Ach te Junaki
(PAP)
Paradą motocykli rozpoczęło się dwudniowe święto właścicieli i miłośników legendarnego Junaka. Impreza obowiązkowo w Szczecinie, bo właśnie tam produkowano te maszyny.
07.06.2003 | aktual.: 07.06.2003 19:17
W programie spotkania zaplanowano konkursy, m.in. na najgłośniejszy motocykl, trzymanie na czas wału korbowego Junaka o wadze 9 kg w wyciągniętej ręce oraz na celność w rzucie oponą w "teściową". W roli "teściowej" - słupek drogowy.
Junak to jedyny polski motocykl z czterosuwowym silnikiem. Jego popularność brała się m.in. ze stosunkowo niskiej ceny i możliwości dokonywania w nim wielu przeróbek.
Pierwsza oficjalna prezentacja Junaka odbyła się w sierpniu 1954 roku na wystawie X-lecia PRL we Wrocławiu, ale dopiero rok później rozpoczęto jego produkcję w Szczecińskiej Wytwórni Sprzętów Metalowych ("Polmo"); dostawcą silników była Wytwórnia Sprzętu Mechanicznego w Łodzi. Seryjnie Junaka M07 zaczęto produkować w 1957 roku.
W Szczecinie powstały także wersja rajdowa Junak M07R oraz trójkołowy model B20 z otwartą skrzynię ładunkową z tyłu. Junaki w specjalnej wersji były na wyposażeniu patroli drogowych Milicji Obywatelskiej.
Na początku 1965 roku zapadła decyzja o wstrzymaniu produkcji motocykli. W sumie wyprodukowano 91.400 sztuk, w tym 35 na zamówienie handlowca z USA. Miały one chromowane osłony, dodatkowe lampy i sakwy z obu stron.