PolskaJacek Kurski: oglądalność TVP może być sztucznie zaniżana

Jacek Kurski: oglądalność TVP może być sztucznie zaniżana

Jacek Kurski: oglądalność TVP może być sztucznie zaniżana
Źródło zdjęć: © Wojciech Olkuśnik / Agencja Gazeta
02.03.2016 08:58, aktualizacja: 02.03.2016 09:57

• Wyniki oglądalności TVP mogą być sztucznie zaniżane - uważa prezes Jacek Kurski
• Badana grupa wiekowa 16-49 lat, stosowana przez zagraniczną firmę prywatną powoduje zaniżanie wyników?
• Kolejnym powodem może być zbyt mała liczba gospodarstw domowych w panelu telemetrycznym - uważa Kurski
• Firma Nielsen Audience Measurement odpiera zarzuty
• Firma mierzy wyniki oglądalności dla 164 stacji telewizyjnych minuta po minucie

Prezes TVP Jacek Kurski nie szczędzi słów krytyki wobec Nielsen Audience Measurement, sugerując, że firma może zaniżać wyniki oglądalności Telewizji Polskiej. - TVP przeprowadziła u nas audyt, a jego wynik był pozytywny - odpiera zarzuty instytut.

Jacek Kurski ma wątpliwości czy dane o oglądalności dostarczane przez Nielsen Audience Measurement są rzetelne. - Nasze wyniki mogą być sztucznie zaniżane - mówi Kurski

- Dziś oglądalność mierzy jedna zagraniczna firma prywatna, która uznaje, że grupa komercyjna to widzowie w wieku 16-49 lat. Czyli ja od paru dni się nie łapię. A przecież moja siła nabywcza jest wielokrotnie większa niż moich dzieci. Nie mówiąc już, że 20 proc. rynku reklam to leki, co wręcz powinno premiować grupę senioralną, która jest wierna TVP, a dzieje się odwrotnie. Kto się zgodził na tak absurdalne rozwiązanie, korzystne dla nadawców prywatnych? - pyta Kurski w wywiadzie dla „W Sieci”.

W wywiadzie prezes Jacek Kurski narzeka też na zbyt małą liczbę gospodarstw domowych w panelu telemetrycznym.

- Dziś przy 300 kanałach mamy wyniki oparte na próbie liczącej 1,6 gospodarstw domowych, jeden panelista wyjdzie do toalety i już ktoś ma zerową oglądalność. Na taki dyktat się zgodziła przed laty TVP - mówi Kurski.

Nielsen Audience Measurement odpowiada
Ustanowienie grupy wiekowej 16-49 jako komercyjnej nie było decyzją instytutu, ale jest wynikiem ustaleń podmiotów działających na rynku telewizyjnym (reklamodawców, domów mediowych i stacji telewizyjnych) - odpowiada firma na zarzuty.

Grupa 16-49 jest stosowana w Polsce od lat 90. XX wieku. Dodajmy, że kierujący TVP w latach 2011-2015 prezes Juliusz Braun chciał jej poszerzenia o widzów w wieku od 50 do 59 lat. Na razie nie udało się jednak znaleźć porozumienia w tej sprawie wśród uczestników rynku telewizyjnego.

- Od początku 2015 roku panel firmy Nielsen liczy 2000 gospodarstw domowych, dane prezentowane są nie dla gospodarstw, a dla osób mieszkających w nich, a jest ich ponad 5400. Nielsen mierzy wyniki oglądalności dla 164 stacji telewizyjnych minuta po minucie - informuje Wirtualnemedia.pl firma.

Dodajmy, że pracujący w przeszłości dla TVP instytut TNS Global miał mniejszy panel telemetryczny od Nielsena, bo liczący 1250 gospodarstw domowych.

Dane Nielsen Audience Measurement pokazują, że w 2015 roku liderem oglądalności telewizji była TVP1 z wynikiem 12,28 proc. (po wzroście o 0,08 proc.).

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Komentarze (175)
Zobacz także