90% Polaków czyta prasę
90% Polaków czyta prasę - wynika z sondażu Biura Badania Opinii i Rynku Estymator. Najwięcej osób - 71% - czyta dzienniki oraz tygodniki - 68%. Co najmniej jeden miesięcznik czytuje 41% ankietowanych, a dwutygodnik 13%.
15.01.2006 | aktual.: 15.01.2006 11:59
Jeśli chodzi o płatne dzienniki ogólnopolskie to najwięcej badanych - 24% - deklaruje czytanie "Gazety Wyborczej". 21% ankietowanych czyta "Fakt", a 7% "Rzeczpospolitą". Kolejne miejsca w rankingu czytelnictwa zajmują: "Super Express" (6%), "Gazeta Prawna" (2%), "Nowy Dzień" i "Nasz Dziennik" (po 1%) oraz "Trybuna" i "Parkiet" (po 0,5%).
Wśród tygodników najbardziej popularne to: "Pani Domu", "Tele Tydzień" i "Przyjaciółka" (po około 11%). Niewiele ustępują im "Tina" i "Życie na Gorąco" (po około 8%). Kolejne miejsca w rankingu zajmują tygodniki opinii. Tu liderem jest "Polityka" (7%), a zaraz za nią "Newsweek" i "Wprost" (po 6%), a także "Angora" (5%).
Wśród dwutygodników najwięcej czytelników mają: "Viva", "Z Życia Wzięte" i "Komputer Świat" (po około 3%).
Najchętniej, według respondentów, czytanym miesięcznikiem jest "Claudia: (7%), potem ankietowani wskazali "Oliwię" i "Twój Styl" (po 5%).
Kolejne miejsca w rankingu zajmują: "Poradnik Domowy" i "Dobre Rady" (po 4%) oraz "Fokus" i "Świat Kobiety" (po 3%). Dopiero w tym momencie w rankingu miesięczników pojawiają się tytuły przeznaczone nie tylko dla kobiet: po 2% badanych wskazało na "Muratora", "CKM" i "National Geographic".
Badania Estymatora uwzględniały tytuły, których czytelnictwo wskazało co najmniej 0,5 proc. respondentów. Wśród wymienionych przez respondentów pozycji znalazły się 44 dzienniki (przede wszystkim regionalne), 51 tygodników, 12 dwutygodników i 57 miesięczników - czyli łącznie 164 tytuły.
Badanie przeprowadzono metodą ankiety pocztowej na ogólnopolskiej, reprezentatywnej próbie 667 Polaków w wieku od 14 do 79 lat. Pytanie o czytane tytuły prasowe miało charakter otwarty - respondenci musieli sami podać ich nazwy.