Hasła reklamowe nie dla idiotów?
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał, że Media Markt stosuje hasła reklamowe, które wprowadzają klientów w błąd. Zdaniem UOKiK-u, narusza tym samym zbiorowe interesy klientów. Urząd wszczął w tej sprawie postępowanie.
16.06.2005 13:50
Chodzi o akcję promocyjną, którą spółka prowadziła w lubelskich sklepach w ubiegłym roku. W zamian za pozostawienie używanego telewizora konsument mógł kupić nowe odbiorniki po niższej cenie. Klienci mogli liczyć na upusty w wysokości od kilkuset do kliku tysięcy złotych. Po zakupie okazywało się jednak, że na paragonie fiskalnym cena telewizora, od której obliczano rabat, była zdecydowanie niższa od podanej na ulotce. W efekcie wielkość upustu malała nawet parokrotnie. Klienci, których do zakupu zachęciła atrakcyjna oferta rabatowa, poczuli się wprowadzeni w błąd i zgłosili sprawę do UOKiK.
Prezes Urzędu uznał informacje zawarte w ulotkach za reklamę wprowadzającą w błąd konsumentów.
W związku z tym, Cezary Banasiński nakazał zaniechania tego typu praktyk i wycofanie kwestionowanych ulotek. Na Media Markt nie nałożono kary, ponieważ takiej możliwości nie przewiduje ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów. Jeśli po uprawomocnieniu się decyzji szefa UOKiK-u spółka nie zastosuje się do jej postanowień i nie zaprzestanie działań naruszających prawo, może zostać na nią nałożona kara do 10 tys. euro za każdy dzień zwłoki.
Decyzja nie jest prawomocna. Przysługuje od niej odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.