Biznesowe oblicze internetu
Internet jest cennym źródłem informacji biznesowej dla 61 proc. pracowników firm - tak wynika z raportu Gemius SA 'Biznesowe oblicze internetu 2005. Ocena i prognozy'.
Raport „Biznesowe oblicze internetu 2005. Ocena i prognozy” jest pierwszym tak szczegółowym opracowaniem dotyczącym zastosowania internetu w działaniach marketingowych, wychodzącym naprzeciw oczekiwaniom całego, zróżnicowanego rynku biznesowego on-line. Celem opracowania jest dostarczenie kompleksowej wiedzy na temat wykorzystania internetu w procesie zarządzania sprzedażą, promocją oraz komunikacją biznesową wraz z określeniem płaszczyzn jej praktycznego zastosowania. W zamierzeniu autorów – zespołu analityków i badaczy firmy Gemius SA - przedstawione dane mogą służyć jako skuteczne narzędzie formułowania i wdrażania strategii marketingowych on-line dla przedsiębiorców oraz kadry zarządzającej.
Materiał powstał przy wykorzystaniu pięciu badań, zrealizowanych przez firmę badawczą Gemius SA. Zakres analiz – przygotowanych w perspektywie biznesowego wykorzystania internetu - dotyczy: oceny i prognoz dla rynku e-commerce w Polsce, sposobów wykorzystania internetu w polskich firmach, aktywności on-line polskich internautów, konsumpcji mediów oraz oglądalności witryn i aplikacji internetowych.
Jak wynika z analiz, internet jest jednym z elementów uwzględnianych w trakcie projektowania i realizacji programów marketingowych. Co więcej, wykorzystanie rozwiązań internetowych przyczynia się do wzrostu efektywności finansowej oraz sprzedażowej przedsiębiorstwa. Niewątpliwie sens działań marketingowych on-line potwierdza dodatkowo fakt, że aż 79 proc. Polaków korzystających z internetu przyznaje, że zapoznaje się z ofertami handlowymi w sieci, a 42 proc. właśnie tam najczęściej szuka tego typu informacji.
Dane zawarte w raporcie powinny napawać optymizmem przedsiębiorców inwestujących w sklepy internetowe: aż 97 proc. badanych internautów słyszało o możliwości robienia zakupów za pośrednictwem internetu, 30,8 proc. użytkowników robi zakupy on-line kilka razy w roku, a 35,7 proc. co najmniej raz w miesiącu. Największą popularnością wśród kupujących cieszą się niezmiennie: książki, płyty, sprzęt komputerowy oraz odzież i biżuteria.
Do świadomego kształtowania biznesu w internecie niezbędna jest głęboka wiedza, która – jak wynika z raportu Gemius SA – jest wystarczająca wśród specjalistów z zakresu marketingu, zarządzania i sprzedaży. Aż 60,8 proc. pracowników na tych stanowiskach przyznaje, że ich przedsiębiorstwo uwzględnia specyfikę społeczności internetowej jako odbiorcy programów sprzedażowych i promocyjnych. Kierując strategie marketingowe do internautów, badani wskazują na szereg korzyści - brak ograniczeń związanych z czasem, relatywnie niski koszt obsługi oraz możliwość szybkiego dotarcia do dużej grupy potencjalnych klientów.Działania mające na celu zwiększenie efektywności oraz konkurencyjności przedsiębiorstw w coraz większym stopniu wiążą się z umiejętnym wykorzystaniem internetu. Biorąc pod uwagę potencjał tego medium jako narzędzia marketingu oraz jego wpływ na wizerunkową, finansową i sprzedażową kondycję firmy, niewątpliwie warto w formułowaniu strategii biznesowych on-line uwzględnić wyniki wiarygodnych analiz
rynkowych.