Cyfrowy aparat dla internauty
Ponad dwie trzecie (68 proc.) polskich użytkowników sieci deklaruje posiadanie cyfrowego aparatu fotograficznego.
Rośnie także popularność specjalistycznych sklepów ze sprzętem fotograficznym – w kwietniu 2007 roku co trzeci (34 proc.) badany dokonał zakupu aparatu cyfrowego właśnie w takim miejscu - wynika z badania firmy Gemius.
Rynek sprzętu fotograficznego w Polsce rozwija się dynamicznie. Wśród użytkowników internetu technologia cyfrowa jest już bardziej popularna niż analogowa – aparat analogowy posiada mniej niż połowa z nich. Internauci w momencie zakupu sięgają w przeważającej ilości przypadków po aparaty ze „średniej półki cenowej”. Co drugi badany nabywca cyfrowego sprzętu fotograficznego deklarował zakup aparatu w cenie od 500 do 1300 złotych. Dość liczną grupę stanowią fani profesjonalnego sprzętu – prawie co piąty (18 proc.) nabywca za aparat zapłacił więcej niż 2500 zł.
Preferencje badane w czasieInternauci dopiero planujący dokonać zakupu aparatu cyfrowego w przyszłości, zapytani o najistotniejsze cechy takiego urządzenia, wskazują na trzy główne elementy: rozdzielczość (51 proc.), zoom optyczny (47 proc.) oraz system stabilizacji obrazu (41 proc.).
Natomiast wśród badanych, którzy dokonali już zakupu, najpopularniejsza rozdzielczość matrycy nie przekracza 6 megapikseli. Wybór ten nie był jednak stałym. Porównując okres od stycznia do kwietnia 2007 r., o 11 proc. wzrósł odsetek osób preferujących rozdzielczość wyższą niż 6 megapikseli. Tym samym badanie pozwoliło odnotować postępujący spadek zakupu sprzętu o rozdzielczości do 6 megapikseli – z 59 proc. w styczniu do 45 proc. w kwietniu br.
Widoczne różnice w preferencjach badanych odnotowano także ze względu na wiek. Aż 60 proc. respondentów, którzy w momencie podejmowania decyzji o zakupie wskazali na istotność rozdzielczości, to osoby od 16 do 21 lat. Stosunkowo najmniejszą wagę do tej cechy produktu przywiązywały osoby starsze – od 26 do 29 lat i powyżej 38 roku życia. Rozdzielczość jest niemal równie ważna dla mężczyzn (54 proc.) i kobiet (52 proc.).
Zakupy - specjalistycznieNiemal co trzeci respondent (36 proc.), planujący nabyć aparat w okresie miesiąca następującego po badaniu, brał pod uwagę zakupy w sklepie z elektroniką, RTV i AGD. Natomiast 29 proc. potencjalnych nabywców zadeklarowało chęć kupna w specjalistycznym sklepie fotograficznym.
Weryfikując plany o konkretne działania, czyli porównując tę grupę badanych, do tych którzy nabyli już aparat cyfrowy, zauważyć można wzrost zaufania klientów do specjalistycznych sklepów fotograficznych i sklepów internetowych. W styczniu 2007 roku co piąty internauta deklarował zakup sprzętu w sklepie specjalistycznym, podczas gdy w marcu i kwietniu – więcej niż co trzeci.
O badaniu:Badanie przeprowadzono między 1 stycznia a 30 kwietnia 2007 przy użyciu losowo wyświetlanych ankiet internetowych. Kwestionariusze emitowane były na witrynach objętych bezpłatnym audytem site-centric stat.pl/PBI. Analizą objęto 11 626 wypełnionych do końca kwestionariuszy, zebranych od internautów w wieku od 16 do 80 lat.