Alkohol bez jakości
Prawie połowa napojów alkoholowych sprzedawanych w placówkach gastronomicznych nie spełnia wymagań jakościowych - wynika z kontroli Inspekcji Handlowej.
11.05.2002 | aktual.: 22.06.2002 14:29
Jak podaje Inspekcja Handlowa 42% zbadanych napojów alkoholowych miało niewłaściwą jakość. Najgorzej wypadły drinki - co drugi oferowany konsumentowi był niezgodny z deklaracją.
Także 38% zbadanych wyrobów spirytusowych posiadało niewłaściwą jakość. Najczęściej obniżano moc napoju.
W 41% napojów alkoholowych stwierdzono zaniżenie objętości od 3 do 40% na jednej porcji. Straty jakie ponosili konsumenci wynosiły od 50 groszy do 35 zł przy jednym zakupie.
Kontrola ujawniła również coraz liczniejsze przypadki wprowadzania do obrotu w placówkach gastronomicznych wyrobów spirytusowych niewiadomego pochodzenia (bez znaków akcyzy lub z fałszywymi).
Kontrolę przeprowadzono w pierwszym kwartale tego roku w 453 restauracjach, kawiarniach i pubach na terenie całego kraju. Przebadano 2063 próbki wyrobów spirytusowych gatunkowych i czystych oraz drinków alkoholowych.
W związku z wynikami kontroli skierowano: 180 wniosków do sądów rejonowych, 88 informacji do organów nadzoru sanitarnego o rozpoczęciu działalności gastronomiczno-handlowej bez zgody nadzoru, 21 informacji do organów ścigania w związku z naruszeniem ustawy o wychowaniu w trzeźwości i 5 informacji do urzędów skarbowych.
Ponadto 280 osób ukarano grzywnami w łącznej kwocie blisko 32 tys. zł. (reb)