Chcemy płacić za pomocą telefonu komórkowego
Badania Philipsa i Visa wskazują na przychylne przyjęcie przez klientów zbliżeniowej metody płatności opartej na bezprzewodowej łączności bliskiego zasięgu (NFC)
25.05.2006 06:12
Royal Philips Electronics i Visa International ogłosiły wyniki badań nt. wykorzystania technologii bezprzewodowej łączności bliskiego zasięgu (NFC – near field communication) i płatności zbliżeniowych wskazujące, że konsumenci dostrzegają wygodę i łatwość tej metody oraz fakt, że płacenie za pośrednictwem telefonu komórkowego jest, by użyć języka młodzieżowego - „trendy”.
Technologia NFC ułatwia bezpieczną bezprzewodową łączność na niewielką odległość pomiędzy urządzeniami elektronicznymi, jak np. telefony komórkowe, przenośne komputery, czy terminale płatnicze. W połączeniu z metodą płatności zbliżeniowych (bezstykowych) technologia ta umożliwia bezpieczne i wygodne zakupy z użyciem urządzeń przenośnych takich jak telefon komórkowy. W przeprowadzonych badaniach, wykorzystując „komórki” dostosowane do technologii NFC uczestnicy dokonywali transakcji w kilku wariantach – np. zakup w barku kawowym, ściągnięcie na swoje urządzenie zapowiedzi filmu w sklepie DVD, dokonywany w domu zakup w sklepie telewizyjnym, czy też zakup biletów z „inteligentnego” plakatu.
Rezultaty badań i ich możliwe konsekwencjeUczestnicy badań zaakceptowali i pochwalili koncepcję połączenia w telefonie komórkowym funkcji przesyłu informacji i bezpiecznych płatności. Szczególnie dobrze przyjęto możliwość dokonywania w ten sposób zakupów detalicznych – uczestnicy uznali bowiem, że technologia NFC firmy Philips oraz metoda płatności zbliżeniowych organizacji Visa są łatwe w użyciu, wygodne i szybkie.
Oto najważniejsze wnioski z przeprowadzonych badań:
Atrakcyjność transakcji realizowanych za pomocą urządzeń komórkowych, które uważane są za zgodne z ostatnimi trendami mody. Uczestnikom podobało się ściąganie plików z „inteligentnych” plakatów opartych na technologii NFC; bardzo przychylnie przyjęto też możliwość zakupu w ten sposób biletów na imprezy rozrywkowe i artystyczne. Nowa technologia określana była jako modna i „zapierająca dech”.
Łatwość płatności z pomocą telefonu komórkowego. Konsumenci uważają, że dokonanie płatności za pośrednictwem „komórki” to zadanie niezwykle łatwe. Czas potrzebny na opanowanie nowej technologii był bardzo krótki – wszyscy dobrze dawali sobie radę z obsługą telefonu czy terminalu płatniczego. Po to, by zrealizować transakcję uczestnicy intuicyjnie zwracali swój telefon w kierunku terminalu, podobnie jak czyniliby to z użyciem karty płatniczej.
Wygoda i szybkość. Uczestnicy przeprowadzonych prób podkreślali łatwość, wygodę i szybkość zbliżeniowych transakcji płatniczych z użyciem telefonów komórkowych w technologii NFC. Podobało im się również, że nie muszą stale nosić przy sobie portfela czy portmonetki.
Automatyzm transakcji „przychodzących”. Przy zakupie lub elektronicznym ściągnięciu informacji transakcje z użyciem telefonu komórkowego odbywają się w sposób automatyczny. Uczestnikom odpowiadała łatwość i prostota transakcji, wymagających jedynie przyłożenia telefonu do czytnika NFC. Jednakże w przypadku transakcji „wychodzących”, jak np. odsprzedaż biletu przyjacielowi, preferowanym rozwiązaniem może okazać się inicjowanie transakcji poprzez wydanie odpowiedniego polecenia.
Potrzeba jasnego i spójnego oznakowania punktów sprzedaży. Uczestnicy przeprowadzonych prób zazwyczaj wypatrywali znaków informujących, gdzie można realizować transakcje NFC. Intuicyjnie szukano ich bezpośrednio nad czytnikiem. Nie dopuszczano możliwości, żeby klienci musieli zgadywać i długo rozglądać się za takim miejscem.
„Przeprowadzone badania dowodzą, że konsumentom przypadła do gustu łatwość z jaką, będąc w ruchu, można posługiwać się urządzeniami w technologii NFC w celu uzyskania i opłacenia treści rozrywkowych, informacji i różnorodnych usług. Obecnie inicjatywę przejąć musi przemysł, by drogą efektywnej współpracy w opracowywaniu wspólnych standardów i budowie odpowiedniej infrastruktury umożliwić praktyczną realizację możliwości, jakie oferuje nam technologia. Przy tym wszystkim, priorytetem muszą pozostać potrzeby ostatecznego użytkownika” - oświadczył Christophe Duverne, wiceprezes Philips Semmiconductors i przewodniczący Forum NFC.
Szef działu nowych kanałów płatności organizacji Visa Europe, Guido Mangiagalli, powiedział: „Wyniki badań są dla Visa źródłem ogromnej satysfakcji. Pokazują one, że płatności zbliżeniowe z użyciem telefonów komórkowych spotkały się wśród uczestników nie tylko z pozytywnym przyjęciem, lecz wręcz z entuzjazmem. Przeprowadzone badania dostarczają mocnego potwierdzenia dla działań organizacji Visa na rzecz rozwoju sieci akceptacji płatności zbliżeniowych (bezstykowych), mających decydujące znaczenie dla upowszechnienia płatności z użyciem telefonów komórkowych.”
Badania firmy Philips i organizacji Visa przeprowadzono w grudniu 2005 r. w Ameryce Płn. - w ramach działań obu stron na rzecz zwiększenia wygody, łatwości i bezpieczeństwa płatności z użyciem urządzeń komórkowych. Celem badania było uzyskanie pogłębionej wiedzy o możliwych zastosowaniach nowych metod i o reakcjach, jakie mogą one wzbudzić wśród konsumentów.