Trwa ładowanie...
21-04-2005 13:25

III Symfonia Gustava Mahlera

Wyjątkowy koncert w wykonaniu ponad 200 artystów odbędzie się w niedzielę 8 maja o godz. 19.00 w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. W programie znajdzie się III Symfonia d-moll Gustava Mahlera pod dyrekcją maestro Jacka Kaspszyka.

III Symfonia Gustava Mahlera
d2kzuau
d2kzuau

III Symfonia d-moll Gustava Mahlera jednego z najwybitniejszych kompozytorów wszechczasów jest dziełem niezwykłym, w chwili powstania nie mającym sobie równych i nowatorskim. Potężna obsada wykonawców, kolosalny skład orkiestry i dwa chóry, sprawia, że każde wykonanie dzieła Mahlera urasta do rangi wydarzenia i święta. Ta sześcioczęściowa symfonia to jedno z największych rozmiarami dzieł noszących nazwę symfonii a ponad czterdziestominutowa pierwsza część to najdłuższe allegro w historii.

Wystąpią:
Urszula Kryger (mezzosopran)
Chór żeński Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
Warszawski Chór Chłopięcy przy Akademii Muzycznej im. F. Chopina
Orkiestra Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

GUSTAV MAHLER - III SYMFONIA d-moll

III Symfonia d-moll — ukończona w 1896, a wykonana po raz pierwszy w całości dopiero w 1902 pod dyrekcją kompozytora w Krefeld, gdzie z okazji festiwalu Ogólnoniemieckiego Związku Muzycznego udało się zmobilizować odpowiedni aparat wykonawczy — jest jednym z najbardziej typowych dzieł symfonicznych Mahlera: reprezentuje preferowaną przez niego formę symfonii orkiestralno-wokalnej (orkiestra, alt solo. chór żeński i chłopięcy), ma charakter programowy i posiada gigantyczne rozmiary. 6-częściowe stosownie do swych założeń programowych dzieło rozpada się na dwa człony; pierwszy z nich pokrywa się z I częścią, drugi zaś obejmuje pozostałe. Wszystkie części miały początkowo swoje tytuły, z których kompozytor później zrezygnował. Ponieważ jednak wprowadzają one w charakter i nastrojową atmosferę muzyki, bywają zwykle cytowane.

I część (Kräftig, entschieden) jest niesłychanie rozbudowana — trwa 42 minuty, tyle prawie, co Eroica Beethovena! Tytuł: Pan budzi się, wkracza lato, wskazuje, że jest to jeszcze jeden — tym razem rzeczywiście olbrzymi — muzyczny obraz przyrody. Główny temat tej części, który formuje się na przestrzeni 90 taktów (!), rozpoczyna 8 rogów bardzo prostą, chwytliwą melodią marszową, i odtąd rytmy marszowe (zresztą szczególnie przez Mahlera lubiane) panują w całym utworze prawie niepodzielnie.

d2kzuau

II część (Tempo di Menuetto, sehr mässig), O czym opowiadają mi kwiaty na łące, jest pastoralną idyllą. Kołysząca melodia oboju ewokuje tu obraz ukwieconej łąki falującej na lekkim wietrze. Środkowy fragment przynosi pewne ożywienie rytmiczne, po czym powraca pierwsze ogniwo w pełniejszej, bogatszej instrumentacji. Romantyczna, idylliczna atmosfera panuje również w III części (Comodo, scherzando, ohne Hast), O czym opowiadają mi zwierzęta w lesie, która jest rodzajem scherza. Tematyka odznacza się tu haydnowską niemal prostotą.

W IV części (Sehr langsam, misterioso), zgodnie z jej tytułem — O czym opowiada mi człowiek, wprowadza kompozytor głos ludzki. Alt solo śpiewa słowa wizjonerskiej Pieśni o północy z Zaratustry Nietzschego. Refleksyjno-filozoficzne tło programowe rzutuje na muzykę (pojawiają się tu motywy z I części), której kontemplacyjne skupienie odbiega daleko od realistycznej obrazowości poprzednich ogniw cyklu.

Piękna brzmieniowo V część (Lustig im Tempo und keck im Ausdruck) zatytułowana O czym opowiadają mi aniołowie, przenosi w tak bliski kompozytorowi świat średniowiecznych legend i wyobrażeń, który odżywa w jego cyklu pieśni Des Knaben Wunderhorn. Chór żeński (aniołowie) śpiewa właśnie pieśń (Es sungen drei Engel einen süssen Gesang) z tego świetnego cyklu: w jej liryczne tony wplata się dziecięco naiwne „bim-bom" chóru chłopięcego.

Bez przerwy następuje VI część (Langsam, ruhevoll, empfunden), O czym opowiada mi miłość, w szerokich łukach rozwijające się Adagio, „jakich niewiele było od czasów Beethovena". Wprowadzony przez smyczki, pieśniowy w charakterze temat powraca wielokrotnie, przegradzany spokojnymi lub bardziej wzburzonymi epizodami, doprowadzając do bardzo ekspresyjnej kulminacji, która znajduje ujście w chorałowym, triumfalnie brzmiącym hymnie. (88')

Wg Przewodnika koncertowego, PWM 1991

Patronat honorowy nad koncertem objęli: Minister Kultury WALDEMAR DĄBROWSKI, Ambasador Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce BRUNO DETHOMAS

Bilety do nabycia:

Kasy Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, tel. 826 50 19, 692 02 08
Kasy ZASP, tel. 621 94 54, 621 93 83
www.ebilet.pl

d2kzuau
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

WP Wiadomości na:

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2kzuau
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj