Enea oszukuje klientów?
Prezes UOKiK Marek Niechciał wszczął postępowanie przeciwko spółce
Enea. Przedsiębiorcy zarzuca się bezprawne obciążenie odbiorców
energii podwójną opłatą abonamentową za styczeń 2008 roku.
W lipcu 2007 roku, w związku z nowymi regulacjami energetycznymi, doszło do rozdzielenia działalności Enei na dwa przedsiębiorstwa: sprzedające energię oraz zajmujące się jedynie jej dystrybucją. Nadal jednak konsumenci otrzymują jedną fakturę, którą w imieniu obu spółek wystawia sprzedawca energii Enea - obejmuje ona zarówno wartość zużytej energii, jak i koszt jej dostarczenia do odbiorcy.
Wysokość ceny energii ustala sprzedawca, natomiast opłaty przesyłowe oraz abonamentowe dystrybutor i jedynie on ma prawo je pobierać. Tymczasem jak wynika z informacji zebranych przez Urząd za styczeń 2008 roku konsumenci otrzymali rachunki zawierające podwójną opłatę abonamentową - naliczoną przez dystrybutora oraz sprzedawcę energii.
Zdaniem Urzędu tego typu praktyka może stanowić przejaw nadużywania pozycji rynkowej przedsiębiorcy poprzez bezprawne pobieranie podwójnej opłaty. Prowadzone przez Prezesa UOKiK postępowanie antymonopolowe wykaże czy doszło do naruszenia prawa.
Zgodnie z ustawą o ochronie konkurencji i konsumentów postępowanie powinno być zakończone nie później niż w terminie pięciu miesięcy od dnia jego wszczęcia. W przypadku potwierdzenia się zarzutów, Prezes UOKiK może nałożyć na przedsiębiorcę karę w wysokości do 10 proc. ubiegłorocznego przychodu.
Jednocześnie UOKiK przypomina, że w razie pojawienia się jakichkolwiek trudności konsumenci mogą liczyć na pomoc rzeczników konsumentów czy organizacji pozarządowych - Federacji Konsumentów, Stowarzyszenia Konsumentów Polskich. Ponadto przy Urzędzie Regulacji Energetyki działa Rzecznik Odbiorców Paliw i Energii, który udziela pomocy konsumentom w sporach z przedsiębiorstwami energetycznymi w zakresie niewykonania lub nienależytego wykonania umowy - czytamy w komunikacie.