CR Media kontra Interia.pl
CR Media Consulting prostuje - trwa kłótnia na temat udziałów w polskim rynku reklamy internetowej.
08.11.2005 06:31
W zeszłym tygodniu prezes krakowskiego portalu Interia.pl Jacek Pasławski zestawił na konferencji prasowej szacunki i prognozy na ten temat autorstwa CR Media Consulting - będące najczęściej przywoływanym w mediach źródłem informacji na ten temat - z danymi o przychodach reklamowych swojej spółki (ponad 9 mln zł po trzech kwartałach). Z jego analiz wynikało, że CR Media zaniża udział Interii w reklamowym torcie blisko dwukrotnie - w prognozach na ten rok daje jej 6,5 proc. udział, podczas gdy według Interii jest to 11,6 proc. Niedoszacowanie to przekłada się na ponad 6 mln zł wpływów Interii z reklamy, nieuwzględnianych przez CR Media Consulting - podała "Gazeta Wyborcza".
Wczoraj CR Media Consulting przesłała do naszej redakcji odpowiedź na sugestie prezesa Interii, co do rzekomej nierzetelności danych zawartych w raportach na temat rynku internetowego.
W oświadczeniu czytamy, że przy okazji każdej prezentacji i publikacji CR Media Consulting zaznacza, że w estymacjach nie uwzględnia się danych na temat barterów - ani mediowych, ani niemediowych, jak również przychodów reklamowych ale związanych z umowami na e-commerce, ponieważ są to pieniądze funkcjonujące poza standardowymi budżetami reklamowymi i jako takie są bardzo trudne do oszacowania
Firma wskazała również, że prognozując wielkość rynku na początku roku, zawsze dopuszcza możliwość weryfikacji danych w granicach 10% pod wpływem wniosków płynących z obserwacji trendów w wydatkach reklamowych na Internet. Można zatem potwierdzić, że III i IV kwartał tego roku, wydatki te w sposób istotny odbiegają od dotychczasowej sezonowości i dynamiki rynku, prognozowanej na podstawie danych z lat ubiegłych.
CR Media Consulting dodała, że według niej rynek może osiągnąć wielkość ok. 130-132 mln złotych. Tego typu weryfikacja, jest jednak standardowym działaniem w przypadku firm zajmujących się prognozami finansowymi i firma nie widzi podstaw do krytyki ze strony Interii całego raportu, który przez większość specjalistów uważany jest za jedno z niewielu miarodajnych źródeł informacji o rynku internetowym.
Dane prezentowane przez CR Media Consulting były potwierdzane w poprzednich latach przez niezależną i reprezentującą szerokie grono firm działających w branży reklamy internetowej organizację - IAB. Oznacza to, że Interia nie zgadza się nie tylko z CR Media, ale również z większością innych graczy na tym rynku, jednak tylko CR Media stało się obiektem krytyki prezesa Pasławskiego. CR Media Consulting twierdzi, że przy okazji Pasławski wykazuje skłonność do krytykowania wyłącznie danych niekorzystnych dla siebie i nie wspomina o zawartych w raporcie danych dla siebie korzystnych. Wielkość całego rynku z estymacji CR Media Consulting jest bowiem korzystna dla Interii przy założeniu postulowanej przez Jacka Pasławskiego wielkości sprzedaży, ponieważ daje większy udział reprezentowanemu przez niego portalowi. Dziwi fakt, że korzystne dla Interii dane zawarte w raporcie CR są przez jej prezesa pomijane, a niekorzystne dla nich dane służą to podważania wiarygodności całego raportu CR Media Consulting.
Kwestionowanie wyłącznie niekorzystnych dla siebie danych i nie wspominanie o informacjach korzystnych zawartych w tej samej publikacji nosi znamiona nierzetelności - czytamy w informacji.