więcej

Nadchodzą zmiany.

Joanna Stanisławska

Logo dostawcy  wp.pl  | dodane 2009-11-06 (06:58)

fot. AFP

Traktat Lizboński na dobre wprowadzi Unię w XXI wiek

drukuj

Rozszerzenie głosowania większością kwalifikowaną

Skuteczne i efektywne podejmowanie decyzji zapewni rozszerzenie głosowania większością kwalifikowaną w Radzie UE na nowe obszary polityki. Dzięki temu proces decyzyjny stanie się szybszy i sprawniejszy. Na czym polega ten system głosowania? - To skomplikowany system, który uzależnia siłę głosu danego kraju od liczby ludności, która go zamieszkuje. Od 2014 r. głosowanie kwalifikowaną większością będzie wymagać uzyskania poparcia 55% krajów członkowskich, reprezentujących 65% ludności UE (tzw. zasada podwójnej większości) – tłumaczy ekspert z SGH.

Co ta zmiana oznacza dla Polski? – Ten system głosowania jest odrobinę mniej korzystny dla nas niż nicejskim, w którym Polska była wyjątkowo dowartościowana. Głosowanie większością kwalifikowaną obniża nieco wagę średnio dużych państw, takich jak Polska, nie ma tutaj jednak poważnego naruszenia siły Polski w głosowaniach – mówi prof. Nowak-Far.

Jak podkreśla ekspert, system ten ma na celu zapobieżenie częstym przypadkom blokowania decyzji. – To rozwiązanie jest tak skrojone, by państwu, które oponuje w odniesieniu do jakiejś decyzji, trudniej było zdobyć tę kwalifikowaną większość głosów. Ten system godzi ogień z wodą, ale nie narusza polskich interesów – dodaje.

Ograniczenie liczby komisarzy i europosłów

Głosowanie większością kwalifikowaną obniża nieco wagę średnio dużych państw, takich jak Polska, nie ma tutaj jednak poważnego naruszenia naszych interesówprof. Artur Nowak-Far
Traktat zakłada zmniejszenie liczby komisarzy do 18 (mimo, że jest 27 państw członkowskich). Największe państwa będą miały swoich stałych komisarzy, pozostali będą zmieniać się w systemie rotacyjnym. Tabela rotacji jeszcze nie została uzgodniona. - Jest z tym pewien problem, bo lepiej mieć komisarza niż go nie mieć. Z komisarzami jest jednak tak, że oni nie reprezentują państwa, z którego się wywodzą, ale mają reprezentować interes wspólnoty. Komisarz - wbrew temu, co często sobie wyobrażamy - nie broni polskich interesów. On może starać się o ich uwzględnienie, ale musi to robić w sposób delikatny, prowadząc subtelną grę – tłumaczy prof. Nowak-Far. Zasadniczym atutem komisarza jest doskonałe orientowanie się w wewnętrznych sprawach Unii i może on być doskonałym źródłem informacji dla administracji krajowej.

Liczba członków Parlamentu Europejskiego zostanie ograniczona do 751. Z każdego kraju zasiadać w nim będzie od 6 do 96 deputowanych. – To rozsądne rozwiązanie. Przy wzroście liczby państw członkowskich, system mógłby stać się niewydolny, bo PE stanowiłby wówczas największy parlament na świecie – zwraca uwagę Nowak-Far.

Wzmocni się także rola parlamentów poszczególnych krajów, które zyskają większe możliwości udziału w pracach UE. - Zyskają uprawnienia w zakresie inicjowania aktów prawnych i kontroli zasady subsydiarności, czyli kontroli prawidłowego wykonywania przez UE jej kompetencji - tłumaczy ekspert. Obywatele po raz pierwszy zyskają prawo inicjatywy w sprawie uchwalenia nowego prawa. Każdy z nas, jeśli tylko zdoła zebrać podpis miliona obywateli Unii, będzie mógł poprosić Komisję Europejską o przedstawienie projektu w jakiejś sprawie.

Jak te wszystkie zmiany odczują Polacy? – Nie odczują ich w sposób szczególny na co dzień, na takiej samej zasadzie jak nie odczuwają sprawności ONZ. Te zmiany będą dla nich zauważalne wtedy, kiedy dojdzie do załatwienia konkretnej sprawy, np. kwestii gazowej z Rosjanami, czy lepiej dogada się z Chinami w kwestii polityki handlowej – mówi ekspert.

Wejście w życie Traktatu Lizbońskiego to dopiero początek nowej drogi dla Europy. To bowiem, w jakim kierunku podążać będzie Unia, zależeć będzie od tego, jak zapisy traktatowe będą realizowane w praktyce.

Joanna Stanisławska, Wirtualna Polska
oceń
43
24
Podziel się

  • Skomentuj
  • WP.PL
  • FB

Korzystanie z komentarzy FB oznacza akceptację regulaminu

REGULAMIN
Ocena: 0 [0]
~WKURZONY [2009-11-12 13:47]

PRZEKRET UNII
Emigrant ma racje w swojej wypowiedzi to co przedstawia to jest tylko czesc prawdy. Wyobrazcie sobie ze obecnie te " madre glowy " z Unii wymyslily ze bedzie sie placilo cukrowniom za nie wyprodukowany cukier. Wlasnie dlatego tak ochoczo niemcy wykupuja polskie cukrownie. Szukalem sporo czasu po internecie az znalazlem odpowiedz. Otoz Unia Europejskia toczy wojne ekonomiczna z USA. Chca wejs tzn. odebrac USA rynek poludniowo amerykanski. Grajaca tam pierwsze skrzypce Brazylia w Unii Poludniowo Amerykanskiej stwierdzila ze UE moze sprzedawac swoje towary rolnicze w poludniowej ameryce lecz te , ktore NIE SA DOTOWANE (!) oraz jesli pozwoli sprzedawac panstwa Unii Poludniowo Amerykanskiej cukier z TRZCINY CUKROWEJ (!). Spelnienie tego pierwszego warunku jest dla UE niemozliwe bo by sie sypnal caly domek z kart. Natomiast ten drugi juz zaczeli realizowac by ograniczyc w europie produkcje buraka cukrowego wprowadzili wlasnie absurdalna platnosc w wysokosci ponad 750 Euro za 1 tone cukru NIE WYPRODUKOWANEGO. Polega to na tym ze taki her. Goldman kupi w RP cukrownie nastepnie zamknie ja zwalniajac ludzi i na podstawie starych faktur rzad bedzie mu wyplacal. Przyklad jesli w roku np. 2007 wyprodukowal 50 000 ton cukru to nalezy to pomnozyc przez 750 Euro za tone i her Goldman dostaje bez produkcji i wysilku cala gore pieniedzy. Oczywiscie punkty skupu nie przyjmuja buraka cukrowego , bo komu go sprzedac jesli her. Goldman nie przyjmuje. W ten sposob nikt nie zabrania w RP koltywacji buraka cukrowego. Natomiast mowi sie ze jest nieoplacalna. Tak UNIA przygotowuje rynek europejski na przyjecie cukru z TRZCINY CUKROWEJ z Poludniowej Ameryki . Bije zaklad ze lada moment beda nam prac mozgi iz ten z trzciny cukrowej jest zdrowszy itp. brednie. Wszystko to robi sie po to by odebrac USA rynek Poludniowo Amerykanski na ktory tak demokratyczne kraje jak NIemcy i Francja od lat juz sprzedaja Rzadom " demokratycznym " uzbrojenie celem utrzymania niezaleznosci i prawdziwej demokracji....... :)

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~WKURWIONY [2009-11-12 00:42]

UNIA = ZSRR
Mieszkam na poludniu europy stwierdzam ze i tutaj ludzie nie sa zadowoleni z wejscia do Unii. Tak jak Pan pisze jest limit na produkcje mleka i kto go przekracza ten pod koniec roku otrzymoje kare. Rolnicy nie chcieli jej placic. Zrobili manifestacje na ulicach naszego miasta. Zablokowali ulice. Przyjechala policja i zaczela sie prawdziwa regularna bitwa. Krew sie lala strumieniami. Cala dzielnica i samochody byly zdemolowane. Rolnicy oblali policje KAULEM z beczkowozow i cale miasto smierdzialo przez tydzien. Specialne ekipy musialy doprowadzac do porzadku dzielnice w ktorej rozegrala sie ta bitwa transmitowana przez lokalna TV. Myslicie ze cos wygrali. ? Rozlozyli im tylko kary naraty. Ale te DURNIE z Rzadu nie wiedza ze zmusili ludzi teraz do opchodzenia prawa tzn Teraz kazdy rolnik pilnuje swej kwoty i gdy zbliza sie do limitu sprzedaje mleczarni mleko juz nie oficialnie ale za zanizona cene na czarno bez Vatu. W ten sposob panstwo traci z powodu glupoty urzednikow kolosalne cyfry, gdyz z mleka robi sie glownie sery. Wiemy ile kosztuja sery sa drozsze czesto od miesa . A zatym IVA , ktora panstwo traci jest ogromna od ceny sprzedawanych na czarno serow. Tak glupota urzednikow Unii nie ma limitow. Prostowali ogorki swego czasu wydajac ogromne cyfry wspolnych pieniedzy a teraz czekam kiedy te DURNIE zaczna prostowac ....BANANY ! Swiete slowa. Zgadzam sie z panem.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~wkurzony [2009-11-12 00:04]

UNIA = ZSRR
Mieszkam na poludniu europy stwierdzam ze i tutaj ludzie nie sa zadowoleni z wejscia do Unii. Tak jak Pan pisze jest limit na produkcje mleka i kto go przekracza ten pod koniec roku otrzymoje kare. Rolnicy nie chcieli jej placic. Zrobili manifestacje na ulicach naszego miasta. Zablokowali ulice. Przyjechala policja i zaczela sie prawdziwa regularna bitwa. Krew sie lala strumieniami. Cala dzielnica i samochody byly zdemolowane. Rolnicy oblali policje KAULEM z beczkowozow i cale miasto smierdzialo przez tydzien. Specialne ekipy musialy doprowadzac do porzadku dzielnice w ktorej rozegrala sie ta bitwa transmitowana przez lokalna TV. Myslicie ze cos wygrali. ? Rozlozyli im tylko kary naraty. Ale te DURNIE z Rzadu nie wiedza ze zmusili ludzi teraz do opchodzenia prawa tzn Teraz kazdy rolnik pilnuje swej kwoty i gdy zbliza sie do limitu sprzedaje mleczarni mleko juz nie oficialnie ale za zanizona cene na czarno bez Vatu. W ten sposob panstwo traci z powodu glupoty urzednikow kolosalne cyfry, gdyz z mleka robi sie glownie sery. Wiemy ile kosztuja sery sa drozsze czesto od miesa . A zatym IVA , ktora panstwo traci jest ogromna od ceny sprzedawanych na czarno serow. Tak glupota urzednikow Unii nie ma limitow. Prostowali ogorki swego czasu wydajac ogromne cyfry wspolnych pieniedzy a teraz czekam kiedy te DURNIE zaczna prostowac ....BANANY ! Swiete slowa. Zgadzam sie z panem.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~olmaria7 [2009-11-11 22:44]

traktat zbawieniem Polski ??
zgadzam się z opinią wydaną przez emigranta - wypowiedź 239. To koniec suwerenności Polski. Czy nasi rządzący są tak ciemni, że o tym nie wiedzieli ?

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Seniusz [2009-11-09 19:03]

O jakże wspaniały
i przewidujący był ten ich Hitler. A umieścił to w swoim wspaniałym dziele o Europie /szkoda wielka ze tylko w języku ojczystm/ Maine Kampf, po polsku wychodzi mój europejski kant.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~EMIGRANT [2009-11-09 15:40]

PRZECIWNY UNII
Od ponad 34 lat mieszkam poza Polska i widzialem co sie stalo. Dziwie sie ze jest tylko, ze jest tylu niedojrzalych i niepoinformowanych , ktorzy dla dobra Polski nawet nie zadadza sobie pytania , czy moze jest inaczej ? Traktat jest niewatpliwie Konstytucja wprowadzona j pod innym "plaszczykiem".Wszystko po to by kraje poszczegolne stracily SUWERENNOSC. Teraz od Moskwy pardom od BRUKSELI..... :) zalezy ustalanie polityki i to na roznych poziomach. Czesto bezposrednio wchodzacej nam do naszych domow !. Miedzynarodowka Socialistyczna wlasnie zrealizowala swoj SEN , tworzac UNIE Europejska. Czy to naprawde tak trodno zrozumiec , ze dzisiejsza Unia to nic innego jak ZSRR. Jest to nowe wydanie o ktorym wspominal jeszcze moj swietej pamieci ojciec. I tak sie stalo. Zostal stworzony nowy stwor . ZWIAZEK SOCIALISTYCZNYCH REPUBLIK EUROPEJSKICH. Bez cienia watpliwosci stwierdzam publicznie ze jest to nastepny ROZBIOR. Wystarczy popatrzec na wprowadzane prawa , ograniczenia. Teraz Bruksela decyduje ile polskie krowy maja dawac mleka a ile polski rybak moze wylowic dorsza. Tych biednych rolnikow przekupuje sie dajac doplaty do STEROWANEJ polityki rolniczej. Albo bedziesz dzisiaj uprawial kukurydze albo nie dostaniesz doplat i gwarantowanych cen. Placi sie dzisiaj za sadzenie lasow na najlepszych glebach , gwarantujac stala dotacje przez 10 lat. Tylko przez dziesiec lat !!! DOPROWADZAJAC DO WYJALOWIENIA GLEBY NA PRZYSZLOSC . Odralnia sie ziemie rolnicze przy wielkich miastach np. Lublin i inne. Dlaczego tak sie dzieje ? Ano bo Unia chce ograniczyc tereny uprawne by sztucznie utrzymywac ceny zywnosci. A tyle osob biednych jest w naszej europie, ktore koniec z koncem nie wiaza. Prosze zwroccie uwage ze ceny zywnosci stale rosna !!. To jest smycz niewidzialna , na ktorej teraz wszyscy chodzimy. Nawet Polska Konstytucja musiala byc doginana do zadan Unii. Polskie firmy zostaly albo zamkniete albo wysprzedane za symboliczna zlotowke. Na rynku ciagle przybywa obcych towarow. Popatrzcie w supermarkecie co lezy na pulkach ?. A zatym nie mozemy sie dziwic ze bezrobotnych przybywa. Obce koncerny wola importowac towar. Nawet CZOSNEK jest z Chin. Co do cholery przestali rolnicy w Polsce uprawiac czosnek ?????.Jesli tak dalej pojdzie a idzie to sytuacja bedzie sie stale pogarszala. Nasza klasa polityczna to ludzie nie przygotowani do rozmow z wielkim swiatowym biznesem, ktory robi co chce.wprowadzajac tak wysrobowane normy, ze polskie firmy Kowalskiego czy Wisniewskiego nie stac na ich wprowadzenie. Utrata suwerennosci POLSKI to wina, tych ktorzy tak wiele mowia w TV. Niestety tylko mowia a po cichu rozsprzedaja Polske. Mozna przeciez bylo stowarzyszyc sie z Unia tak jak to zrobila SZWAJCARIA !!!!! Dlaczego o tym nikt nie mowi ?Przyjecie przez Polske RUBLA o pardom EURO bedzie przyslowiowym gwozdziem do trumny !. Cos na ten temat moga powiedziec sami Niemcy, Francuzi czy Wlosi. Dlaczego nikt w polskiej TV nie przeprowadzi uczciwego wywiadu na ulicy z przecietnymi ludzmi w tych krajach , pokazujac polskiej opini publicznej nastawienie tych , ktorym juz zalozono kajdany. Polsko Ojczyzno moja........ Gdzie jestes ? Gdzie idziesz. Obodz sie !.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Kasia [2009-11-09 14:42]

A co maja powiedzieć studenci prawa lub administracji??
Mam przedmiot Prawo UE, i do grudnia obowiązuje nas traktat nicejski więc na egzamini tez obowiązuje, ale następnie obowiązuje traktat lizboński wiec mamy trudna sytuacje zwiazana z nauka tego przedmiotu.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~karol [2009-11-07 11:29]

Polak mądry po szkodzie!!!
ciekawy jestem kto z tej grupy głosował za Unią?! ja od poczatku bylem przeciw to wielu ludzi śmiało sie z tego...teraz jak to mowia "musztarda po obiedzie"

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: 0 [0]
~Won, z Tybetu. [2009-11-08 00:43]

Krótka historia Traktatu. Dzięki komu Polacy będą obywatelami II kategorii?
4 października 2007 rząd Jarosława Kaczyńskiego zdecydował, iż polscy obywatele nie będą podlegać ochronie zagwarantowanej w Karcie Praw Podstawowych, tak jak obywatele pozostałych krajów członkowskich Unii Europejskiej (z wyjątkiem Wielkiej Brytanii). Polacy nie będą mogli dochodzić praw zawartych w karcie przed Europejskim Trybunałem Praw Człowieka. Decyzje przedstawiciel rządu uzasadnił: Chodzi np. o to, żeby zapobiec jakimkolwiek interpretacjom prawa przez Europejski Trybunał Praw Człowieka, które doprowadziłyby do zmiany definicji rodziny i przymuszały państwo polskie do uznawania małżeństw homoseksualnych. 22 listopada 2007 roku biskupi polscy poparli ograniczenie Karty wynegocjowane przez Jarosława Kaczyńskiego. 16 marca 2008 roku prezydent Polski Lech Kaczyński stwierdził, że ograniczenie ochrony Karty Praw Podstawowych dla polskich obywateli to rozwiązanie, które będzie najlepsze dla narodu, dodając iż postanowienia Traktatu związane z wiarą katolicką muszą zostać tak mocno zabezpieczone, jak to w prawie świeckim jest możliwe.

odpowiedz

pokaż 3 ukryte odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~XXX [2009-11-07 22:28]

Doszło do tego,że każdy może udawać mądralę
i brednie wypisywać jaka to wspaniała przyszłość nas czeka

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~GRAS [2009-11-07 22:23]

Tak wielkie jak
dyktat niemiecki

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~GRAS [2009-11-07 22:23]

Tak wielkie jak
dyktat niemiecki

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~wichura [2009-11-07 15:49]

Traktat Lizboński
w artykule ma coś się zmienić na zawsze. Naiwność. W historii nie ma niczego "na zawsze", Na szczęście. Więc pobawcie się chwilkę politykierzy piaskownicy,kosztem narodów Europy.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~lazymer [2009-11-06 23:08]

Czy to koniec niepodległej Polski?
Adam Asnyk: Póki w narodzie myśl swobody żyje, Wola i godność, i męstwo człowiecze, Póki sam w ręce nie odda się czyje I praw się swoich do życia nie zrzecze. To ani łańcuch, co mu ściska szyję, Ani utkwione w jego piersiach miecze, Ani go przemoc żadna nie zabije - I w noc dziejowej hańby nie zawlecze. Zginąć on może z własnej tylko ręki: Gdy nim owładnie rozpacz senna, głucha, Co mu spoczynek wskaże w grobie miękki I to zwątpienie, co szepcze do ucha: Że jednym tylko lekarstwem na męki Jest dobrowolne samobójstwo ducha. Na dzieci spada win ojcowskich brzemię, Lud pokutuje za grzechy zbrodniarza; Każde gwałcące sprawiedliwość plemię Cierpień i nieszczęść ludzkości przysparza. Złe, jak zaraza, w lot obiega ziemię... A czy na sobie łachman ma nędzarza, Czy też w książęcym kroczy diademie Zatrutym tchnieniem cały świat zaraża. Wobec praw, światem rządzących wszechwładnie, Nikt ujść nie może złych wpływów przekleństwa; Każdemu w dziale część winy przypadnie Nawet za cudze zbrodnie i szaleństwa; Bo każdy nosi w duszy swojej na dnie Odpowiedzialność wspólną człowieczeństwa.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Robert [2009-11-06 20:08]

Koniec Sywerennego kraju
Nasi dziadowie gineli za niepodległą Polskę, a mu na własne życzenie pozbawiamy się suwerenności!!!

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: 0 [0]
irbis61 [2009-11-06 09:46]

Dla masonow i Iluminatów 1 grudzien to bardzo wazna data. ...Bezie to data totalnego zniewolenia Europy .. a moze i swiata ...Juz teraz widac coraz bardziejzaciesniajacą sie petlę .. i znikanie praw obywatelskich ... Ci co glosowali na U.E. bedą cienko piszczec i przeklinac swoja decyzje. Te wszystkie anomalia jakie widzimy w Polsce i w Eu4rropie to nie przypadkowe wydarzenia. Sa one serowane odgornie ... Chaos i nieład, bezprawie i niesprawiedliwosc, dziurawe prawo (bardzo wygodne plitykierom i awanturnikom politycznym), podjudzanie i skłócanie ludzi - by sie nie łaczyli (bo byliby niebezpieczni) ale rozdzielali - to wszystko celowa robota propagandowej chołoty ... działajacej na zelecenie tzw. "szarej strefy".Bezie to data totalnego zniewolenia Europy .. a moze i swiata ...Juz teraz widac coraz bardziejzaciesniajacą sie petlę .. i znikanie praw obywatelskich ... Ci co glosowali na U.E. bedą cienko piszczec i przeklinac swoja decyzje. Te wszystkie anomalia jakie widzimy w Polsce i w Eu4rropie to nie przypadkowe wydarzenia. Sa one serowane odgornie ... Chaos i nieład, bezprawie i niesprawiedliwosc, dziurawe prawo (bardzo wygodne plitykierom i awanturnikom politycznym), podjudzanie i skłócanie ludzi - by sie nie łaczyli (bo byliby niebezpieczni) ale rozdzielali - to wszystko celowa robota propagandowej chołoty ... działajacej na zelecenie tzw. "szarej strefy".

odpowiedz

pokaż 2 ukryte odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~Gaweł [2009-11-06 10:44]

Granice Europy są tam gdzie kończy się zasięg Katedr
Należy wyraźnie odróżnić Europę o tradycjach Grecko-Rzymskich od np. prawosławia czy islamu. Próby takiej adaptacji międzykulturowej widzimy w Bułgarii i czy się powiodą lepiej niż w Grecji trudno powiedzieć. Jednak Bułgaria może się kiedyś wtopi w kulturę zachodnią. Natomiast sięgnięcie po Ruś, czy Islam skończy się dla Europy zaprzestaniem istnienia. Będzie to powolny rozpad w wyniku utraty zainteresowania byciem w jednej organizacji zupełnie obcymi kulturowo ludźmi.

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: 0 [0]
stfan [2009-11-06 13:18]

Unia Europejska to komuna z którą trzeba walczyć !
No cóż ten traktat to cyrograf podpisany z diabłemnie przetrwa nawet roku !

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Gaweł [2009-11-06 10:25]

Może im wreszcie przejdzie
ta chęć przyłączania Turków, Ukraińców i podobnych zachodnioeuropejczyków.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Marzenka [2009-11-06 10:24]

Najważniejsze jest to, że My -Polscy Geje wymusimy wreszcie przestrzeganie naszych praw.
Nareszcie znikną z instytucji symbole zaściankowego zacofania jak krzyże i promujace heteroseksualny model rodziny portrety matki tego homofoba Jezusa z Nazaretu. Zakazane zostaną podręczniki do nauczania nienawiści wobec Gejów i Lesbijek jak np. Biblia. Sądy będą przyznawać nam prawo do adopcji nawet gdy żyją dalsi krewni dzieci bo większość nas to ludzie dobrze sytuowani, mogący wychować dzieciaki w otwartości na swiat, zapewnić im szerokie mozliwości kształcenia w przeciwienstwie do tych ciemnogrodzkich i biednych katoli.

odpowiedz

Szukaj w serwisie

Joanna Stanisławska

Joanna Stanisławska - reporterka Serwisu Wiadomości Wirtualnej Polski. Z redakcją związana od 2006 r. Specjalizuje się w polityce krajowej i sprawach społecznych. Prowadzi serwis sondaz.wp.pl. Wcześniej współpracowała m.in. z Goethe Institut i Stowarzyszeniem Nowe Horyzonty.

reporter wp24 chcę wyslać

Zrobiłeś unikalne zdjęcie,
napisałeś ciekawą
wiadomość?

Wyślij je do nas lub załóż
własne konto, na którym
je opublikujesz.

Najlepsze materiały
publikujemy na stronie głównej serwisu.

Ostatnio dodane przez reporterów WP24

Pogoda długoterminowa materiał foto Pogoda długoterminowa dodane przez: Internauta WP24
Prognoza pogody materiał foto Prognoza pogody dodane przez: Internauta WP24

więcej

Komentują dla nas

Elżbieta Radziszewska Elżbieta Radziszewska

To zdarzyło się naprawdę - zginęło nawet pół miliona osób

Ta tragedia wydarzyła się naprawdę. Zabijano całe rodziny. Po wojnie pamięć o tym zatarła się..

Piotr Czerwiński Piotr Czerwiński

Piotr Czerwiński: Europa nie ma chleba, ale będzie miała igrzyska

Dzień dobry Państwu albo dobry wieczór. "Macie dosyć upałów? Przyjeżdżajcie do Irlandii! Tu zawsze....

Waldemar Kuczyński Waldemar Kuczyński

Państwo nie może być "wołowate"

Od kiedy pojawił się pomysł likwidowania Trzeciej Rzeczpospolitej i zastępowania jej Czwartą, mocno....

Dominika Leonowicz Dominika Leonowicz

Jarosław Kaczyński proponuje nową lokalizację dla pomnika Lecha Kaczyńskiego

Jarosław Kaczyński zaproponował w Warszawie nową lokalizację dla pomnika Lecha Kaczyńskiego. Czy....

Agnieszka Niesłuchowska Agnieszka Niesłuchowska

Jarosław Kaczyński ostro: kanalie robią to 85-letniej kobiecie!

- Prawda jest taka, że brutalizacja polskiej polityki, jej języka, ma jednego reżysera, a jest nim....

Paulina Piekarska Paulina Piekarska

Arłukowicz - minister na zakręcie

Był już celebrytą i gwiazdą lewicy. Teraz stał się głównym wrogiem pacjentów i lekarzy. Triumfalny....

Michał Sutowski Michał Sutowski

"Barbarzyńcy" zasiedli w polskim parlamencie

"Cywilizacyjny" wróg prawicy, ich "barbarzyńcy" nie dobijają się już do wrót twierdzy, ale zajęli....

Piotr Gabryel Piotr Gabryel

Piotr Gabryel: kompromitacja PO

Jak się nie ma, co się lubi, to się lubi, co się ma - zapewne z takiego założenia wychodzi znaczna....

Wiesław Dębski Wiesław Dębski

Wiesław Dębski: czego politycy nie zrobią dla wzrostu słupków

Jak ci politycy nas - wyborców - zupełnie nie rozumieją. Wydaje im się, że wystarczy zrobić jakieś....

Igor Janke Igor Janke

Bez Tomaszewskiego PiS-owi w Łodzi byłoby trudniej

Tomaszewski ma prawo wstępować i działać gdzie chce, a nawet uzasadniać, że to wszystko trzyma się....

Piotr Czerski Piotr Czerski

Boleść Palikota. Bezlitośnie został wyszydzony

Na temat Anti-Counterfeiting Trade Agreement w ciągu minionego tygodnia napisano w Polsce....

Aleh Barcewicz Aleh Barcewicz

"Oskarżony o przestępstwa bezkarnie podróżuje po UE"

"Europejskim liderom brakuje jaj" - taką bezpardonową opinię wyraził w wywiadzie prezydent Białorusi....

Anna Kalocińska Anna Kalocińska

Po katastrofie smoleńskiej Konstytucja RP zdała egzamin. Teraz wymaga zmian?

Można mówić o wielu niedomaganiach państwa w obliczu katastrofy smoleńskiej, ale nie o tym, że....

Tomasz Otłowski Tomasz Otłowski

To będzie początek końca NATO?

Po co nam NATO? - zastanawiają się coraz częściej niektórzy członkowie paktu. Choć na oficjalnych....

Katarzyna Kwiatkowska Katarzyna Kwiatkowska

"Czerwona kartka dla Ukrainy" - problemy przed Euro 2012

Nadal nie wiadomo, kto stoi za eksplozjami w ukraińskim Dniepropietrowsku, gdzie zostało rannych 30....

Anna Korzec Anna Korzec

Nie mogła uwierzyć, gdy zobaczyła ten przelew!

112 tys. zł - taka kwota wpłynęła na konto Kasi Wolińskiej w Fundacji Normalna Przyszłość po....

Jadwiga Staniszkis Jadwiga Staniszkis

Kaczyński ogłasza rozejm. To wywoła tylko ironiczne komentarze

Skuteczniejszym sposobem zapewnienia spokoju na Euro byłoby podjęcie się przez opozycję mediacji (i....

Jamie Stokes Jamie Stokes

Sprytna Ukraina ma paranormalną świnię. A Polska?

Jestem zaskoczony, że trwało to tak długo, ale klisza zwierzęcia-medium pojawiła się w końcu....

Marta Tychmanowicz Marta Tychmanowicz

Wet za wet: śmierć trzech Polaków za trzech Rosjan

65 lat temu, w nocy z 27 na 28 maja 1947 roku, na dworcu PKP w Lesznie między żołnierzami polskimi a....

Lech Wałęsa Lech Wałęsa

Lech Wałęsa: Euro 2012 to kłopot PiS

Kaczyński ogłosił koniec PiS. Ale tylko na czas mistrzostw Europy. Wie przecież, że jego partia....

Joanna Stanisławska Joanna Stanisławska

Jarosław Kaczyński ostro: kanalie robią to 85-letniej kobiecie!

- Prawda jest taka, że brutalizacja polskiej polityki, jej języka, ma jednego reżysera, a jest nim....

Janina Paradowska Janina Paradowska

Paradowska: Kaczyński nie może spokojnie patrzeć na to, co robi Ziobro

Janusz Palikot powinien poważniej zastanowić się nad trwałością pozycji Leszka Millera, a Jarosław....