Autostradą już do Łodzi
Czy w dwie godziny można dojechać samochodem
z Poznania do Łodzi? Od środy jest to prawdopodobne. Oddany zostanie do ruchu odcinek A2 z Konina do Strykowa. Do końca
roku będziemy nim jeździć za darmo - zapowiada "Gazeta Poznańska".
26.07.2006 | aktual.: 26.07.2006 07:21
Budowa autostrady z Konina do Strykowa trwała 22 miesiące i jak się wstępnie szacuje, kosztowała ok. 402 mln euro. Unia Europejska sfinansowała 82% wartości kontraktu. A2 ma teraz 256 km. W Polsce dłuższą autostradą jest tyko A4 - 347 km. Jadąc dwójką od zachodniej granicy kraju tylko ominięcie Poznania daje kierowcy od 1,5 do 2 godz. zysku. Kolejną godzinę zarabiamy omijając zjazd w kierunku podkonińskiego Starego Miasta. Pominięcie Krośniewic, to 20 do 30 zaoszczędzonych minut.
Na nowym odcinku nie należy przesadzać z prędkością. Ta dopuszczalna to 130 km/h. Na trasie nie ma telefonów alarmowych. GDDKiA nie wybrała też pomocy drogowej do obsługi wypadków. Kolizja czy wypadek spowodują więc długie oczekiwanie na pomoc. Szarżować nie warto i dlatego, że wysokość mandatu jest najwyższa z możliwych, czyli 500 zł.
Autostradowi policjanci wypisują dziennie, średnio 15 mandatów za przekroczenie prędkości. Rekordzista jechał 210 km/h. Policjanci zatrzymali go, bo oprócz radiowozów, czyli skód octavii mają od kilku tygodni do dyspozycji nieoznakowanego volkswagena.
Jeśli auto odmówi posłuszeństwa między Koninem a Strykowem, może być problem z opisaniem miejsca, w którym się zatrzymaliśmy. Trzeba więc zwracać uwagę na charakterystyczne obiekty. Jednym z nich jest wiadukt nad A2 w barwach i kształcie tęczy. Między Żdżarami a Kołem wybudowano dwa wiadukty ekologiczne. To kolejne obiekty charakterystyczne.
Choć między Koninem a Strykowem jest 12 Miejsc Obsługi Podróżnych, to na żadnym z nich nie zatankujemy paliwa ani nie kupimy czegoś do jedzenia czy picia. Pocieszeniem jest to, że przynajmniej do przyszłego roku nie będzie to odcinek płatny. Ceny za przejazd nie podniesie i AW S.A.
Koszt kilometra autostrady Konin - Strykowo to 16 mln zł. Unia Europejska dała na każdy kilometr tegoodcinka około 13 mln zł. Chociaż tańsza od odcinków koncesjonariusza jest od nich... grubsza. W cenę nie wliczono Punktów Poboru Opłat i systemu powiadamiania alarmowego. Będą kosztować nie więcej jak 130 mln zł. W przyszłości cena za przejazd autem osobowym odcinka Konin - Dąbie ma wynieść 5,5 zł. Dwa razy tyle trzeba zapłacić za przejazd 50 km odcinka zarządzanego przez AW S.A. (PAP)