Gdzie na zakupy?

Co bierzemy pod uwagę wybierając supermarket, mały sklep czy okoliczny bazarek jako miejsca naszych powszednich zakupów? Które sieci handlowe odwiedzamy najczęściej i czy korzystamy ze zdalnych kanałów sprzedaży?

SKOMENTUJ

Zgromadzone przez Acxiom Polska informacje o ponad 2 mln gospodarstw domowych pozwoliły na dokonanie krótkiej analizy zachowań zakupowych Polaków. Wydawać by się mogło, że ekspansja dużych sieci handlowych skutecznie zdominowała obraz naszego handlu, tymczasem w skali całego kraju nie jest to, aż tak oczywiste. 44% konsumentów przyznaje, że miejscem ich największych zakupów jest zwykle niewielki, okoliczny sklep, a ponad 19% kupuje zwykle na bazarach i targach. Supermarkety przyciągają około 34% klienteli, a hipermarkety – 26%. Wielkie miasta rządzą się jednakże swoimi prawami i tam sytuacja jest skrajnie różna. Przykładowo, aż 50% Warszawiaków robi zakupy w hipermarketach, a co czwarty z nich odwiedza bazarki i targi. Mniej więcej tyle samo (25%) kupuje w małych, osiedlowych sklepikach.

Do najbardziej popularnych marek sklepów, w których respondenci dokonywali zakupów w ubiegłym miesiącu, należą: Biedronka (53%), Real (16%), Albert (14%) czy Plus Discount (ponad 10%). Na rynku warszawskim przoduje natomiast Carrefour (46% wskazań), Geant (38%) i Auchan (32%).
Dlaczego wybieramy te, a nie inne sklepy? Dla większości Polaków czynnikami najważniejszymi są niskie ceny (56%) czy częste promocje (43%). Nie bez znaczenia jest szerokość asortymentu (34%), bliskość do domu (47%) i godziny otwarcia (20%). Mieszkańcy stolicy zwracają baczniejszą uwagę na odległość od miejsca zamieszkania (60%), dobrą lokalizację (21%) oraz łatwy dojazd (25%). Jeśli już mówimy o odległościach, to warto wspomnieć, iż dla 31% Polaków dystans do sklepu, w którym robią zakupy, nie przekracza 500 metrów. Na drugim krańcu znajduje się 23% osób, które, aby dotrzeć do swojego sklepu muszą pokonać minimum 7 km.

Tygodniowe wydatki na artykuły spożywcze w rodzinie, dla 36% Polaków wynoszą nie więcej niż 100 zł. W przedziale pomiędzy 100 a 150 zł stara się zmieścić 26% konsumentów, a kolejne 19% w granicach 150-200 zł. Więcej niż 250 zł przeznacza na te cele niecałe 10% kupujących.

Polacy nie stronią także od innych, zdalnych form robienia zakupów. 38% rodaków przyznaje się do wykorzystywania ofert przesyłanych pocztą, 46% zamawiało produkty poprzez katalogi wysyłkowe, ponad 21% skusiły ogłoszenia w czasopismach, a 12% kupowało przez internet. Najczęściej tą drogą nabywamy filmy (27%), książki (24%) i muzykę (22%), ale również sprzęt AGD (23%), wino (22%) oraz produkty dla dzieci (22%). Kwoty, które wydatkujemy w ten sposób, są raczej niewielkie – 30% Polaków nie wydało więcej niż 100 zł, ale jednocześnie 25% osób przyznaje, że złożyło zamówienia na kwoty przekraczające 300 zł.

Acxiom Polska specjalizuje się w narzędziach z zakresu marketingu precyzyjnego (marketing baz danych, mikromarketing, marketing bezpośredni). Firma dostarcza kompleksowych rozwiązań służących do pozyskiwania najlepszych klientów, wspomagania cross i up sellingu oraz optymalizacji dystrybucji i komunikacji. Oferowana przez firmę baza danych zawiera informacje o ok. 2 mln polskich gospodarstw domowych.

Wybrane dla Ciebie

Sikorski ostro o rosyjskim dyplomacie. "Popis buty propagandy, kłamstw"
Sikorski ostro o rosyjskim dyplomacie. "Popis buty propagandy, kłamstw"
"Poważne rozmowy" z Putinem. Trump ujawnia szczegóły
"Poważne rozmowy" z Putinem. Trump ujawnia szczegóły
Trump: Spotkam się z Zełenskim. Podpiszemy umowę
Trump: Spotkam się z Zełenskim. Podpiszemy umowę
Komunikat Watykanu. Wiadomo, co ze zdrowiem Franciszka
Komunikat Watykanu. Wiadomo, co ze zdrowiem Franciszka
Dosadne wystąpienie Sikorskiego w USA. "To Putin jest autokratą"
Dosadne wystąpienie Sikorskiego w USA. "To Putin jest autokratą"
Ukraińska rezolucja w ONZ. USA głosowały tak, jak Rosja. W mediach zawrzało
Ukraińska rezolucja w ONZ. USA głosowały tak, jak Rosja. W mediach zawrzało
Niemiecka prasa: Ukraina może stracić wszystko
Niemiecka prasa: Ukraina może stracić wszystko
A4 częściowo nieprzejezdna. Doszło do zderzenia ciężarówek
A4 częściowo nieprzejezdna. Doszło do zderzenia ciężarówek
Legendarna Roberta Flack nie żyje
Legendarna Roberta Flack nie żyje
Zgromadzenie Ogólne ONZ przyjęło ukraińską rezolucję. Potępiono Rosję
Zgromadzenie Ogólne ONZ przyjęło ukraińską rezolucję. Potępiono Rosję
Zełenski przeprowadził rozmowę z Trumpem. "Bardzo dobra"
Zełenski przeprowadził rozmowę z Trumpem. "Bardzo dobra"
Błaszczak odpowiada Tuskowi. "Jesteście jak dzieci we mgle"
Błaszczak odpowiada Tuskowi. "Jesteście jak dzieci we mgle"