Trwa ładowanie...
07-06-2003 18:55

Ach te Junaki

(PAP)
Paradą motocykli rozpoczęło się dwudniowe święto właścicieli i miłośników legendarnego Junaka. Impreza obowiązkowo w Szczecinie, bo właśnie tam produkowano te maszyny.

Ach te JunakiŹródło: PAP
d3io06c
d3io06c

W programie spotkania zaplanowano konkursy, m.in. na najgłośniejszy motocykl, trzymanie na czas wału korbowego Junaka o wadze 9 kg w wyciągniętej ręce oraz na celność w rzucie oponą w "teściową". W roli "teściowej" - słupek drogowy.

Junak to jedyny polski motocykl z czterosuwowym silnikiem. Jego popularność brała się m.in. ze stosunkowo niskiej ceny i możliwości dokonywania w nim wielu przeróbek.

Pierwsza oficjalna prezentacja Junaka odbyła się w sierpniu 1954 roku na wystawie X-lecia PRL we Wrocławiu, ale dopiero rok później rozpoczęto jego produkcję w Szczecińskiej Wytwórni Sprzętów Metalowych ("Polmo"); dostawcą silników była Wytwórnia Sprzętu Mechanicznego w Łodzi. Seryjnie Junaka M07 zaczęto produkować w 1957 roku.

W Szczecinie powstały także wersja rajdowa Junak M07R oraz trójkołowy model B20 z otwartą skrzynię ładunkową z tyłu. Junaki w specjalnej wersji były na wyposażeniu patroli drogowych Milicji Obywatelskiej.

Na początku 1965 roku zapadła decyzja o wstrzymaniu produkcji motocykli. W sumie wyprodukowano 91.400 sztuk, w tym 35 na zamówienie handlowca z USA. Miały one chromowane osłony, dodatkowe lampy i sakwy z obu stron.

d3io06c
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

WP Wiadomości na:

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3io06c
Więcej tematów