zlecenia. Do tego dochodzą overheady i zakładana marża zysku.

- Sposób przydatny, gdy reklamodawca potrzebuje firmy do realizacji nie jednego projektu, a systematycznej pracy nad marką w ramach całorocznego projektu – mówi Gola.

Trzeci „model mieszany” łączy w sobie cechy rozliczeń opartych o zaangażowanie czasowe (stawki godzinowe, bądź FEE), ze stosowanymi kiedyś wynagrodzeniami prowizyjnymi.

Raport uwzględnia płace w 19 największych agencjach, z czego większość należy do SMB. Większość, bo aż 70 proc. z nich korzysta z rozliczania godzinowego.

Średnie stawki godzinowe: Managing Director 370 zł, Account Director 258 zł, Senior Account Manager 228 zł, Account Manager 191 zł, Account Executive 115 zł, Junior Account Executive 115 zł, Strategy and Innovation Director 311 zł, Creative Director 328 zł, Senior Art Director 243 zł, Art Director 199 zł, Copywriter 176 zł.

Stanowisko

Średnie stawki godzinowe w PLN

Managing Director

370

Account Director

258

Senior Account Manager

228

Account Manager

191

Account Executive

115

Junior Account Executive

115

Strategy and Innovation Director

311

Creative Director

328

Senior Art Director

243

Art Director

199

Copywriter

176

Misją SMB jest tworzenie warunków sprzyjających rozwojowi marketingu bezpośredniego w Polsce zgodnie z obowiązującym prawem i zasadami etyki zawodowej. W celu realizacji misji SMB bierze udział w pracach legislacyjnych, prowadzi Akademię Marketingu Bezpośredniego i działalność wydawniczą. Założone w 1995 roku. W tym momencie zrzesza 78 firm.

Źródło artykułu:WP Wiadomości
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)