Kto nie ma appki, ten znika. E-sklepy pod presją nowoczesnych klientów
W tym artykule:
Zakupy online stały się nieodłącznym elementem codzienności Polaków. Jak wynika z najnowszego raportu Izby Gospodarki Elektronicznej „Omni-commerce. Kupuję wygodnie 2025”, aż 93% internautów dokonało zakupu w sieci w ciągu ostatnich sześciu miesięcy, a 100% respondentów zadeklarowało, że przynajmniej raz kupowało online – to już trzeci taki rok z rzędu.
Smartfon królem e-commerce
Największą rewolucją jest jednak rosnąca dominacja smartfonów. Po raz pierwszy więcej osób (39%) zadeklarowało, że swój ostatni zakup online sfinalizowało właśnie na telefonie – wyprzedzając laptopy (31%). Aż 65% Polaków regularnie robi zakupy za pomocą urządzeń mobilnych, a 90% oczekuje, że każda marka będzie dostępna w wersji mobilnej. Brak takiej możliwości zniechęca co czwartego klienta do sklepu na stałe.
Popularność zyskują aplikacje – szybkie, intuicyjne, z uproszczonymi płatnościami i dedykowanymi promocjami. M-commerce w Polsce przeżywa prawdziwy boom.
Social media wciągają nas do zakupów
Zakupy pod wpływem social mediów? Tak – i to masowo. Już 49% internautów przyznaje, że skusiła ich reklama na Facebooku, Instagramie czy TikToku – to wzrost aż o 34 punkty procentowe rok do roku! Influencerzy i algorytmy coraz silniej wpływają na decyzje konsumentów.
Ważną rolę odgrywa też model omnichannel – 71% badanych kupuje te same marki online i offline, a 75% wskazuje, że dostępność marki w różnych kanałach jest dla nich kluczowa. Konsumenci cenią m.in. możliwość zwrotu produktu kupionego online w sklepie stacjonarnym.
Klienci oczekują pełnej elastyczności i wygody. Najpopularniejszą formą dostawy są automaty paczkowe (66%), ale za najwygodniejsze nadal uznawane są dostawy kurierskie i odbiór w punkcie.
W płatnościach dominuje BLIK (38%), przed szybkimi przelewami (31%). Na znaczeniu zyskują także płatności odroczone – korzysta z nich 66% świadomych konsumentów, a niemal połowa uważa, że mogą one zastąpić tradycyjne karty kredytowe.
Jeśli sklep nie oferuje odpowiednio nowoczesnych form dostawy i płatności, klienci porzucają koszyki i szukają lepszej alternatywy.
Granice przestają mieć znaczenie
Zakupy zagraniczne? Już nie nisza. 39% badanych deklaruje, że kupowało online poza Polską (wobec zaledwie 15% rok wcześniej!). Najpopularniejsze platformy to Temu, Shein, Alibaba, Amazon i TikTok Shop. Klienci przekonują się do zagranicznych marek, kuszeni łatwymi zwrotami i dobrymi doświadczeniami zakupowymi. Co ciekawe, 44% osób robi zakupy za granicą nawet 2-3 razy w miesiącu!
Najczęściej kupowane są gry, elektronika i produkty dziecięce.
Drugie życie produktów i ekspresowa dostawa
Recommerce, czyli handel używanymi produktami online, rośnie w siłę. Już 56% konsumentów kupuje rzeczy z drugiej ręki, a 54% również je sprzedaje – to dwukrotny wzrost w porównaniu do ubiegłego roku.
Popularność zdobywa również q-commerce, czyli błyskawiczne dostawy – tego samego dnia. Korzysta z nich już 72% internautów, a niemal połowa gotowa jest za taką usługę dopłacić, nawet w przypadku zakupu elektroniki czy odzieży.