więcej

Gretkowska: kobiety traktowały mnie jak Dodę.

Logo dostawcy  wp.pl | dodane 2008-06-18 (10:08)

fot. Partia Kobiet

opinie
drukuj

No właśnie to musiałobyć bardzo ciężkie doświadczenie. Najpierw pani to przeżyła, a potem jeszcze raz przefiltrowała podczas pisania książki. Czy to nie za duże obciążenie?

- Pisanie to nie jest już to samo, co przeżywanie opisywanych zdarzeń w rzeczywistości, to jest ujęcie rzeczy przez papier. Owszem, podczas pisania przeżywałam wszystko ponownie, ale to żaden heroizm, a nauka na błędach. Teraz jestem dużo mądrzejsza, więc mogłabym rzec: "mądra Polka po wyborach".


Kogo lubi pani czytać? Czy wśród pani ulubionych autorów są młodzi twórcy?

Mam mało czasu na czytanie. Lubię Jana Potockiego, był młody jak pisał „Rękopis znaleziony w Saragossie”. Oprócz tego czytam literaturę popularno-naukową i pamiętniki, które są dla mnie drożdżami do myślenia. Ostatnio przeczytałam książkę „Jedz, módl się i kochaj” Elizabeth Gilbert i muszę przyznać, że zachwyciła mnie swoją lekkością. Traktuje o rzeczach najważniejszych, choć wiele pytań niestety pomija. W pewnym momencie życia mi również była bliska tego typu literatura.


Jaki ma pani rytm pisania. Poświęca pani na pisanie określoną liczbę godzin dziennie?

- Nie, bez przesady. Trzeba jednak zaznaczyć, że to jest wbrew pozorom, ciężka praca fizyczna, już od pierwszej książki. Pisanie wymaga kondycji porównywalnej z kondycją kasjerki w hipermarkecie. To nie jest tak, że się siedzi i nic nie robi. Chciałabym mieć dużo czasu na czytanie i podróżowanie, bo z pisaniem jest tak, jak pisał kiedyś Stachura, że gdzieś trzeba się tej poezji nałapać. Z drugiej strony, gdybym często podróżowała, to rozkładałabym tę pracę na rok, dwa, a wtedy książka nie miałby spójnej formy, bo i ja się zmieniam.


Przy każdej okazji, kiedy wychodzi pani nowa książka pada pytanie – jak się sprzedała. Dziennikarze zawsze pytają panią o to w kontekście pani działalności politycznej. Więc jak się sprzedaje „Obywatelka”?

- Fatalnie. Chciałabym, by jak najwięcej osób ją przeczytało z wielu powodów. Jest to książka dla tych, którzy polubili „Polkę” i tych, którzy interesują się polityką. Wiem, że będzie żyła na uczelniach i w środowiskach kobiecych, ale chciałabym, aby przeczytali ją także pozostali obywatele i obywatelki. Dlaczego? Bo pokazuję politykę z drugiej strony, gdzie są pieniądze i machloje. Pisałam m.in. o tym, że aby w Polsce założyć partię, trzeba być przestępcą. Napisałam to w formie thrillera, a największym komplementem było dla mnie to, że korektorka, którą tekstowo już niewiele wzrusza, nie oddała książki na czas, bo tak się w niej zaczytała.


To skąd taki słaby wynik?

- Nie wiem. Może przyczyniła się do tego
Prasa wymroziła moją książkęManuela Gretkowska
prasa, która wymroziła moją książkę. Nie było żadnych recenzji, a nawet wzmianek w pismach ogólnopolskich. Dyskutuje się o książkach opisujących polską fikcję polityczną, więc może prawda nie jest wygodna.


A może nie jest już pani atrakcyjna dla mediów, bo nie jest pani liderem partii politycznej?

- Przepraszam, ale ja jestem pisarką i recenzje na temat moich książek zawsze do tej pory się ukazywały. Przywykłam do tego, że krytycy lubią mi dokładać, ale tym razem doszło do zadziwiającej sytuacji – nie było nic. Myślę, że chodziło o to, by czytelnik nie dowiedział się, że książka w ogóle istnieje. Literacko nie jest gorsza od pozostałych i podobno czyta się dobrze. Kazia Szczuka mówi, że może krytyka literacka chciała mnie ukarać, tylko że krytyk nie jest panem z linijką, tylko intelektualistą. Redakcja, która opublikowała manifest, w oparciu o który partia powstała, stwierdziła podobno, że na recenzję czy krytykę "Obywatelki" nie ma miejsca. Jest miejsce na romanse i kryminały, a nie ma miejsca na realną Polskę.


Czy oznacza to, że media są mężczyzną?

- Media są polityką.


A polityką kierują - jak ciągle pani powtarza – mężczyźni, więc kółko się zamyka.

- Nie do mnie należy interpretacja tego, dlaczego pominięto "Obywatelkę". Nie jestem obiektywna.
oceń
2
0
Podziel się

Przeczytaj też

Czekamy na Twoje zgłoszenie!

Byłeś świadkiem lub uczestnikiem ważnego zdarzenia? Poinformuj Internautów o tym, co dzieje się w Polsce, na świecie, w Twojej okolicy!

Wyślij nam zdjęcie, film lub artykuł! Najciekawsze opublikujemy!


  • Skomentuj
  • WP.PL
  • FB

Korzystanie z komentarzy FB oznacza akceptację regulaminu

REGULAMIN
Ocena: 0 [0]
~clairee [2008-06-19 11:40]

dla mnie to śmieszne, że robi się różnicę...
między "płodem w łonie" a narodzonym dzieckiem,ustala się jakies granice,kiedy to już człowiek,a kiedy nie... to tak jak ziarno uznać za bezwartościowe a roślinę za wartościową, tylko że jedno bez drugiego nie istnieje, taka samo jak starość bez uprzedniej młodości.kto chce decydować kto już "powstały" ma się narodzić, a kto nie? czemu ludzie najpierw są lekkomyslni a potem poprostu usuwają tego skutki tak bezwględnie? to egoizm. jedni usuwają dzieci, to dlaczego inni mają ich nie bić? w końcu wypada to nie tak starsznie na tle aborcji???

odpowiedz

pokaż 2 ukryte odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~emi08 [2008-06-19 12:31]

nie rozumiem
Ta Pani wypowiada sie w imieniu kobiet, czyli i w moim. A kto jej dał takie prawo?! Ja się nie zgadzam na aborcje i nie wiem co by sie musiało stać, zebym sama kiedykolwiek jej sie poddała, takich kobiet jak ja jest więcej, nawet dużo, tylko, że taka opinia nie jest popularna w "nowoczesnym" świecie, ta pani swoimi wypowiedziami sugeruje, że aborcja jest czymś obojętnym. Jetsem młoda, nie siedze w kościele tak jak by mnie chceli niektórzy posądzić. Ja po prostu uważam , że nie wszystko i nie zawsze wolno, że potzrebne sa normy. Dlaczego nikt nie pyta jak to sie stało, że ta dziewczyna była w ciąży. Kurcze, moja mama opowiadała mi, ze 20 lat temu aborcje traktowano jak metode antykoncepcyjna! To straszne, to znaczy, że ludzie nie chca ponosic konsekwencji za swe działania!Piszę ludzie bo za ciąże odpowiedzialnych jest zwykle dwoje osób: kobieta i mężczyzna. Boże mogłabym tak długo, ale mi ręce opadaja. Pani Manuelo, następnym razem proszę się wypowiadać tylko w swoim imieniu!

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: 0 [0]
~zenon [2008-06-19 12:57]

manipulacje, klamstwa Gretkowskiej
Gretkowska manipuluje. Kazdy lekarz, i to zgodnie z prawem, moze odmowic wykonania aborcji. Dlaczego klamie sugerujac , ze lamia prawo? Komunistka medialnie wspierana? Inna manipulacja, to uzywanie okreslenia: " prawo do aborcji". Nie ma takiego prawa. Kazda aborcja, jest przestepstwem, tylko w niektorych sytuacjach odchodzi sie od wyznaczenia kary. Mengele nie mial skrupulow , feministki maja? Im wiecej na rynku dostepnych srodkow antykoncepcyjnych, tym wiecej nieplanowanych ciaz. Wina w wychowaniu. Wychowuja media. Feministki wychowuja tez!! I jakie rezultaty? Totalny brak odpowiedzialnosci.!! Co by Gretkowska powiedziala, gdyby na polskim dziecku aborcji dokonal hilterowiec albo NKWD-zista? Dlaczego Gretkowska nie walczy o lepsze srodki antykoncepcyjne od tych , na ktorych koncerny zachodnie zarabiaja miliardy?-A sa takie . Gretkowska jest ogniwkiem w propagandzie oglupiania tlumu. Wspolsprawca zla, winna!!

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Zofia [2008-06-19 12:31]

Wstyd
Wychowałam dzieci, pracowałam i zawodowo i społecznie, widziałam kawał świata, jestem osobą niezależną. Jestem kobietą, ale wstydzę się za ten typ kobiet co Gretkowska - one najwięcej szkodzą sprawom kobiet.

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: +1 [1]
~angela [2008-06-19 12:38]

ŻAL MI POLEK!
Moje wnioski po przeczytaniu kilku postów-zawsze będziecie tylko kurami domowymi piorącymi brudy swoich mężusiów-nierobów, gotującymi im obiadki, uważającymi, że nic się nie dzieje, jeśli czasami Was pobiją (baba musi czuć silną rękę faceta, a jak!). W Polsce funkcjonuje i będzie funkcjonować patriarchat i same jesteście sobie winne, bo nie potraficie wziąć spraw w swoje ręce. Żeby nie było-nie jestem żadną niedopieszczoną feministką, żyję we wspaniałym związku z cudownym facetem, który nie uważa, że miejsce kobiety jest przy garach i dzieciach i nie ogranicza mojego rozwoju osobistego. Życzę każdej mojej rodaczce takiego szczęścia

odpowiedz

Ocena: +1 [1]
annaszczucinska [2008-06-19 11:12]

Czyżby bezduszność?
Gratuluję bezduszności i oziębłości. Na każdej kobiecie bez względu na poglądy i wyznanie, taka sytuacja, zostawi zawsze ślad w psychce (nawet w podświadomości). Chyba,że jest się potworem.

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: 0 [0]
~Czarownica [2008-06-19 12:26]

Zal
Jad z wiekszosci z was wyplywa ze az przykro. Dlaczego Polacy nie potrafia normalnie dyskutowac. Wyzwiska, obelgi, nieuprzejmosci... Mnie wywiad sie podobal. I zanim banda "uprzejmych" inaczej zacznie na mnie krzyczec powiem jeszcze ze demokracja naszego kraju zezwala mi na to aby mi sie to podobalo. Moge sie rowniez nie zgadzac z jej pogladami, czesciowo zgadzac, lub calkowicie zgadzac. To nie daje mi prawa pisania o kimkolwiek ze jest idiata i najlepiej zeby wyjechal z poski, zabil sie lob zrobil cos rownie tworczego. Odrobine kultury prosze panstwa!!

odpowiedz

Ocena: +1 [1]
~niezależna [2008-06-19 12:25]

Faktycznie pseudodemokratyczny kraj!
Niestety z tym "pseudo" zgadzam się i jeszcze dodałabym polską obłudę, hipokryzję, tchórzostwo polityków wobec kościoła, fałszywą moralność pseudo katolicką widoczną w postawach i czynach naszych rządzących oraz we wszystkich mediach. Niestety nie widziałam jeszcze żadnych informacji i wiadomości w mediach bez autorytetu kościelnego, tak jakby nie było naukowców, specjalistów i fachowców w danej dziedzinie. Jak widzę autorytarnie tylko kościół ma monopol na wiedzę i władzę. Gretkowska dużo zrobiła dla Partii Kobiet i będę tę partię popierać, bo może coś dla kobiet zrobić. Reszta partii idzie na postronku kościoła. A SLD może tylko Millerowi zawdzięczać niewirygodność. Na razie PK to mała partia, ale przyszłość przed nią chyba, że polskie kobiety lubią być męczennicami i będą głosować na partie, które nimi pogardzają i traktują je tylko jako wyborczy potencjał.

odpowiedz

Ocena: +1 [1]
~gosc serwisu [2008-06-19 11:13]

Nielogiczna Pani Gretkowska: z jednej strony jest przeciw klapsom
z drugiej jest za aborcja. Miss Gretkowska, moze mi Pani wytlumaczyc jaka jest roznica pomiedzy dzieckiem ktore sie urodzilo a tym ktore jest w lonie matki??

odpowiedz

pokaż 2 ukryte odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~kontra [2008-06-19 12:24]

Skąd się bierze taka niekontrolowana pewność siebie? Z głupoty ? Choroby ? Słusznie ktoś napisał tutaj, na temat sprzeczności,którą logika Gretkowskiejpomija. Mianowicie, że klaps jest zbrodnią,której stosowania należy ustawowo zakazać, a aborcja - zniszcenie dziecka - powinna być dowolna i zezwolona ustawowo. Czym jest klaps wiemy (to pojęcie przyswoili reżyserzy filmowi). Kim byłoby dziecko, zmasakrowane w łonie matki - nigdy się nie dowiemy. Gdzie wrażliwość pisarki Gretkowskiej, gdzie ???

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Stan Laurel [2008-06-19 12:04]

A propos...
Ta głupawa partyjka nigdy nie była utozsamiana z kółkiem czytelniczym. Raczej w grupą zakompleksionych, niedopieszczonych, odjechanych od rzeczywistości panienek bez prawdziwego faceta nad sobą. Po prostu im się we łbach pomieszało i same już nie wiedzą gdzie ich miejsce i co jest w zyciu najwazniejsze. A najważniejsze dla kobiety, to być matką i żoną. Nie ma nic ważniejszego.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~clairee [2008-06-19 11:34]

nie podoba mi się...!
...głównie to,że z wypowiedzi P. Gretkowskiej w ostatniej debacie u Lisa wynika,że obrona życia poczętego ma źródło w wartościach katolickich,a aborcja w wartościach obywatelskich i ateistycznych.czy trzeba być katolikiem,żeby być ludzkim?popieram antykoncepcję,ale nie mówcie mi,że jak ktoś zaszedł w ciążę to nie wie od czego i nie musi ponieść żadnych konsekwencji!!!? jak będą restrykcje i sprzeciw wobec aborcji,może częściej jeden z drugim użyje gumki??druga sprawa, czy na pewno każda matka wie co dobre dla jej dziecka? co z tymi,które stręczą swoje córki albo obwiniają je o to,że konkubent się do nich przystawia? jak walczy pani o świadomość, to niech pani walczy również o swoją!

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~asia [2008-06-19 11:32]

dobrze,że ta gwiozda
zeszła ze sceny,bo pożałowania godna z jej pomysłami a z kobietami nie ma to wiele wpólnego

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~WEY [2008-06-19 11:32]

Dajcie Jej nóż i niech sama spróbuje zabić
"Wymagajcie od siebie, nawet jak inni nie będą od was wymagać"- to nie moje słowa, ale Wielkiego Człowieka- JP II. I nie jestem moherowym beretem, ale młodą, 34 letnią kobietą, która straciła ciążę w 3 m-cu. Niech Pani Gretkowska weźmie nóż i spróbuje sama zabić...Jak zobaczy małe nóżki, rączki,główkę z oczkami,noskiem i małą buźką i usłyszy serduszko to może czegoś się nauczy.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~~zmartwiony [2008-06-19 11:32]

hipo-potam
Ona chce dbać o interesy tylko jednej grupy ludzi kosztem innych. Sama mówi, że jeśli lekarz nie zrobi jej aborcji to już powinne być przestępstwo. A co jeśli ma pewne poglądy na świat -jest np praktykujący i jego wiara mu na to nie pozwala. Ona po prostu go dyskryminuje. Nie lubię hipokryzji :(

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~matka [2008-06-19 11:28]

wolny wybor
kazda kobieta powinna moc sama decydowac czy chce urodzic dziecko czy tez nie. Dlaczego to politycy maja decydowac o tym ?? A czy pozniej dbaja o te dzieci ?? Wciaz sie slyszy, ze znaleziono noworotka na smietniku, ze zabito czy pobito takie malenstwo. Ile dzieci jest pozucanych? ile w sierocincu i w domach Malego Dziecka ?? Dlaczego panstwo i Kościół nie dba i nie wspiera tych placowek i ich wychowanków?? ja urodzilam kilka miesiacy temu. otrzumuje 700zl zasilku i jak mam wychowac dziecko?? za miesiac ide na bezrobotne i bede dostawac niecale 400 zl !!!!!! NIECH POLITYCY I KOSCIOL powiedza mi jak za takie pieniadze mam zyc !!!!!

odpowiedz

Ocena: +1 [1]
~Notatka [2008-06-18 18:46]

I mamy panią Gretkowską z pseudomózgiem.
Poza tym, czy mąż pani Gretkowskiej jest jej utrzymankiem, nie pracuje i jak ona nie zarabia to nie mają pieniędzy na jedzenie i paliwo do samochodu ? Podejrzewam, że ten facet z mężczyzną ma tylko wspólną morfologię i anatomię. Proszę niech któryś "światły" kraj europejski przyjmie panią Gretkowską i uwolni od niej Polskę, będę wtedy o wiele szczęśliwszy !

odpowiedz

pokaż 6 ukrytych odpowiedzi

Ocena: -1 [1]
~emerytka [2008-06-19 11:11]

Bez tytułu
Zgadzam się w stu procentach z panią Manuelą Gretkowską. Polska to kraj z przewaga pseudo. To straszne, ale prawdziwe. Brawo za odwagę przedstawienia swojego zdania. Niestety mało jest takich ludzi.Szkoda.

odpowiedz

Ocena: +1 [1]
~asior [2008-06-18 12:49]

usunęla pani kiedys ciążę...?
zastanawiam się, czy te wszystkie pindy, które nawołują do zmian w prawie, bo to narusza ich wolnośc i wolnośc wszystkich kobiet, same zdobyły by się usunąć ciążę. każdemu łatwo radzić, gdy nie dotyczy to własnej doopy, albo budować swój image na jakis poglądach, albo tłumaczyć swe czyny wolnością itd, ale i tak wszystko wychodzi w praniu, tzn godzinie próby, życiowej próby...

odpowiedz

pokaż 3 ukryte odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~sprinterka [2008-06-19 10:46]

Mądra Kobieta
Madrą z Ciebie Kobieta Manuelo.Widzisz oczyma coraz szerszy horyzont i oto chodzi w życiu. Pozdrawiam:-)

odpowiedz

Szukaj w serwisie

reporter wp24 chcę wyslać

Zrobiłeś unikalne zdjęcie,
napisałeś ciekawą
wiadomość?

Wyślij je do nas lub załóż
własne konto, na którym
je opublikujesz.

Najlepsze materiały
publikujemy na stronie głównej serwisu.

Ostatnio dodane przez reporterów WP24

Pogoda długoterminowa materiał foto Pogoda długoterminowa dodane przez: Internauta WP24
Prognoza pogody materiał foto Prognoza pogody dodane przez: Internauta WP24

więcej

Sonda

Jaki prezent dasz swojej Mamie?

liczba oddanych głosów: 1221