TOI-1452b. Naukowcy odkryli planetę, na której może znajdować się woda

Międzynarodowy zespół badaczy z Uniwersytetu Montrealskiego ogłosił odkrycie nowej egzoplanety, która może być pokryta wodą. TOI-1452b jest oddalona od Układu Słonecznego o 100 lat świetlnych i znajduje się w gwiazdozbiorze Draco.

TOI-1452 b. Nowa planeta, na której może znajdować się woda.TOI-1452 b. Nowa planeta, na której może znajdować się woda.Źródło: NASA, PAP, fot: Lukasz Ogrodowczyk \ Bemore.pl
d1n0t0k

Odkrycie naukowców zostało ogłoszone w piśmie "The Astronomical Journal". Jak wskazują, badania oraz obserwacje pozwalają wysnuwać wnioski, że planeta TOI-1452b może być pokryta wodą, która ma stanowić nawet 30 procent jej masy. "TOI-1452 b jest jedną z najlepszych kandydatek na planetę oceaniczną. Jej promień i masa sugerują znacznie mniejszą gęstość niż spodziewaną dla planety zbudowanej z metali i skał, takiej jak Ziemia" - mówi Charles Cadieux, badacz należący do grupy astronomów prowadzących naziemne badania egzoplanet.

TOI 1452b. Czym jest egzoplaneta?

Egzoplanetami nazywane są planety znajdujące się poza Układem Słonecznym. TOI 1452b znajduje się w układzie podwójnym, czyli takim, w którym ciała astronomiczne (gwiazdy) znajdują się blisko siebie. Nowoodkryta planeta ma masę około 5 razy większą niż Ziemia, jej powierzchnia jest także o 70 procent większa od Błękitnej Planety. Według badań czas orbitowania TOI 1452b wynosi 11 dni, co oznacza, że "rok" na tej planecie trwa nieco mniej, niż połowa ziemskiego miesiąca.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

5000 nowych światów. Przełomowe odkrycie NASA

Dlaczego naukowcy sądzą, że na TOI 1452b może znajdować się woda?

Odkryta dzięki teleskopowi TASS i wciąż badana planeta krąży wokół gwiazdy znacznie ciemniejszej i chłodniejszej niż Słońce. Znajduje się w odpowiedniej strefie względem układu, która sprawia, że panujące na planecie warunki mogą odpowiadać przynajmniej w pewnym stopniu tym ziemskim. Temperatura panująca na egzoplanecie oraz jej gęstość mają wskazywać, że na powierzchni może znajdować się woda w stanie ciekłym.

TOI 1452b. W jej badaniu pomoże teleskop Webba

Odkrycie naukowców ma w przyszłości być zbadane za pomocą Kosmicznego Teleskopu Jamesa Webba. Dzięki temu lepiej ma zostać poznana jej powierzchnia, a także szczegóły całej konstelacji Draco. "Nasze obserwacje za pomocą Teleskopu Webba będą niezbędne do lepszego zrozumienia TOI-1452 b" - powiedział René Doyon, profesor Uniwersytetu Montrealskiego oraz szef obserwatorium Mont Mégantic.