Dobry wynik Agory
Zysk netto grupy Agory w drugim kwartale tego roku wzrósł do 48,2 mln zł z 21,4 mln zł rok wcześniej. Zysk ten jest nieco niższy od oczekiwań analityków, którzy spodziewali się zysku netto grupy na poziomie 52,4 mln zł.
Zysk operacyjny wzrósł w porównaniu z zeszłym rokiem o 120 proc., do 55,9 mln zł z 25,4 mln zł w drugim kwartale 2004 roku. Tymczasem analitycy spodziewali się, że wyniesie on 64,41 mln zł.
Przychody grupy zwiększyły się w drugim kwartale o blisko 23 proc., do 325,3 mln zł z 264,8 mln zł w analogicznym okresie zeszłego roku. Wynik ten był zgodny z oczekiwaniami rynku - średnia prognoz biur maklerskich wyniosła 327,64 mln zł.
Narastająco po dwóch kwartałach skonsolidowany zysk netto Agory wyniósł 91,3 mln zł, zysk operacyjny 107,9 mln zł, a przychody 615,9 mln zł.
- Mamy za sobą kolejny dobry kwartał. Dzięki utrzymaniu nakładów promocyjnych na wysokim poziomie, wzrosła sprzedaż egzemplarzowa Gazety Wyborczej, mimo spadku całego rynku. Marża zysku operacyjnego w segmencie dzienników przekroczyła poziom 20%, a w segmencie reklamy zewnętrznej 15%. Tak dobre wyniki są efektem rosnącego rynku reklamowego, restrukturyzacji przeprowadzonej w ubiegłym roku oraz wysokich przychodów wygenerowanych przez specjalne projekty wydawnicze. Wysoka stopa wzrostu przychodów w pierwszym półroczu 2005 r. wynika również z niskiej bazy, ponieważ specjalne projekty wydawnicze wprowadziliśmy w czerwcu 2004 r. Dlatego nie należy oczekiwać utrzymania tak wysokiej dynamiki w drugiej połowie 2005 r. - komentuje wiceprezes Agory Zbigniew Bąk.
Wyniki poszczególnych segmentów:
Dzienniki i internet:
W pierwszym półroczu 2005 r. łączne przychody segmentu wzrosły o 35,6% i wyniosły 485,6 mln zł. Cały segment osiągnął EBITDA na poziomie 139,6 mln zł, a marża EBITDA wzrosła do 28,7%.
Gazeta Wyborcza:
W drugim kwartale 2005 r. średnia liczba sprzedanych egzemplarzy Gazety wzrosła o 6,7% do 496 tys. W tym samym okresie przychody Gazety z całej działalności reklamowej (ogłoszenia wymiarowe, drobne, inserty) wzrosły o 9,3% do 130,1 mln zł, a jej udział w rynku reklamy dzienników wyniósł 43%.
Specjalne projekty wydawnicze:
W drugim kwartale 2005 r. całkowite przychody ze sprzedaży 40-tomowej kolekcji literatury XX wieku, 20-tomowej encyklopedii wraz z 5-tomową serią słowników oraz pierwszych tomów kolekcji XIX wieku wyniosły 49 mln zł (112 mln zł w pierwszym półroczu 2005 r.). Kolekcja XX wieku i encyklopedie osiągnęły solidną rentowność.
Metro:
W kwietniu Agora rozszerzyła zasięg Metra do 19 miast. W drugim kwartale 2005 r. średni dzienny nakład Metra wyniósł 457 tys. egzemplarzy. Zwiększenie skali przedsięwzięcia znalazło swoje odzwierciedlenie w wynikach czytelnictwa - w drugim kwartale Metro czytało 0,9 mln osób dziennie, prawie 4 razy więcej niż rok temu.
Gazeta.pl:
W drugim kwartale 2005 r. Internet wypracował dodatni wynik na poziomie EBITDA i zwiększył przychody o 34,6%. W tym samym okresie Gazeta.pl odwiedzało średnio miesięcznie 4,6 mln unikalnych użytkowników, tj. o 6,5% więcej niż w kwartale poprzednim.
Czasopisma:
W pierwszym półroczu 2005 r. przychody czasopism wyniosły 45,7 mln zł. i spadły o 2,6% ze względu na spadek przychodów ze sprzedaży egzemplarzowej o 15,8%, spowodowany podjęciem decyzji o nieuczestniczeniu w wojnie gadżetowej. EBIT segmentu w pierwszym półroczu 2005 r. wyniósł 1,7 mln zł.
Reklama zewnętrzna:
W pierwszym półroczu 2005 r. AMS osiągnął przychody na poziomie 68,3 mln zł, czyli o 20,2% więcej niż przed rokiem. EBITDA segmentu wyniosła 16,4 mln zł, a marża EBITDA wzrosła do 24%. AMS osiągnął zysk operacyjny w wysokości 8,3 mln zł.
Radio:
W pierwszym półroczu 2005 r. segment (bez TOK FM) wypracował łączne przychody na poziomie 26,4 mln zł, przy ujemnej EBITDA na poziomie 0,3 mln zł.
Jak podaje "Gazeta Wyborcza", według Grzegorza Lityńskiego, analityka KBC Securities, w drugiej połowie Agora znowu zanotuje wysoki wzrost przychodów i na koniec grudnia wyniosą one 1,25 mld zł (o jedną czwartą więcej niż w całym 2004 r.).
Szefowie Agory studzą ten optymizm. Wiceprezes Zbigniew Bąk przypomina, że porównanie przychodów za pierwsze sześć miesięcy 2005 r. z pierwszym półroczem 2004 r. wypada tak świetnie, bo wtedy Agora nie prowadziła jeszcze specjalnych projektów wydawniczych. - Teraz będziemy porównywać się do lepszego okresu, dlatego nie należy oczekiwać podobnej dynamiki wzrostu przychodów - wyjaśnia Bąk.
Na rynku huczy od plotek o nowych przedsięwzięciach Agory planowanych na jesień. Bąk zdecydowanie odmówił w tej sprawie jakiegokolwiek komentarza. Obiecał jedynie, że Agora nadal będzie przygotowywać specjalne projekty wydawnicze. - Nie możemy mówić o konkretnych projektach. Ale nie wiem, czy będą one miały tak dużą skalę, jak encyklopedia - powiedział "GW" Bąk.