471 mln euro Lufthansy
Lufthansa zwiększa wynik operacyjny po 9 miesiącach do 471 mln euro.
"Lufthansa utrzymuje kurs nawet w burzliwych czasach. Pomimo gwałtownie rosnących cen ropy naftowej udało nam się wykorzystać potencjał rynkowy i rozwinąć działalność z zyskiem. Strategia jest słuszna. Udało nam się zamienić możliwości w sukces" - powiedział prezes i dyrektor generalny Lufthansy Wolfgang Mayrhuber, przedstawiając wyniki Grupy. W ciągu pierwszych 9 miesięcy br. Grupa Lufthansa zwiększyła zysk z działalności operacyjnej o 220 mln do 471 mln euro. Jednocześnie odnotowano gwałtowny wzrost zysku po opodatkowaniu do kwoty 416 mln euro. Zarząd ponownie podwyższył roczną prognozę i obecnie spodziewany jest zysk z działalności operacyjnej znacznie przewyższający kwotę 400 mln euro.
Wskazując na mocne strony Grupy pozwalające na osiągnięcie takich wyników Wolfgang Mayrhuber powiedział: "Nadal inwestowaliśmy w produkty i jakość, pamiętając o satysfakcji klientów, która pozostaje wysokim priorytetem. Jednocześnie kontynuowaliśmy działania usprawniające. Teraz jesteśmy bardziej dynamiczni i jeszcze bardziej elastyczni". Grupa kontynuowała wzmacnianie swojej pozycji finansowej. Lufthansa dysponuje środkami płynnymi w wysokości ponad 4 mld euro i praktycznie nie jest zadłużona.
Wszystkie sześć segmentów działalności Grupy rozwijało się dobrze w okresie 9 miesięcy br. i poprawiło swój wynik operacyjny, co świadczy o ogromnym wysiłku całego zespołu pracowników. "Spółka Thomas Cook odzyskała kondycję finansową. Zajmująca się wyjazdami turystycznymi spółka zależna po raz pierwszy od 4 lat zacznie przynosić zyski" -powiedział Mayrhuber. Restrukturyzacja LSG posuwa się do przodu i widać już pierwsze oznaki sukcesu. Ta zajmująca się cateringiem pokładowym spółka jest na najlepszej drodze do rentowności, chociaż działalność w USA nadal pozostaje problematyczna.
Prezes i dyrektor generalny Lufthansy ponownie potwierdził, że strategia Grupy nastawiona jest na rozwój produktów. Linie lotnicze w ramach Grupy zapewniają swobodę poruszania się zgodnie z życzeniami przy zachowaniu wysokiej jakości produktów we wszystkich segmentach, włączając okazyjne ceny biletów. Integracja ze SWISS przebiega zgodnie z harmonogramem - powiedział. Klienci obu linii lotniczych mogą już korzystać z wielu udogodnień. Kolejnym strategicznym krokiem jest nabycie przez Lufthansę udziału we Fraport. Konkurencja na rynku lotniczym toczy się już nie tylko pomiędzy liniami lotniczymi czy sojuszami lotniczymi, ale pomiędzy całymi systemami ruchu powietrznego, obejmującymi lotniska, wieże kontrolne i linie lotnicze. "Nasz udział w spółce zarządzającej lotniskiem we Frankfurcie poprawi współpracę w ramach systemu ruchu lotniczego. Silny system ruchu lotniczego w Niemczech stawi czoła konkurencji Londynu, Paryża czy Amsterdamu".
Wolfgang Mayrhuber zajął się również trudną sytuacją, przed jaką wciąż stoją linie lotnicze. Podkreślił, że cięcia kosztów nadal znajdują się na czele listy priorytetów. "Nasz plan działania mający na celu redukcję kosztów i zwiększenie efektywności zostanie zrealizowany. Zakładamy poprawę wyników o 1,2 mld euro do końca 2006 r. i zrealizujemy ten cel".Zaoszczędzono już 708 mln z 780 mln euro z sumy zaplanowanowanej na ten rok. Ale nawet w przyszłosći Grupa musi kontynuować poszukiwania nowych sposobów obniżania kosztów. "Nie odpuścimy tego. Koszty muszą się zmniejszyć, a elastyczność zwiększyć". Grupa Lufthansa jest gotowa do przyszłych wyzwań: "Dobry zespół i niezawodne zarządzanie oznaczają postęp i bezpieczeństwo dla naszych inwestorów".
W okresie pierwszych 9 miesięcy roku Grupa Lufthansa osiągnęła przychód w wysokości 13,3 mld euro, czyli o 4,3 proc. wyższy niż w tym samym okresie 2004 r. Skuteczna sprzedaż i zarządzanie mocami przewozowymi, a także wyższa średnia rentowność podniosła przychody z przewozów lotniczych o 6,2 proc. do 10,2 mld euro. Inne dochody z działalności operacyjnej wzrosły w okresie 12 miesięcy o 4,9 proc. do 1,1 mld euro. W kwocie tej zawarty jest zysk księgowy w wysokości 180 mln euro ze sprzedaży udziałów w Amadeus Global Travel Distribution S.A. oraz 107 mln euro ze sprzedaży Loyalty Partner GmbH.
Drastyczny wzrost cen paliwa spowodował wzrost kosztów operacyjnych o 5,3 proc. do 13,8 mld euro. W omawianym okresie Grupa Lufthansa wydała 1,8 mld euro na paliwo lotnicze, czyli o 550 mln euro (42,6 proc.) więcej niż w pierwszych trzech kwartałach 2004 r. Bez skutecznego zabezpieczenia się przed wzrostem cen paliw rachunek za paliwo byłby o 221 mln euro wyższy.
W pierwszych 9 miesiącach 2005 r. Lufthansa podwyższyła swój wynik z działalności operacyjnej o 220 mln do 471 mln euro. Zysk po opodatkowaniu wzrósł do 416 mln euro, co stanowi wzrost w skali rocznej o 252 mln euro. Przepływ środków pieniężnych uzyskany z działalności operacyjnej pozostawał na wysokim poziomie 1,3 mld euro. Nakłady inwestycyjne w wysokości ok. 1 mld euro, z czego 501 mln euro zainwestowano w samoloty, po raz kolejny zostały sfinansowane z przepływu środków pieniężnych.