Europa walczy ze spamem
W Unii Europejskiej obowiązuje od piątku
dyrektywa, określająca zasady ochrony prywatności w komunikacji
elektronicznej. Dyrektywa m.in. nakłada na firmy wymóg uzyskania
zgody zainteresowanych przed wysłaniem do nich e-maili czy
pozyskiwaniem ich danych osobowych ze stron internetowych.
Jest to znaczącym krokiem w walce z niepożądanymi, najczęściej reklamowymi e-mailami - spamem - za sprawą których, jak obliczyła Komisja Europejska, Europa traci 2,5 miliarda euro rocznie z powodu zmniejszonej produktywności.
Nielegalne stają się też programy typu "spyware" (pozyskujące bez zgody zainteresowanych wiele informacji o internautach).
Europejski komisarz Erkki Liikanen podkreślił, że nowe zasady są "głównym narzędziem w walce o umocnienie zaufania konsumentów do Internetu i komunikacji elektronicznej". Liikanen dodał, że to zaufanie jest warunkiem sukcesu handlu internetowego (e-commerce).
Konkretne sposoby egzekwowania tych zasad każdy z krajów UE określi dla siebie.