Boom na .EU dopiero nadchodzi
Firmy z branży handlowej, turystycznej i usługowej są w największym stopniu zainteresowane rejestracją swojej nazwy w domenie europejskiej.
Na razie jednak więcej planują, niż faktycznie rejestrują – wynika z badań, które przeprowadził Ogicom pośród swoich klientów, za pomocą ankiety internetowej, w dniach 1–6 lutego 2006 roku. Ankietę wypełniło 800 firm z całego kraju.
Wyniki badań pokazały, że najczęściej domenę .EU chcą rejestrować firmy z branży turystycznej – aż 68 proc. ankietowanych (12 proc. już zarejestrowało swoją nazwę w domenie .EU). Deklaracje o zarejestrowaniu domeny .EU często składają także firmy z branży handlowej – 67 proc.(19 proc. już zarejestrowało), oraz usługowej - 58 proc. (24 proc. już zarejestrowało).
Nieco mniejsze zainteresowanie domeną europejską panuje wśród firm produkcyjnych. W tej branży rejestrację domeny .EU planuje 24 proc. ankietowanych firm. Domenę już zrejestrowało 27 proc. firm. Najmniejsze zainteresowanie domeną europejską deklarują firmy związane z szeroko rozumianą edukacją. Pośród nich zaledwie 12 proc. planuje dokonać takiej rejestracji, a 7 proc. już zarejestrowało swoją domenę .EU.
Europejską domeną bardzo zainteresowane są firmy, które posługują się już domeną .com. 79 proc. spośród nich zarejestrowało już domenę .EU lub zamierza to zrobić w najbliższej przyszłości. 22 proc. z firm, które maja domenę .com, chce ją zmienić na domenę .EU. Również wśród firmy, które nie miały jeszcze żadnej domeny, aż co trzecia myśli o rejestracji właśnie domeny EU, często jako pierwszej swojej domeny.
Największy odsetek firm, które zamierzają zakupić domenę .EU, jest wśród eksporterów produktów i usług (90% badanych) oraz importerów (67%). Firmy działające na rynku krajowym, w większości przypadków już zaopatrzyły się w europejski adres (67% ankietowanych), a część z nich zamierza to zrobić w najbliższej przyszłości (22%).
Zakup domeny .EU najczęściej wynika z konieczności umocnienia pozycji na rynku europejskim (tak uważa 62% badanych). Często u źródła takiej decyzji leży też chęć wyprzedzenia konkurencji (49%), zaistnienia na rynku europejskim (40%) oraz ochrony znaku towarowego (30%).
Odkąd domena .EU jest dostępna dla obywateli Unii Europejskiej wnioski o zarejestrowanie na niej swoich adresów internetowych i kont pocztowych złożyło 1,5 mln osób. W ciągu pierwszych kilku dni w Polsce zarejestrowano 22 tys. europejskich adresów. Pod względem dynamiki sprzedaży domen .EU, obecnie Polska znajduje się ósmej pozycji w Europie. OGICOM do tej pory zarejestrował 1100 domen europejskich, ale szacuje, że do końca tego roku zarejestruje ok. 3000 kolejnych.
Pełne wyniki badań OGICOM
zarejestrowało/ chce zarejestrować .EUprodukcja 27% 24%handel 19 % 67%usługi 24% 58%edukacja 7% 12%turystyka 12% 68%inne 11% 14%zarejestrowało/ chce zarejestrować .EUspecjalizacja:export produktów i usług 26% 90%import produktów i usług 13% 62%działalność w kraju 61% 24%
posiadało następujące domeny/ zarejestrowało/ chce zarejestrować .EUdomeny krajowe (.pl, ,com.pl, regionalne) 93% 35%domeny globalne (.com, .net, .org) 35% 79%brak własnej domeny 3% 29%
Po co firmy rejestrują domeny EUOchrona znaku towarowego 30%
Chęć wyprzedzenia konkurencji 49%
Zaistnienie na rynku europejskim 40%
Umocnienie pozycji na rynku europejskim 62%
Prestiż 24%