Bałagan w urzędach skarbowych
Bałagan, zaniedbania i brak właściwej
organizacji pracy zarzuca NIK urzędom skarbowym. Według Izby,
nieprawidłowości w funkcjonowaniu urzędów spowodowały uszczuplenie
dochodów budżetowych na co najmniej 74 mln zł.
Przedstawione w czwartek wyniki kontroli urzędów skarbowych dotyczą okresu od stycznia 2001 r. do końca czerwca 2002. NIK zbadała 37 urzędów pod kątem prawidłowości prowadzenia postępowań w sprawach o wykroczenia i przestępstwa skarbowe oraz opodatkowania przychodów z nieujawnionych źródeł.
W czasie objętym kontrolą urzędy zarejestrowały 96 tysięcy spraw o wszczęcie postępowania karnego skarbowego (5,5, tys. zawiadomień pochodziło od policji, prokuratury i celników). Tylko 45% z nich było kontynuowanych.
Według kontrolerów, przyczynami niewszczynania postępowań były nieprawidłowości w pracy urzędów, opóźnienia w przekazywaniu dokumentów oraz opieszałość urzędników.
Izba skontrolowała także, jak urzędy skarbowe radzą sobie z tzw. szarą strefą. Okazało się, że urzędy nie przeanalizowały łącznie ponad tysiąca spraw dotyczących opodatkowania przychodów z nieujawnionych źródeł.